زنی جوان؛ راهگشای تهیه اولین تصاویر از سیاهچاله ها


زنی جوان؛ راهگشای تهیه اولین تصاویر از سیاهچاله ها

تهران- ایرنا- 'کیتی بومن' دانشجوی پسادکتری دانشگاه ام آی تی، دانشمند جوانی است که الگوریتمش منجر به تهیه اولین تصویر از سیاهچاله شد.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا، کیتی بومن زمانی که فرآیند توسعه یک الگوریتم را برای تهیه تصویر سیاهچاله موجود در قلب کهکشان Messier 87 واقع در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین رهبری می‌کرد، دانشجوی دکترای علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی در دانشگاه ام آی تی بود.
بومن یکی از 200 محققی بود که در تهیه تصویر سیاهچاله نقش داشت؛ اما در روز چهارشنبه تصویر درخشانی که از سیاهچاله فضایی روی نمایشگر کامپیوتر او نقش بست، به سرعت منتشر شد و مشخص گردید نقش حیاتی بومن در این تحقیقات مانند بسیاری از زنان دانشمند و محقق به درستی در تاریخ مشخص نشده است.
اطلاعاتی که برای ساخت تصویر سیاهچاله مورد استفاده قرار گرفت، توسط تلسکوپ Event Horizon که مجموعه‌ای از 8 تلسکوپ رادیویی واقع در نقاط مختلف زمین است، به دست آمده است.
بومن 6 سال قبل به عنوان یک محقق ارشد 23 ساله وارد گروه تحقیقاتی شد و وظیفه او تولید الگوریتمی برای ساخت یک تصویر واحد از سیاهچاله فضایی با استفاده از حجم عظیم اطلاعات فضایی به دست آمده از تلسکوپ بود. با وجود این که تخصص او در علوم کامپیوتر بود، بومن و گروه او مدت 3 سال را صرف کدنویسی الگوریتم کردند. او دو سال دیگر را با کمک متخصصان تلسکوپ، صرف توسعه و بررسی نحوه طراحی تصویر سیاهچاله کرد.
در ماه ژوئن سال میلادی گذشته، بالاخره اطلاعات تلسکوپ تکمیل شد و بومن و همکارانش توانستند عملکرد الگوریتم خود را به طور مقتضی مورد آزمایش قرار دهند و تنها با فشردن یک دکمه، تصویر نارنجی رنگی از پدیده‌ای که تا آن زمان تصور می‌شد قابل مشاهده نیست، روی نمایشگر بومن نقش بست. با وجود این رونمایی از تصویر سیاهچاله فضایی در روز چهارشنبه توسط 200 محقق و پژوهشگر انجام گرفت.
علمی**9259**1485

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو