عمارت افغان نژاد


عمارت افغان نژاد در روستای قره تپه بهشهر واقع شده است.عمارت افغان نژاد بهشهر در مساحت تقریبی 2000 متر مربع، شامل سه بنای قاجاری و یک حمام قدیمی است. ساختمان غربی با مساحت تقریبی 70 متر مربع کوچکترین و زیباترین بنا است. در گذشته ساختمان مرکزی عمارت افغان نژاد در بالاترین نقطهٔ تپه قرار داشت […] نوشته عمارت افغان نژاد اولین بار در جاهای دیدنی...

عمارت افغان نژاد در روستای قره تپه بهشهر واقع شده است.عمارت افغان نژاد بهشهر در مساحت تقریبی ۲۰۰۰ متر مربع، شامل سه بنای قاجاری و یک حمام قدیمی است. ساختمان غربی با مساحت تقریبی ۷۰ متر مربع کوچکترین و زیباترین بنا است. در گذشته ساختمان مرکزی عمارت افغان نژاد در بالاترین نقطهٔ تپه قرار داشت و همراه با سایر ساختمان‌ها در دامنهٔ تپه، روستای قره تپه را تشکیل می‌دادند. امروزه با بنا شدن یک مسجد در مجاورت عمارت و در بالای تپه، حالت نمادگونهٔ عمارت افغان نژاد کمرنگ شده است.

مجموعه بناهای افغان نژاد مربوط به دوره قاجار است.این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

عمارت افغان نژاد سه طبقه دارای پنجره‌های زیبای ارسی در شرق بنا و درهای زیبا با تزیینات شیشه‌ای و تراس طبقه اول دارای طاق‌های قوسی شکل است. علاوه بر عمارت مسکونی، حمام مجموعه نیز در ضلع جنوبی قرار گرفته و دارای تزیینات آهک بری زیبایی است. این حمام دارای سربینه، راهروی ورودی بینه و سرویس‌های بهداشتی بود. در دیوارهٔ بینه و سربینه گچ بری‌های زیبا با طرح گل و گیاه به شکل طوماری مشاهده می‌شود. این حمام متأسفانه در اثر بی توجهی، به محل انباشت زباله تبدیل شده است.

آدرس : مازندران، شهرستان بهشهر، بخش قره طغان، روستای قره تپه

عمارت افغان نژاد
عمارت افغان نژاد
عمارت افغان نژاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !