سیلاب و شتران بخشی از بوته زارهای البرز را از بین بردند


سیلاب و شتران بخشی از بوته زارهای البرز را از بین بردند

کرج - ایرنا - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد که سیلاب نوروزی و هجوم شتران ، بخشی از بوته های کاشته شده در مناطق بیابانی این استان را از بین بردند.

مهدی فتحی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این بوته ها در سال های اخیر و در اجرای طرح بیابانزدایی در شهرستان نظرآباد و دشت اشتهارد کاشته شده بود که طغیان رودخانه های فصلی سبب آبگرفتگی بخشی از این بوته زارها و خفگی آنها شد.
وی ادامه داد: رها سازی شتران توسط دامداران نظرآباد در این محدوده ها بر تخریب بوته زارها و مراتع دست کاشت منطقه افزوده است .
فتحی با اشاره به پیشروی سیلاب و آبگرفتگی در محل اجرای پروژه های بیابانزدایی در این استان، افزود: به دنبال این حادثه ، کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با حضور در محل طرح های بیابانزدایی به بررسی موضوع و اجرای طرح های کنترلی پرداختند.
وی اظهار داشت: در بازدیدهای مکرر از مناطق بیابانی استان مشخص شد که یک هزار و 600 هکتار از پروژه های بیابانزدایی نظرآباد که در سال 97 با گونه های تاغ، گز و آتریپلکس بوته کاری شده بود ، در اثر غرقاب شدن در معرض خفگی قرار گرفته اند.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت : از بین رفتن بوته زار ها سبب بازگشت وضعیت بیابانی و ریزگردها به منطقه می شود که باید ضمن احیای اراضی تخریب شده ، اقدامات کنترلی به عمل آید.
وی افزود: به علت باتلاقی شدن عرصه های طبیعی ، کارشناسان منابع طبیعی قادر به حضور در این محدوده ها نبوده اما از طریق تصویربرداری هوایی مشاهده شد که شتران در حال خسارت زدن به این عرصه ها هستند.
فتحی یادآور شد که در شرایط عادی طرح های بوته کاری شده دارای قرق بان بوده و عرصه ها در کنترل هستند.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه تا فروکش کردن آب های سطحی و سیلاب ها میزان دقیق خسارات قابل محاسبه نیست ، گفت: درصد قابل توجهی از سایر پروژه های بیابانزدایی شامل پروژه های نهالکاری 925 هکتاری و 212 هکتاری شهرستان اشتهارد نیز تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته و پیشروی سیلاب در این عرصه ها کماکان ادامه دارد.
فتحی در عین حال گفت: با کمک مردم ، یگان حفاظت از منابع طبیعی و شرکت های پیمانکاری 2 مسیر برای هدایت سیلاب ها در محدوده طرح های بیابانزدایی البرز باز شده تا از میزان خسارات کاسته شود.
وی بیان داشت: این خسارات بیشتر به عرصه های بیابانی و دشتی وارد شده و سیلاب در عرصه های کوهستانی و شیب دار گذر کرده اما امیدواریم
بارش های بهاری موجب تقویت پوشش مراتع در استان البرز شود.
استان البرز دارای 450 هزار هکتار عرصه های ملی و دولتی است.
6156/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟