از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟


از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟

عبدالمجید نجفی معتقد است موج کاذبی از کتاب‌های کودک و نوجوان بی‌کیفیت و بازاری درباره عطار روانه بازار کتاب شده است که آسیب‌زاست.

از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟ از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عطار نیشابوری یکی از شاعران و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است که برای بیان مقاصد عرفانی خود بهترین راه را که همان آوردن کلام ساده و بی‌پیرایه و خالی از هرگونه آرایش است را انتخاب کرده و سرمشق عرفای نامی بعد از خود همچون مولوی و جامی بوده است.

بیست‌وپنجم فروردین‌ماه، مصادف با روز عطار نیشابوری است. آثار عطار شامل دو دسته منظوم و منثور است. از میان مثنوی‌های عرفانی او بهترین و شیواترین آنها منطق‌الطیر، تذکره‌الاولیا و الهی‌نامه است که نویسندگان از داستان‌های آن‌ها به عنوان منبع برای تولید آثار بازنویسی و بازآفرینی برای کودکان و نوجوانان بهره گرفته‌اند و آثاری را برای بچه‌ها تولید کرده‌اند، اما این آثار تا چه اندازه باکیفیت و قابل استناد است، پرسشی است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.


60 درصد کتاب‌هایی که در حوزه بازنویسی و بازآفرینی متون کهن منتشر شده شتاب‌زده است
عبدالمجید نجفی، از نویسندگانی است که دو کتاب مشتمل بر حکایت‌هایی از «الهی‌نامه» و «تذکرة‌الاولیا» برای نوجوانان بازآفرینی کرده و در مجموعه «قصه‌های شیرین ایرانی» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر کرده است. او در این بار می‌گوید: بدون اغراق متون کهن فارسی دریاهای بی‌کران معرفت هستند و با توجه به کیفیت پایین آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها که سبب شده روز به روز ارتباط بچه‌ها با متون کهن کمتر شود، بازنویسی و بازآفرینی متون کهن از سوی نویسندگان بسیار ارزشمند است. من هم داستان‌هایی از الهی‌نامه، تذکره‌الاولیا و مصیبت‌نامه را انتخاب و بازآفرینی کردم. مبنای انتخاب من ساده‌خوانی و قابل فهم بودن داستان‌‌ها برای گروه سنی کودک و نوجوان بود.
از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟

وی در ادامه می‌افزاید: به نظر من حدود 60 درصد از داستان‌های عطار قابل ارائه برای گروه سنی کودک و نوجوان است و می‌تواند منبع ارزشمندی برای نویسندگان باشد برای بازآفرینی متون عرفانی و تبدیل داستان‌های معقول به محسوس. البته نویسندگان ما در مقایسه با آثار دیگری مانند شاهنامه و بوستان و گلستان و کلیله و دمنه آن‌طور که باید و شاید به آثار عطار نپرداخته‌اند درحالی‌که ما همه از پی عطار و سنایی آمده‌ایم و همانطور که گفته شده «عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم».

نجفی با بیان اینکه شاعران ارزشمندی همچون مولانا از عطار و سنایی تاثیر پذیرفته‌اند، می‌گوید: الگوبرداری از عطار در شرایطی که انسان معاصر دچار بی‌معنایی شده و از بیهودگی رنج می‌برد، می‌توان معناهای عمیق را به طور جدی تحریر کرد و به زبان نوجوانان ارائه داد، کتاب‌های باکیفیتی که بعدها منبعی برای تولید آثار انیمیشن، فیلم و کارتون باشد. اما متاسفانه در دهه 70 و 80 موج کاذبی از کتاب‌های بی‌کیفیت و بازاری در این حوزه روانه بازار کتاب شده است که آسیب‌زاست و 60 درصد کتاب‌هایی که در حوزه متون کهن منتشر شده شتاب‌زده است و هدف اصلی که علاقه‌مند کردن نوجوانان به متون کهن است، محقق نشده است.

آثار و زندگی عطار منبعی ارزشمند برای الهام گرفتن نویسندگان است
مژگان شیخی، نیز ازجمله نویسندگانی است که آثار زیادی با الهام از داستان‌های عطار برای بچه‌ها بازنویسی و بازآفرینی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه 12 جلدی «قصه‌های تصویری از منطق‌الطیر»، مجموعه 12 جلدی «قصه‌های تصویری از تذکره‌الاولیا» و مجموعه 12 جلدی «قصه‌های تصویری از الهی‌نامه» اشاره کرد. شیخی معتقد است ادبیات کهن گنجینه غنی در ادبیات کشور ماست و عارفان و شاعران ارزشمندی در تاریخ ادبیات ما وجود دارد که در هیچ جای جهان وجود ندارد. یکی از این شاعران و عارفان، عطار نیشابوری است که داستان‌های پندآموز زیادی از خود به یادگار گذاشته است و نویسندگان باید با بازنویسی و بازآفرینی این داستان‌ها، این فیلسوف بزرگ را به بچه‌ها معرفی کنند. چرا که داستان سبب می‌شود، عطار در ذهن بچه‌ها ماندگار شود و تاثیر آن بسیار بیشتر از این است که به بچه‌ها بگوییم عطار شاعر کدام قرن بوده یا درباره زندگینامه‌اش برایشان توضیح دهیم.
از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟

این نویسنده در ادامه می‌افزاید: البته تذکره‌الاولیا به دلیل اینکه درباره فیلسوفان و عارفان است درک و فهم مطالب آن برای گروه سنی کودک دشوار است و بازنویسی و بازآفرینی آن برای نوجوانان قابل فهم‌تر است. اما اغلب داستان‌های منطق‌الطیر و الهی‌نامه قابلیت بازنویسی و بازآفرینی برای کودکان و نوجوانان را دارد و بچه‌ها با مطالعه این داستان‌ها علاوه بر اینکه با عطار بیشتر آشنا می‌شوند، داستان‌های ارزشمند و آموزنده‌ای هم می‌خوانند. آن‌ها بااینکه در سن کودکی فقط یک داستان بازنویسی شده ساده را می‌خوانند اما این داستان در ذهنشان می‌ماند و وقتی بزرگتر شدند به معنای عمیق فلسفی آن پی می‌برند و علاقه‌مند می‌شوند که عطار را بیشتر بشناسند و به سراغ آثارش می‌روند. از سویی شخصیت عطار و داستان‌هایش بسیار جذاب و ارزشمند است و می‌تواند منبعی برای الهام نویسندگان و شاعران باشد.

هر یک از آثار عطار چشمه‌ای است که سیراب می‌کند
ابوالقاسم فیض‌آبادی، نویسنده و مدیر نشر نخستین، نیز از دیگر افرادی است که آثاری در این حوزه منتشر کرده و معتقد است نه تنها عطار نیشابوری، بلکه در رابطه با آشنایی با اندیشمندانمان برای کودکان کم کار کرده‌ایم! و اگر هم کاری شده، در قالب مطالب خام بوده است. اما دیگران در سرزمین‌های دیگر، به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند؛ آن‌ها اسطوره‌ها و شخصیت‌های علمی و به طور کلی عالمانشان را در قالب داستان به بچه‌ها می‌شناسانند. و یا در بستر قصه‌های تخیلی آن چه که باید بچه‌ها بدانند را بازگو می‌کنند.

وی درباره عطار می‌گوید: دامنه‌ آثار و نوشته‌های عطار نیشابوری آن‌چنان وسیع، شیرین و جذاب است که کارهای بسیاری را می‌توان از دل آن برای بچه‌ها بیرون کشید. داستان‌هایی در رابطه با نوع دوستی، معرفت، از خود گذشتگی، انسانیت و ... باشد. او در احترام به پدر و مادر می‌گوید: او در اسرارنامه (کتابی که به مولانا در نوجوانی‌اش هدیه داد) درباره وصیت پدر می‌گوید:
به آخردم چنین گفت آن نکوکار:
خداوندا محمد را نکودار
پدر این گفت و مادر گفت: آمین
وزان پس زو جدا شد جان شیرین.
از چشمه‌سار عطار چقدر نوشیدیم؟

عطار از راه داروفروشی و معالجه‌ بیماران روزگار می‌گذراند و به همین سبب برای طلب روزی به دربار پادشاهان نمی‌رفت و لب به ستایش آنان نمی‌گشود و آثار و زندگینامه او می‌تواند منبعی برای الهام نویسندگان باشد. در کتاب منطق‌الطیر می‌آورد:
«چون ز نان خشک گیرم سفره پیش
تر کنم از شوربای چشم خویش
من نخواهم نان هر ناخوش منش
بس بود این نانم و آن نان خورش
هر توانگر کین چنین، گنجیش هست
کی شود در منت هر سفله، پست
شکر ایزد را که دربار نیم
بسته هر ناسزاواری نیم»

این نویسنده در ادامه می‌افزاید: من در مجموعه سفرهای پر ماجرای داری و ناری، قهرمانان داستان را به دیدار عطار می‌برم و این دیدار در هنگامی اتفاق می‌افتد که خانواده مولوی عزم سفر کرده‌اند و سر راهشان از نیشابور هم می‌گذرند و شبی هم مهمان عطار هستند و در آن‌جا عطار کتاب اسرارنامه را به مولانای نوجوان هدیه می‌دهد و می‌گوید: امیدوارم در راهی که می‌روی، سعادت و نیکبختی نصیبت شود.و به پدر او می‌گوید: آینده‌ درخشانی را برای او می‌بینم. زود باشد که از نفس گرم، آتش در سوختگان عالم زند.

به گفته فیض‌آبای، آثار و نوشته‌های عطار آن قدر هست که هیچ خواننده و نویسنده‌ای نمی‌تواند از آن بی بهره مانده باشد. داستان و حکایت‌های او سرمشق بسیاری از عرفای زمانه خود و بعد از آن بوده است. اگر هر شاعر و ادیبی چشمه‌ای جوشان از ادب و هنر بوده است، عطار را می‌توان چشمه ساری دانست که هر یک از آثارش چشمه‌ای است که سیراب می‌کند. و این را می‌توان در اثربخشیدن به آثار نویسندگان‌مان در اعصار مختلف به فراوانی دید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان