انتخاب مهد کودک خوب، پنج اصل اساسی


انتخاب مهد کودک خوب، پنج اصل اساسی

شروع مهدکودک یکی از مهم ترین مراحل زندگی کودک می باشد چرا که به نوعی بر روند پیشرفت او در سایر مراحل آموزش و در نهایت آینده شان موثر می باشد.

شروع مهدکودک یکی از مهم ترین مراحل زندگی کودک می باشد چرا که به نوعی بر روند پیشرفت او در سایر مراحل آموزش و در نهایت آینده شان موثر می باشد. امروزه مهدکودک ها دیگر محیطی صرفا برای نگهداری کودکان نمی باشد بلکه فضایی برای کسب دانش و مهارت های اجتماعی،احساسی و ذهنی کودکان هستند. از همین رو برای بعضی از والدین انتخاب یک مهدکودک خوب می تواند بسیار چالش بر انگیز باشد زیرا که نبود امکانات درست و مناسب می تواند به شدت بر کودک تاثیر منفی داشته باشد و مانعی در مسیر پیشرفت او باشد. همانطور که می‌دانید عوامل مهمی در انتخاب یک مهدکودک خوب تاثیر دارند که در زیر 5 مورد از مهم ترین آنها آورده شده است.

اطمینان از تجهیزات مهدکودک
یکی از مهم ترین نکات در انتخاب درست مهدکودک وجود برنامه ای دقیق برای پوشش همه ی زمینه های آموزشی و داشتن امکانات متناسب برای تمام این حوزه ها می باشد. تجهیزات مهدکودک باید به گونه ای باشد که کودک را در زمینه های متنوعی به چالش بکشد و مسیر آموزش را برای او جذاب و سرگرم کننده کند. امکانات در حوزه موسیقی، نقاشی، کاردستی، بازی های علمی،فعالیت های فیزیکی ایمن مانند تاب و سرسره و الاکلنگ و ... همگی از اصلی ترین تجهیزات مهدکودک می باشند.

ایمنی در استفاده از سرسره و تاب کودک
وسایل بازی ای که در مهد ‌ها استفاده می‌شوند باید متناسب با سن و فیزیک بدنی بچه‌ها انتخاب شوند و دارای جنس و کیفیت مناسب باشند. بهتر است بدانید که بهترین جنس برای ساخت وسایل بازی کودکان، کائوچو و پلاستیک فشرده است که معمولاً زنگ نمی‌زنند و در صورت برخورد کودکان با آنها ، کمترین آسیب را می‌بینند. سرسره ها و تاب کودک علاوه بر اینکه باید از مواد بادوام ساخته شوند تا از هم جدا نشوند و یا در اثر تغییرات آب و هوایی خراب نشوند، باید از مواد بهداشتی ساخته شوند که در بچه‌ها ایجاد حساسیت‌های پوستی نکنند .توجه کنید که لوازم مورد استفاد در مهدکودک حتما از استاندارد های لازم برخوردار باشند.

انتخاب درست میز و صندلی کودک
بیشترین زمان کودکان در مهد بر روی میز و صندلی سپری می شود. چه هنگام کاردستی درست کردن و یا نقاشی کردن و یا بازی های هوش مانند پازل و لگو. پس این نکته که میز و صندلی کودک دارای استاندارد های لازم و ابعاد و اندازه متناسب با کودک باشند بسیار حائز اهمیت است تا آسیبی به فیزیک کودک وارد نشود. بهترین حالت این است که زیرپایی و ارتفاع صندلی قابل تغییر باشد تا بتوان برحسب قد بچه ها در سنین مختلف آن را تنظیم کرد .سطح صندلی باید به گونه ای باشد که مانع لغزیدن و سر خوردن کودک شود و دارای لبه های گرد باشد تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

اسباب بازی های آموزشی
هنگام سنجش اسباب بازی مهدکودک ها ، به یاد داشته باشید که سادگی بهترین گزینه است. بچه ها در محیطی مرتب، ساده و دارای فضایی برای رشد خلاقیت شان در مقایسه با یک محیط شلوغ و پر از ابزار برای حواس پرتی، بهتر و راحت تر می آموزند. اسباب بازی باید هم جنبه سرگرمی داشته باشند و هم به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک کنند. در حالی که اسباب بازی های زیادی هستند که می توانند به تقویت ذهن کودک کمک کنند اما برخی از آنها این کار را با سرعت و کارایی بهتری انجام می دهند. از جمله این اسباب بازی های آموزشی می توان از لگو، پازل و جورچین های چوبی،تخته های نقاشی,ابزار نقش بازی کودکان و یا حتی ماشین های بازی نام برد.

راهنمای انتخاب چمدان کودک
در کنار تمام امکانات موجود در مهدکودک که نیازمند توجه شما می باشد، وسایلی که کودک با خود به مهد می برد نیز بسیار مهم و اساسی است. این وسایل شامل یک دست لباس,ظرف غذا و خوراکی و یک جا مدادی کوچک و مناسب می باشد و برای کارایی بهتر ، شما نیاز به کوله و یا چمدان کودک کوچک ،سبک و با امکان حمل و نقل آسان دارید تا کودک دلبندتان را به دردسر نیندازید.کوله های سنگین و ناراحت موجب خستگی بچه ها می شوند و این می تواند زمینه ساز لج بازی ها و بی قراری های آنها در مهد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا