سبقت صادرات از واردات در آذربایجان شرقی


سبقت صادرات از واردات در آذربایجان شرقی

ایسنا نوشت: ناظرگمرکات آذربایجان شرقی گفت: حدود دو میلیارد دلار کالا از گمرکات آذربایجان شرقی در سال 97 صادر شده است.

لیلی اورنگی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به آمار صادرات استان در سال گذشته، اظهار کرد: دو میلیون و ۱۴۶هزار و ۵۸۸تن کالا (غیر نفتی) به ارزش بیش از یک میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری ۵۲ درصد و از حیث وزن ۴۳ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش کم نظیر میزان صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی استان در یک سال اخیر، گفت: در سال ۹۷، با احتساب صادرات گاز طبیعی به وزن ۱۸۸ هزار تن به ارزش بالغ بر ۳۸ میلیون دلار، شاهد صادرات حدود دو میلیارد دلاری کالا از گمرکات استان بودیم .

اورنگی افزود: عمده گروه کالاهای صادره از گمرکات استان شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد به ارزش ۳۵۶ میلیون دلار، چدن آهن و فولاد به ارزش ۳۰۳ میلیون دلار، سوخت‌های معدنی روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها به ارزش ۱۹۹میلیون دلار، میوه‌های خوراکی پوست و مرکبات به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار، فرآورده‌های غلات به ارزش ۸۸ میلیون دلار، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها به ارزش ۸۶ میلیون دلار، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای به ارزش ۷۸ میلیون دلار، مس و مصنوعات از مس به ارزش بیش از ۷۶ میلیون دلار، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد به ارزش ۶۸ میلیون دلار وشکلات و شیرینی به ارزش ۶۰ میلیون دلار بوده است .

وی با اشاره به رونق صادرات به ترکیه در کنار صادرات به ۱۰۴ کشور، عنوان کرد: در مجموع بیشترین صادرات از گمرکات استان به کشور ترکیه با ۵۵۸ میلیون دلار، عراق با ۵۰۶ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۱۱ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۱۰ میلیون دلار، گرجستان با ۱۰۹ میلیون دلار، افغانستان با ۸۵ میلیون دلار، پاکستان با ۵۰ میلیون دلار، چین با ۳۵ میلیون دلار، بلغارستان با ۳۳ میلیون دلار، ایتالیا با ۲۸ میلیون دلار و جمهوری متحد عربی با ۲۲ میلیون دلار بوده است .

وی بیان کرد: در این مدت تشریفات گمرکی ۳۱۵ هزار و ۱۵۹ تن کالای وارداتی به ارزش بیش از ۹۷۴ میلیون دلار از طریق گمرکات استان انجام شده است که از لحاظ وزن ۳۶ درصد و از حیث ارزش دلاری ۹ درصد کاهش نشان می دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی متذکر شد: عمده کالاهای وارده شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها با ارزش ۱۶۹ میلیون دلار، توتون و تنباکو با ارزش ۱۴۹ میلیون دلار، توتون و تنباکو با ارزش ۱۱۱ میلیون دلار ، قطعات منفصله ماشین آلات راهداری ، وسائط نقلیه و... با ارزش ۵۴ میلیون دلار، گوشت و احشای خوراکی با ارزش ۵۰ میلیون دلار ، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب با ارزش ۴۸ میلیون دلار ، کاغذ و مقوا و اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ از کاغذ یا مقوا با ارزش ۴۸ میلیون دلار، محصولات گوناگون صنایع شیمیائی با ۳۹ میلیون دلار و ماشین آلات و دستگاههای برقی با ارزش ۳۹ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: همچنین الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره با ارزش ۳۸ میلیون دلار پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد با ارزش ۳۵ میلیون دلار ، فرآورده های خوراکی گوناگون با ارزش ۳۵ میلیون دلار بوده که از ۶۰ کشور مختلف دنیا و بطور عمده ازکشورهای ترکیه با ۴۶۴ میلیون دلار ،آلمان با ۱۱۸ میلیون دلار ، امارات متحده عربی با ۱۰۳ میلیون دلار، چین با ۸۳ میلیون دلار، ایتالیا با ۳۴ میلیون دلار ، ژاپن با ۳۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۶ میلیون دلار، برزیل با ۱۳ میلیون دلار، جمهوری کره با ۱۱ میلیون دلار واسپانیا با ۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است .

وی خاطر نشان کرد: در همین مدت، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل مسافرین خروجی ۱۸ درصد و مسافرین ورودی ۲۶ درصد افزایش داشته است .

اورنگی در پایان اعلام کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در سال ۹۷ افزون بر شش هزار و ۴۳ میلیارد و۸۵۰ میلیون و۷۶۸ هزار ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل سه درصد افزایش داشته است .

۴۶

کد خبر 1250004

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید