فتوشاپ چیست ؟ با فتوشاپ CC و CS و فرمت و تاریخچه ای از Photoshop آشنا شوید


ادوبی فتوشاپ نرم افزاری برای ویرایش عکس و  روتوش تصاویر برای استفاده در رایانه های ویندوزی یا مک است. فتوشاپ به کاربرانش اجازه می دهد تصاویر را ویرایش کنند، بهبود ببخشند، ایجاد کنند، آثار هنری بسازند. تغییر بک گراند، شبیه سازی نقاشی های واقعی، ایجاد  دید جدیدی از جهان همگی در فتوشاپ امکان پذیر است.  این نرم افزار یکی از پر کاربردترین نرم...

فتوشاپ چیست ؟ با فتوشاپ CC و CS و فرمت و تاریخچه ای از Photoshop آشنا شوید

ادوبی فتوشاپ نرم افزاری برای ویرایش عکس و روتوش تصاویر برای استفاده در رایانه های ویندوزی یا مک است. فتوشاپ به کاربرانش اجازه می دهد تصاویر را ویرایش کنند، بهبود ببخشند، ایجاد کنند، آثار هنری بسازند. تغییر بک گراند، شبیه سازی نقاشی های واقعی، ایجاد دید جدیدی از جهان همگی در فتوشاپ امکان پذیر است. این نرم افزار یکی از پر کاربردترین نرم افزارهای موجود برای ویرایش عکس؛ دستکاری تصویر و روتوش انواع مختلفی از تصاویر و فرمت های متعدد ویدئویی است. ابزارهایی که در داخل فتوشاپ وجود دارد ویرایش تصاویر فردی و نیز انواع مختلفی از تصاویر در کنار هم را امکان پذیر می سازد. نسخه های مختلفی از فتوشاپ همچون Photoshop CC, Photoshop Elements و Photoshop Lightroom وجود دارد. ادوبی فتوشاپ به عنوان اشتراکی که در برگیرنده Photoshop Lightroom است و به عنوان بخشی از اشتراک بزرگ تر Creative Cloud در دسترس کاربران است.

فتوشاپ چیست ؟ با فتوشاپ CC و CS و فرمت و تاریخچه ای از Photoshop آشنا شوید
فتوشاپ چیست ؟ با فتوشاپ CC و CS و فرمت و تاریخچه ای از Photoshop آشنا شوید

فتوشاپ چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

ادوبی فتوشاپ یکی از ابزارهای ضروری برای طراحان، توسعه دهندگان وب، هنرمندان گرافیکی، عکاسان و متخصصان هنری است. این نرم افزار به طور گسترده برای ویرایش، روتوش، ترکیب تصاویر ، موک آپ های سایت و اضافه کردن افکت مورد استفاده قرار می گیرد. تصاویر اسکن شده یا دیجیتال را می توان برای استفاده آنلاین یا چاپی ویرایش کرد. طرح سایت را هم می توان در داخل فتوشاپ ایجاد کرد.

طراحان معمولا می توانند قبل از نهایی شدن طرح آن را بررسی کنند و اصلاحات مدنظر را ایجاد نمایند. فایل های گرافیکی را هم می توان در داخل این نرم افزار ایجاد کرد و برای استفاده در سایر برنامه ها اکسپورت نمود.

Photoshop CC چیست؟

Photoshop CC نسخه Creative Cloud از فتوشاپ است که با اشتراک در اختیار کاربران قرار می گیرد. این گزینه نسخه حرفه ای فتوشاپ در نظر گرفته می شود و جزو محصولات خانگی است. Photoshop CC به همراه Photoshop Lightroom یا به عنوان بخشی از اشتراک بزرگ تر Creative Cloud در اختیار کاربران قرار دارد. Photoshop CC نرم افزار ویرایش تصاویر پیشرفته ای است که توسط طراحان؛ متخصصان وب، ویراستارهای ویدئویی یا عکاسان برای تغییر یا دستکاری تصاویر استفاده می شود. معمولا فتوشاپ برای ویرایش عکس های دو بعدی استفاده می گردد هر چند قابلیت ویرایش تصاویر سه بعدی را هم دارد. فتوشاپ در برگیرنده آنالیز تصویر است و می توان از آن برای آماده کردن تصاویر برای پرینت و دنیای آنلاین استفاده نمود.

Photoshop Elements چیست؟

Photoshop Elements نسخه مشتری از محصولات خانگی فتوشاپ است. این گزینه در برگیرنده قابلیت های حرفه ای متعددی است که در Adobe Photoshop CC یافت می شود و گزینه های ساده تری برای افراد مبتدی دارد. مهم تر از همه این است که این نسخه برای عکاسان آماتور و عکاسی دیجیتال طراحی شده است. Photoshop Elements به کمک فناوری دیجیتال اصلی یکسانی با Photoshop CC ایجاد شده است. کاربردهای اصلی این نسخه از فتوشاپ در برگیرنده موارد زیر است:

دستکاری رنگ های تصویر کراپ کردن تصاویر برطرف کردن عیب هایی همچون گرد و خاک بر روی لنز یا قرمزی چشم کشیدن تصویر با خودکار یا مداد اضافه کردن متن به تصویر حذف افراد یا اشیا از تصویر سازماندهی تصاویر برای دسترسی سریع انتشار آنلاین تصویر یا ارسال از طریق ایمیل

Photoshop Lightroom چیست؟

Photoshop Lightroom بخشی از محصولات خانگی فتوشاپ است و در اصل توسط عکاسان برای پردازش دسته ای حجم بزرگی از تصاویر به کار می رود. Photoshop Lightroom توانایی ایجاد و ذخیره سازی تصاویر را دارد و می توان از این تصاویر بر روی موارد دیگری هم استفاده کرد.

ابزاری هم در این نسخه وجود دارد که فایل اصلی را دست نخورده باقی می گذارد. Photoshop Lightroom می تواند فایل های RAW را هم ویرایش کند. وایت بالانس و قرار گرفتن در معرض نور سفید را می توان دستکاری کرد یا در داخل فایل RAW تنظیم نمود. با اینحال Photoshop Lightroom قابلیت های اجرایی یا عملکرد زیادی همانند سایر نسخه ها ندارد.

هزینه نرم افزار فتوشاپ چقدر است؟

هزینه نرم افزار فتوشاپ برای هر کدام از محصولات متغیر است. Photoshop Elements هزینه ۱۰۰ دلاری دارد و می توان از آن برای همیشه استفاده کرد. این نرم افزار لایسنس perpetual دارد. هزینه سایر محصولات فتوشاپ از ۱۰ دلار برای هر ماه تا ۶۰ دلار در ماه بسته به نوع اشتراک و طول اشتراک متغیر خواهد بود. کمترین هزینه در برگیرنده خود فتوشاپ است و بالاترین هزینه در برگیرنده فتوشاپ به همراه ابزارهای Creative Cloud است. برخی از پلن های ارزان قیمت برای دانشجویان، معلمان و سازمان هایی که به دنبال خرید گروهی هستند هم وجود دارد.

چگونه فتوشاپ را یاد بگیریم؟

روش های زیادی برای یادگیری فتوشاپ وجود دارد. روش های محبوب شامل استفاده از کلاس های خصوصی، ثبت نام در کلاس های آموزشی آنلاین ، یادگیری از طریق آموزش های آنلاین روی سایت ها و استفاده از کتاب های فتوشاپ است.

کلاس های آموزشی به دانش آموزان کمک می کنند از فعالیت های گروهی و دستورالعمل های فردی بهره ببرند. محیط آموزشی در کلاس به افراد کمک می کند بر چالش ها یا موانعی که در طول آموزش بر می خورند نیز غلبه کنند. این فرصت های یادگیری زمانی مفید خواهند بود که ابزارها و قابلیت های جدید روانه بازار می شود. یادگیری ادوبی فتوشاپ به کمک معلم آنلاین برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند و نمی توانند از کلاس ها استفاده کنند ایده آل خواهد بود. کلاس های آنلاین رویکرد خوبی برای یادگیری فتوشاپ دارند و می توانند برای افراد مبتدی مفید باشند. این کلاس ها به کاربران مبتدی کمک می کنند همه ابزارها و قابلیت های فتوشاپ را بررسی نمایند. از یادگیری نحوه ایجاد path تا درک فرمت فایلی انتخاب شده،معلمان آنلاین به افراد مبتدی کمک می کنند به سرعت به یک متخصص تبدیل شوند.

در نهایت آموزش های آنلاین همچون مواردی که در ویدئوها، متن های دیجیتال، یا صفحات سوالات پر تکرار وجود دارد را می توان برای یادگیری فتوشاپ در سطح شخصی به کار برد. یادگیری فتوشاپ از طریق آموزش های آنلاین یا تجربیات دیگران انتخاب ایده آلی برای افرادی است که دوست دارند خودشان بر چالش های موجود غلبه کنند. این ابزارها برای افرادی که می خواهند فتوشاپ را از طریق آزمون و خطا یاد بگیرند و آن هایی که دوست دارند فتوشاپ را به صورت شخصی بیاموزند بسیار مفید خواهد بود.

سازمان ها، گروه ها و افرادی که نیازهای خاصی دارند هم می توانند از آموزش های خصوصی فتوشاپ بهره ببرند. چنین آموزش های خصوصی ممکن است بر روی جنبه خاصی از فتوشاپ تمرکز داشته باشد.

آموزش فتوشاپ مقدماتی کامل برای افراد مبتدی

تفاوت بین فتوشاپ ویندوزی و مک:

تفاوت بسیار کمی بین فتوشاپ ویندوزی و فتوشاپ روی مک وجود دارد. منوها، گزینه ها، پنل ها و ابزارها در موقعیت یکسانی در هر دو نسخه ویندوزی و مک یافت می شود. تفاوت عملکردی بین ادوبی فتوشاپ ویندوزی و مک وجود ندارد. قبل از اینکه بتوان فتوشاپ را بر روی رایانه های ویندوزی و مک مورد استفاده قرار داد، خود رایانه باید بتواند حداقل نیازمندی های زیر را براورده کند.

نیازمندی های رایانه ای برای نصب و استفاده از فتوشاپ:

مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد حداقل نیازمندی هایی هستند که برای استفاده از فتوشاپ بر روی رایانه های ویندوزی و مک وجود دارد.

نیازمندی های رایانه ای برای نصب و استفاده از فتوشاپ در ویندوز:

برای استفاده از فتوشاپ بر روی رایانه های ویندوزی، رایانه باید در برگیرنده موارد زیر باشد:

پردازنده ۶۴ بیتی Intel® Core 2 یا AMD Athlon®، پردازنده ۲ گیگاهرتز یا بالاتر ویندوز ۷ با Service Pack 1، ویندوز ۸٫۱ یا ویندوز ۱۰ ۲ گیگ رم یا بیشتر از آن ۶ گیگابایت فضای هارد دیسک برای رایانه های ۳۲ بیتی ۱ گیگابایت یا بیشتر فضای هارد دیسک برای رایانه های ۶۴ بیتی صفحه نمایش ۱۰۲۴ x 768 با رنگ ۱۶ بیتی و ۵۱۲ مگابایت یا بیشتر VRAM اختصاص یافته سیستم OpenGL 2.0 ارتباط اینترنتی برای فعال سازی نرم افزار، تایید اشتراک و درستی به خدمات آنلاین مختلف

نیازمندی های رایانه برای فتوشاپ مک:

برای استفاده از فتوشاپ بر روی رایانه های مک، رایانه شما باید در برگیرنده موارد زیر باشد:

پردازنده چند هسته ای اینتل به همراه پشتیبانی ۶۴ بیتی سیستم عامل مک ۱۰٫۱۳، مک نسخه ۱۰٫۱۲، مک OS X نسخه ۱۰٫۱۱ رم ۲ گیگ یا بالاتر فضای هارد دیسک ۴ گیگابایت برای نصب صفحه نمایش ۱۰۲۴ x 768 با ۱۶ بیت رنگ و ۵۱۲ مگابایت یا بیشتر VRAM اختصاص یافته سیستم OpenGL 2.0 اتصال اینترنتی برای فعالسازی نرم افزار، تایید اشتراک و دسترسی به خدمات آنلاین

فرمت فایل ها در فتوشاپ:

شما می توانید تصاویر و فایل های گرافیکی فتوشاپ را در فرمت های فایلی مختلف ذخیره سازی کنید. این فرمت ها برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال تصاویر موجود بر روی سایت ها باید کوچک باشند تا بتوانند با سرعت بیشتر بارگذاری شود. این در حالیست که تصاویر استفاده شده در محصولات سه بعدی باید رزولوشون بالایی داشته باشند و در برگیرنده جزییات اضافی باشندو برخی از تصاویر تنها دربرگیرنده پیکسل هستند و برخی شامل ترکیبی از پیکسل و وکتور می باشند. برخی از فرمت ها از تکنیک های فشرده سازی استفاده می کنند تا اندازه تصویر کاهش یابد. برخی از گزینه های فشرده سازی هم عمدا برخی از داده ها را دور می ریزند تا اندازه فایل را کوچک تر کنند. برای نگهداری قابلیت های فتوشاپ همچون افکت ها، ماسک ها و لایه ها، فرمت های فایلی PSDمورد استفاده قرار می گیرد. فرمت هایی که در فتوشاپ باز می شود یا ذخیره می گردد در برگیرنده موارد زیر هستند:

فرمت فتوشاپ(PSD)- فایل های PSD نباید بیش از ۲ گیگابایت باشد. تنها PSD می تواند همه عناصر موجود در تصاویر یا فایل های گرافیکی ویرایش شده را ذخیره کند. PSB: فایل های PSB می توانند بزرگ تر از ۲ گیگابایت باشند و از ۳۰۰۰۰۰ پیکسل در هر بعدی پشتیبانی می کنند. لایه ها و فیلترهای اعمال شده هم پشتیبانی می شوند. TIFF- این فرمت فایلی توسط اپلیکیشن ها و رایانه های مختلفی پشتیبانی می شود. CMYK, RGB, grayscale و indexed color نیز در این گزینه پشتیبانی می شود. اسناد TIFF حداکثر اندازه فایل ۴ گیگابایت را دارند. اگر فایل TIFF در برنامه دیگری باز شود تصویر مسطح شده نشان داده خواهد شد حتی اگر لایه ها ذخیره شده باشند. RAW: فایل های RAW می توانند بزرگ تر از ۲ گیگابایت باشند. این فایل ها انعطاف پذیر هستند و می توانند برای انتقال بین رایانه ها یا برنامه ها مورد استفاده قرار گیرند. PSD: فونت ها، طرح صفحات، وکتورها و گرافیک های بیت مپ را می توان به کمک فایل های پی دی اف نشان داد. علاوه بر این، لینک های الکترونیکی را می توان در این فایل ها گنجاند. بیش از ۱۶ بیت به ازای هر کانال را می توان بدون افت کیفیت ذخیره سازی کرد. GIF: این فرمت فایلی اغلب برای نشان دادن گرافیک های indexed color یا تصاویری که در اسناد HTML هستند مورد استفاده قرار می دهند. GIF اندازه فایل را کاهش می دهد و زمان انتقال الکترونیکی را کمتر می نماید. این گزینه از کانال آلفا پشتیبانی نمی کند. PNG: این گزینه از تصاویر ۲۴ بیتی پشتیبانی می کند با اینحال برخی از مروگرهای وب از این فرمت فایل پشتیبانی نمی کنند. این گزینه شفافیا را در تصاویر RGB و grayscale حفظ می کند. این فرمت از indexed color, grayscale, RGB و بیت مپ پشتیبانی می کند. JPEG: این فرمت فایلی اغلب برای تصاویری که در اسناد HTML استفاده می شوند انتخاب می گردد. این گزینه از grayscale, RGB و CMYK پشتیبانی می کند. این فرمت فایلی همه اطلاعات رنگی داخل تصاویر RGB را حفظ می کند اما اندازه فایل را با دور ریختن داده های انتخابی فشرده می نماید. JPEG به صورت خودکار زمانی که فایل باز می شود از حالت فشرده در می آید. Cineon: فرمت دیجیتال ۱۰ بیت به ازای هر کانال توسط Kodak توسعه یافته است. می توان از آن در Cineon Digital Film System هم استفاده کرد.

تاریخچه فتوشاپ:

نرم افزار فتوشاپ در اصل در سال ۱۹۸۷ توسط برداران جان و توماس نول توسعه یافت. از زمان توسعه اصلی اش، فتوشاپ از یک برنامه ساده ویرایشی به مجموعه کاملی از ابزارها توسعه یافت. با اینکه اولین نسخه از فتوشاپ توسط برداران نول توسعه یافته بود اما این نرم افزار بعداد توسط سیستم ادوبی خریداری شد. نسخه های اولیه فتوشاپ که توسط ادوبی منتشر شد در فوریه سال ۱۹۹۰ روانه بازار گردید. این سیستم به کاربران اجازه می داد فایل ها را در فرمت های متعددی ذخیره کنند و به نمایش بگذارند.

همچنین کاربران می توانستند مواردی همچون بالانس، اشباع رنگی تصویر و Hue را تنظیم نمایند. قابلیت های رنگ آمیزی اندکی در این نسخه بود. گرافیست ها بیشتر از هر کس دیگری از این گزینه استفاده می کردند. در نسخه ۲٫۰ موارد دیگری همچون پشتیبانی از رنگ های CMYK و Duotones اضافه شد و در نسخه ۷٫۰ موارد دیگری همچون موتور رنگ آمیزی جدید ارائه گردید.

فتوشاپ CS در برابر فتوشاپ CC:

معرفی Creative Suite باعث شد بعد از اولین نسخه Creative Suite فتوشاپ به صورت CS نیز فراهم گردد. بنابراین، نسخه های فتوشاپ بعد از فتوشاپ CS به فتوشاپ CS2، سپس فتوشاپ CS3،، به اجرا در آمد. در آن زمان شرکت ادوبی برنامه لایسنس جدیدی را ارائه کرد که در آن فتوشاپ به صورت اشتراک ماهانه یا سالانه اجاره داده می شد. در همان زمان فتوشاپ CS توسط فتوشاپ CC برای Creative Cloud منتشر شد.

فتوشاپ CS: فتوشاپ CS در اکتبر سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این گزینه نشان دهنده حرکت به سمت برندینگ Creative Suite بود. بهینه سازی های انجام شده شامل مواردی همچون اضافه کردن camera RAW 2.0، دستورات رنگ انطباق یافته، پالت هیستوگرام لحظه ای، کنترل بیشتر کاربران و دستورات هایلایت یا سایه بود. فتوشاپ CS2: این گزینه در ماه می سال ۲۰۰۵ منتشر شد و در برگیرنده مواردی همچون Preset سفارشی، مرورگر فایل ارتقا یافته، ویرایش غیر مخرب ، فیلتر اصلاح لنز و غیره بود. فتوشاپ CS3: این گزینه در آوریل سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این به روزرسانی stitching تصاویر را بهبود بخشید و گزینه های پرینت اضافی، بهینه سازی برای موبایل و پشتیبانی از Camera Raw را در اختیار کاربران قرار داد. فتوشاپ CS4: این گزینه در اکتبر سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این نسخه از فتوشاپ در برگیرنده مواردی همچون مدیریت بهینه فایل و محیط کاری، پنل adjustments، رابط کاربری مبتنی بر تب ساده شده بود. فتوشاپ CS5: این گزینه در آوریل سال ۲۰۱۰ منتشر شد و در برگیرنده بهینه سازی هایی همچون پشتیبانی از ۶۴ بیت، برداشتن رنگ، auto image straightening، براش های جدید و ابزاراصلاح لبه بود. فتوشاپ CS6: در ماه می سال ۲۰۱۲ در اختیار کاربران قرار گرفت و این نسخه در برگیرنده رابط کاربری بهتر، ذخیره سازی خودکار ، ابزارهای وکتوری بهبود یافته، ابزارهای ویدئویی بهبود یافته بود. فتوشاپ CC: این گزینه در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و در برگیرنده Camera RAW به عنوان فیلتر، کاهش لرزش دوربین، توانایی سینک کردن با Cloud، اشیای smart لینک شده، مستطیل های گرد اصلاح شده بود. فتوشاپ CC 2014: این گزینه در ماه ژوئ سال ۲۰۱۴ در اختیار کاربران قرار گرفت و بهینه سازی همچون افزایش سرعت، بهبود smart object، ابزار blur جدید، ماسک focus بود. فتوشاپ CC2015: این گزینه در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ در اختیار کاربران قرار گرفت. به روزرسانی های آن شامل افزایش دسترسی به Adobe stock، رابط کاربری به روز شده و کتابخانه جدیدی با لینک دهی فایل بود. این به روزرسانی شامل نمونه کارهای Adobe، فضای انتخاب و ماسک سازی، بهینه سازی اکسپورت و به روز رسانی دیگری برای پانل کتابخانه ها بود. فتوشاپ CC2017 : در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد، این به روز رسانی شامل جستجو در برنامه، ادغام با ادوبی XD، پشتیبانی از فونت های رنگ SVG و عملکرد کلی بهبود یافته بود. به روز رسانی CC 2017 بعدی در دسامبر ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۷ منتشر شد. فتوشاپ CC 2018: : در اکتبر سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این نسخه دربرگیرنده قابلیت stroke smoothing جدید، ابزار curvature pen جدید، مدیریت بهبود یافته براش ها، توانایی دسترسی به تصاویر Lightroom در فتوشاپ و ایمیل از فتوشاپ بود. فتوشاپ CC 2019: این گزینه هنوز منتشر نشده است اما پیش بینی می شود شرکت ادوبی به روزرسانی به فتوشاپ ۲۰۱۹ را در کنفرانس Adobe Max در اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کند.

نوشته فتوشاپ چیست ؟ با فتوشاپ CC و CS و فرمت و تاریخچه ای از Photoshop آشنا شوید اولین بار در ترفند سیتی. .

منبع

شاید دیگر مطالب روژانرا هم دوست داشته باشید

فتوشاپ چیست ؟ با فتوشاپ CC و CS و فرمت و تاریخچه ای از Photoshop آشنا شوید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نرم‌افزار

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش یمن به بیانیه شورای امنیت