ابهام در اتمام عمر سد البرز/ بی‌آبی نوروزی بابل چرا کش آمد؟


ابهام در اتمام عمر سد البرز/ بی‌آبی نوروزی بابل چرا کش آمد؟

سد البرز یک سد خاکی است و از زمان بهره برداری از آن در سال 89 حتی یکبار نیز لایروبی نشده است، در نتیجه به محض بارندگی، گل و لای موجود در ته سد به هم خورده و کدورت آب بالا می رود.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ یکی از مشکلات اساسی سیلاب اسفندماه در استان مازندران، آلودگی آب پشت سد البرز بود که تامین آب آشامیدنی چندین شهر این استان، از جمله بابل، بابلسر، فریدونکار و هادی شهر را در ایام نورورز با مشکل قطعی طولانی مدت مواجه کرد. مساله ای که به گفته مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب وفاضلاب شهری مازندران به اقتصادآنلاین، افزایش کدورت آب پشت سد البرز باعث آن بود. این سد که در سال 89 به بهره برداری رسیده است، با وجود عمر 9 ساله استفاده از آن اما، پس از هر بارندگی، با افزایش کدورت مشکلاتی را برای آب آشامیدنی مردم پایین دست شهر ایجاد می کند، که ان اتفاق کارایی این سد را با ابهام روبرو می کند. به عقیده برخی کارشناسان این کدورت بالا نشان دهنده اتمام عمر سد البرز است و با توجه به وضعیت پوششی منطقه، ساخت سد در این مکان از ابتدا اشتباه بوده است. آنچه که باعث طولانی شدن آلودگی و قطع آب مردم شهرهای مختلف مازندران به ویژه بابل شد چه بود؟

ورود فاضلاب دامی و روستایی بالادست به سد البرز

رضایی یکی از کارشناسان محیط زیست استان مازندران درباره منشا آلودگی سد البرز می گوید: روستاهای بالادست سد به ترتیب شامل گالش کلا، میردارکلا و پاشاکلا هستند. سدالبرز در روستای پاشاکلا ساخته شده است و روستای میردارکلا در جریان احداث سد به طور کامل زیر آب رفته است، اما گالش کلا در بالادست همچنان حفظ و سکونت دائمی و موقت در آن وجود دارد.

از طرفی افراد روستایی که خانه های آنها زیر آب رفت، در بالادست سد و در اراضی جنگلی مجددا اقدام به ساخت و ساز کردند، در نتیجه فاضلاب دامی و انسانی آنها از بالادست وارد رودخانه ای می شود که به سدالبرز وصل است.

باران منبع جمع آوری آب آشامیدنی سد را گل آلود می کند

رضایی درباره دلیل مشکلاتی که سد البرز پس از سیلاب ماه گذشته مازندران برای شهرهای بابل، بابلسر، فریدونکار، امیرکلا به وضعیت آب آشامیدنی به ویژه در نوروز وارد کرده است می گوید: در سدالبرز دو منبع برای جمع آوری آب آشامیدنی درنظر گرفته شده است که پس از هر بارندگی گل و لای وارد آن می شود و این گل و لای به چرخه آب آشامیدنی شهرها و روستاها وارد و تامین آب را حتی برای روستاهای نزدیک سد نیز با مشکل روبرو می کند.

سدالبرز تاکنون لایروبی نشده است

سدالبرز یک سد خاکی است و از زمان احداث حتی یکبار نیز لایروبی نشده است، در نتیجه به محض بارندگی، گل و لای موجود در ته سد به هم خورده و کدورت آب بالا می رود.

از طرفی آنچه که منجر به طولانی شدن مشکل تامین آب آشامیدنی در شهرهای مازندران شد، کدورت موجود در سد است که باید به خودی خود از بین رود، رضایی در این باره می گوید: کدورت آب باید با استفاده از تصفیه خانه از بین رود که متاسفانه تصفیه خانه ای وجود ندارد.

تمام ماهی های سدالبرز آلوده به انگل هستند

او درباره دیگر اثرات این سد بر سلامت محیط به اقتصادآنلاین می گوید: بارآلودگی این سد در بالاست باعث ورود انگل هایی به رودخانه شده است و ماهی های این سد را بیمار کرده است. طبق بررسی های آزمایشگاهی تمام ماهی های صید شده از این سد دارای آلودگی انگلی هستند. از طرفی چرخه محیط زیستی پشت سد تغییر کرده است و مناطق پشت سد تبدیل به دریاچه شده اند و چرخه زندگی در آنجاعوض شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟