شناسایی بیش از220 اثر ومحوطه تاریخی درلارستان


شناسایی بیش از220 اثر ومحوطه تاریخی درلارستان

فصل اول برنامه مطالعاتی بررسی‌های باستان شناسی لارستان، در راستای تکمیل نقشه و اطلس باستان شناسی ایران، به شناسایی بیش از 220 اثر و محوطه تاریخی منجر شد

شناسایی بیش از220 اثر ومحوطه تاریخی درلارستانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا سرداری، سرپرست هیأت باستان شناسی امروز یکشنبه ۲۵ فروردین با اعلام این خبر گفت: برنامه مطالعاتی بررسی‌های باستان شناسی لارستان در راستای تکمیل نقشه و اطلس باستان شناسی ایران زیر نظر پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در دست انجام است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی افزود: لارستان که در واقع جزو نخستین شهرستان‌ها در تقسیمات مدرن کشوری از دهه اول ۱۳۰۰ محسوب می‌شود، یکی از شهرستان‌های بزرگ ایران است که اکنون بخشی از قلمرو لارستان بزرگ یا لارستان کهن در جنوب فارس به شمار می‌آید.
او خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر، لارستان منطقه بینابینی و دالان ارتباطی فرهنگ‌های پیش از تاریخی و تاریخی حوزه مرکزی فارس (اَنشان) با سواحل و پسکرانه‌های خلیج فارس بوده است.
وی افزود: این منطقه از منظر تاریخی، حوزه فرهنگی- تاریخی مستقلی نیز محسوب می‌شود که براساس مدارک باستان شناسی پیشینه سکونت در آن از دوران پارینه سنگی (عصر حجر) در حدود ۱۰۰ هزار سال پیش ثابت شده است.
سرداری گفت: در ادامه شواهدی از جوامع هزاره پنجم قبل از میلاد معروف به فرهنگ «باکون» نیز در این منطقه شناسایی شده که تداوم زندگی اجتماعی پیش از تاریخ تا دوره هخامنشی ادامه یافته است.
به گفته این باستان شناس، شواهد باستان شناسی نشان می‌دهد که لارستان در دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی یکی از پرجمعیت‌ترین سرزمین‌های ایران بوده است که حضور بقایای زیادی استقرارها، شهر‌ها و بنا‌های این دوران مانند قلعه ها، آتشکده ها، قنات ها، آب انبارها، پل‌ها و همچنین گور‌های سنگ چین منتسب به عشایر کوچ رو دلالت بر این امر دارد و مدارک تاریخی و زبان شناسی همخوانی دارد.
شناسایی بیش از220 اثر ومحوطه تاریخی درلارستانسرپرست هیأت باستان شناسی افزود: فصل اول این بررسی‌ها اکنون در بخش‌ها و دهستان‌های شمالی این شهرستان مانند جویُم، بنارویه، کاریان، اِوَز، بیدِشهر، دهفیش و فیشوَر در دست انجام است که در نتیجه آن بیش از ۲۲۰ اثر و محوطه تاریخی شناسایی شده است و در ادامه در قسمت‌های جنوبی مانند بَیرَم، صحرای باغ و بالاده ادامه خواهد یافت.
او در پایان تصریح کرد: این برنامه که می‌تواند پایه‌ای برای شناخت توالی فرهنگ‌های تاریخی منطقه، کاوش‌های باستان شناسی، حفاظت و احیای آثار تاریخی، رشد گردشگری و پایش طرح‌های عمرانی شهرستان قلمداد شود، با همکاری فرمانداری ویژه، شورای شهر، شهرداری و بخشداری‌ها و دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان لارستان عملیاتی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟