7 روش برای جلوگیری از زرد شدن سبزیجات تازه


7 روش برای جلوگیری از زرد شدن سبزیجات تازه

در مورد اکثر سبزیجات این نکته کاملا صادق است که هر چقدر رطوبت‌شان کمتر از دست برود به همان مقدار از پژمرده شدنشان جلوگیری می‌شود و طراوت و ماندگاری‌شان نیز بالاتر می‌رود.

7 روش برای جلوگیری از زرد شدن سبزیجات تازه
وقتی که سبزیجات خریداری شده را پاک می‌کنیم؛ پس از چند روز پژمرده و پلاسیده می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که ما مجبور شویم آن‌ها را خیلی زود مصرف کنیم. یکی دیگر از مشکلات سبزیجات تازه خریداری شده این است که وقتی آن‌ها را می‌بریم کمتر از یک روز رنگشان تغییر می‌کند و جاهایی از سبزی را که برش داده‌ایم به شکل قهوه‌ای در می‌آید که این امر ناشی از اکسید شدن آن‌ها است که برای میوها نیز به وجود می‌آید. یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن عمر سبزیجات این است که آنها دور از دسترس اکسیژن قرار دهیم و به صورتی رطوبت‌شان را حفظ کنیم. سبزیجاتی مثل کاهو اگر به خوبی پوشیده شوند و رطوبت آن‌ها حفظ شود، بیش از یک هفته به صورت تر و تازه حفظ می‌شود.


برای اینکه بتوانیم هزینه‌های جاری برای خرید سبزیجات تازه را کم کنیم، باید آن‌ها را به موقع مصرف کنیم و همین امر خود می‌تواند هزینه اضافی بر دوش ما بگذارد؛ چرا که مجبور هستیم به صورت اندک خریداری کنیم تا آن‌ها زود فاسد نشوند. همین چند بار خرید در طول هفته علاوه برای اتلاف وقت می‌تواند هزینه‌هایی را بر ما تحمیل کند. اگر بتوانید در هر بار خرید عمر سبزیجات مصرفی را در خانه بالا ببریم به صورتی از اتلاف وقت و هزینه برای خرید مکرر سبزیجات جلوگیری کرده‌ایم. در ادامه این مطلب شما را با روش‌هایی آشنا می‌کنیم تا با پیاده کردن آن‌ها بتوانید عمر برخی از سبزیجات خریداری شده را بالا ببرید؛ فقط کافی است مراحلی را که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید به خوبی اجرا کنید.
بیشتر بخوانید: این سبزیجات با کمترین نگهداری زنده می‌مانند

راهی برای افزایش زمان ماندگاری کاهو و کرفس

برای اینکه بتوانید زمان ماندگاری کاهو و کرفس را بالا ببرید و همچنین زمان پژمرده شدن‌شان را کاهش دهید؛ بهترین کار این است که آن‌ها را درون حوله کاغذی و یا دستمال کاغذی بزرگ بپیچید و سپس درون کیسه پلاستیکی قرار دهید. در این عمل حوله و یا دستمال کاغذی رطوبت کاهو و گرفس را جذب می‌کند و دوباره به آن‌ها پس می‌دهد و کیسه پلاستیکی علاوه بر این که از هدر رفت رطوبت جلوگیری می‌کند؛ مانع از ورود اکسیژن به آن نیز می‌شود. همانطور که می‌دانید وجود اکسیژن می‌تواند کار فساد سبزیجات را تسهیل ببخشد. البته دقت کنید که کاهو و کرفس شما خیس نباشند؛ چرا که ممکن است، باعث نابود شدن دستمال کاغذی شوند.


بالا بردن عمر مفید کاهو برای یک هفته و یا بیشتر

برای اینکه بتوانید کاهو را برای یک هفته و یا بیشتر ماندگار کنید؛ ابتدا یک حوله کاغذی و یا دستمال کاغذی را کمی مرطوب کنید. توجه داشته باشید؛ مقدار رطوبت نباید به حدی باشد که باعث از هم گسیخته شدن دستمال کاغذی شود. سپس دستمال کاغذی خیس شده را درون کیسه پلاستیکی‌ای که از قبل کاهو را در آن قرار داده‌اید، بگذارید. این کار به صورتی زمان ماندگاری کاهو را افزایش می‌دهد. البته شما کرفس را هم می‌توانید با این روش بسته بندی کنید. اگر در هنگام بسته بندی متوجه شدید که دستمال کاغذی و یا حوله کاغذی بیش از اندازه خیس شده است و احتمال از هم پاشیدن‌شان وجود دارد، سعی کنید از یک دستمال تازه استفاده کنید. این کار از پخش شدن تکه‌های دستمال به درون برگ کاهو جلو گیری می‌کند و همچنین می‌تواند رطوبت کافی در اختیار سبزیجات‌تان قرار دهد.

نگهداری برش‌های گوجه فرنگی و پیاز

اگر می‌خواهید زمان ماندگاری گوجه فرنگی و پیاز بریده شده را افزایش دهید؛ کافی است آن‌ها را درون یک دستمال کاغذی بزرگ بپیچید و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید. همان طور که در بالا ذکر شد، این کار می‌تواند رطوبت سبزیجات بریده شده را حفظ کند و از اکسید شدنشان جلوگیری کند. اشکال این کار برای تکه‌های بریده شده گوجه فرنگی این است که رطوبت بالای گوجه بریده شده، ممکن است؛ باعث از هم گسیخته شدن دستمال کاغذی روی آن شود. اما در مورد پیاز هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.


تازه نگه داشتن هویج و بالا بردن عمر مفید برای مصرف آن

برای اینکه بتوانید از پژمرده شدن زود هنگام هویج جلوگیری کنید؛ یکی از آسان‌ترین راه‌ها استفاده از کیسه پلاستیکی زیپ دار است. فقط کافی است؛ پس از شستن و خشک شدن هویج، آن را درون کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید. وقتی هویج در فضای باز قرار بگیرد به مرور زمان آب درونش از راه پوست تبخیر می‌شود و این تبخیر شدن آب می‌تواند باعث چروکیده شدن آن شود. شما با قرار دادن هویج درون کیسه پلاستیکی زیپ دار زمان تبخیر شدن آب درون آن را به تاخیر می‌اندازید. همین امر سبب می‌شود تا این میوه در زمان بیشتری طراوت خود را حفظ کند. شما با این کار می‌توانید طراوت هویج را تا یک هفته حفظ کنید.

نگهداری اصولی سیب زمینی، پیاز، زنجبیل و سیر

موادی همچون سیب زمینی، پیاز، زنجبیل و سیر باید در محیط تاریک نگهداری شوند، از آنجایی که سیب زمینی، پیاز و زنجبیل و همچنین سیر قدرت جوانی زنی زیادی دارند، هر چقدر در محیط تاریک نگهداری شوند، عمر مفید آن‌ها برای مصرف بالاتر می‌رود. این گونه مواد غذایی وقتی در معرض نور باشند، خیلی زود جوانه می‌زنند. پس بهترین کار این است که این گونه مواد را درون کیسه‌های ترجیحا کاغذی تیره قرار دهید تا کمترین نور به آن‌ها برسد و با این روش قدرت جوانه زنی آن‌ها از بین برود و یا کاهش یابد. هر چقدر این مواد دیرتر جوانه بزنند، ماندگاری و کیفیت‌شان بالاتر می‌رود.


حفظ رطوبت سبزیجات راهی برای بالا بردن عمر مفیدشان

در مورد اکثر سبزیجات این نکته کاملا صادق است که هر چقدر رطوبت‌شان کمتر از دست برود به همان مقدار از پژمرده شدنشان جلوگیری می‌شود و طراوت و ماندگاری‌شان نیز بالاتر می‌رود.


نکات

- در صورت امکان به اندازه نیاز روزانه خود سبزیجات تهیه کنید، هر چقدر فاصله مصرف و برداشت سبزیجات کمتر باشد به همان اندازه کیفیت و ارزش غذایی شان بالاتر می‌رود.

- اگر در خانواده کم جمعیت زندگی می‌کنید؛ سعی کنید در هنگام خرید گوجه، پیاز، و سیب زمینی و یا هر گونه سبزی دیگر اندازه‌های کوچکتر را خریداری کنید تا مجبور نباشید، تکه‌های بریده شده را درون یخچال نگهداری کنید.

- به هیچ وجه سبزیجات خریداری شده را برای مدت طولانی روی هم انبار نکنید. این کار باعث له شدن و آسیب دیدگی‌شان می‌شود و می‌تواند عمرشان را کوتاه کند. اگر فضای کافی برای کنار هم قرار دان انواع سبزیجات و حتی میوه‌ها ندارید؛ سعی کنید، ابتدا میوه و یا سبزیجات سفت‌تر را قرار دهید و سپس میوه و یا سبزیجات نرم‌تر را روی آن‌ها بچینید.

منبع: فردا-wikihow

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام