موزه مرکزی شهدا


در موزه مرکزی شهدا وسایل و آثار شخصی به‌جای‌ مانده از شهدای جنگ ایران و عراق، وقایع انقلاب 1357 و سایر شهدای ایرانی به نمایش گذاشته شده است.در موزه شهدا، آثار شهدای جنگ مانند عکس، وصیت نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری شهیدان […] نوشته موزه مرکزی شهدا اولین بار...

در موزه مرکزی شهدا وسایل و آثار شخصی به‌جای‌ مانده از شهدای جنگ ایران و عراق، وقایع انقلاب ۱۳۵۷ و سایر شهدای ایرانی به نمایش گذاشته شده است.در موزه شهدا، آثار شهدای جنگ مانند عکس، وصیت نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری شهیدان در آن موجود است‌. همچنین در این موزه آثار و اشیای بازمانده از شهدای معروف ایرانی همچون مرتضی آوینی و حسین فهمیده وجود دارد .
موزه شهدای تهران در سال ۱۳۵۹ با هدف و انگیزه ی حفظ و اشاعه ی دستاوردهای معنوی فرهنگ ایثار و شهادت در قالب هنرهای تجسمی و در مکان دیگری شروع به کار نمود؛ اما متاسفانه به دلیل پاره ای از مشکلات برای مدتی فعالیت آن متوقف شد تا این موزه تحت عنوان موزه ی شهدا در تاریخ پنجم مهر ماه ۱۳۷۵ توسط ریاست جمهور وقت به صورت رسمی افتتاح و فعالیت خود را آغاز نمود.

این موزه با مساحت ۳۷۰۰ مترمربع در چهار طبقه و ۳۱۳ غرفه با آثار بالغ بر ۷۰۰ شهید در دو بخش متفاوت (بخش جمع آوری و مستندنگاری آثار ، آرشیو ها و مخازن نگهداری آثار و اسناد شهدا) ساخته شده است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

این موزه در ساختمانی قدیمی و در سایه‌ سار درختان سن و سال ‌دار خیابان طالقانی تهران قرار دارد. از در موزه که وارد می شوید، دیوارها با تابلوهای خطاطی «جلیل رسولی» و نقاشی های «حسن صدری» و «محمد علی رجبی» فرش شده اند. آثار اهدایی استاد فرشچیان را هم در گوشه کنار این تالار خواهید دید. هر از گاهی صدای فیلم روایت فتح شهید آوینی هم به گوشتان می خورد.

کتابخانه تخصصی و سایت اطلاع رسانی موزه مرکزی شهدا که در قسمت انتهای مسیر بازدیدکنندگان قرار گرفته به منظور اطلاع رسانی بیشتر به علاقه مندان ایجاد شده است.
همچنین در طبقه همکف یک سالن آمفی تئاتر قرار دارد که برای انجام یا نمایش آثار مرتبط با دفاع و ایثار به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

کارگاه مرمت آثار شهدا بخش دیگری از موزه است که برای اولین بار در موزه شهدا ایجاد شده و کار بسیار ظریف و خطیری را بر عهده دارد. در این قسمت البسه خونین شهدا پس از آسیب شناسی و آفت زدایی توسط کارشناسان خبره این فن مرمت می شود تا ماندگاری این آثار استمرار یافته و در طول زمان دچار نابودی آسیب دیدگی نگردند.

مسیر اتوبوس با استفاده از اتوبوس های میدان انقلاب – میدان خراسان و یا میدان انقلاب – میدان سپاه، خودتان را به خیابان طالقانی برسانید و در ایستگاه فرصت پیاده شوید.
مسیر مترو با استفاده از ایستگاه مترو طالقانی واقع در خط یک مترو تهران می توانید به راحتی به موزه مرکزی شهدا دسترسی داشته باشید.

تلفن تماس : ۸۸۳۰۶۸۲۷

ساعت کاری : ۸ الی ۱۷
آدرس : خیابان طالقانی نبش خیابان شهیدموسوی (فرصت سابق)

موزه مرکزی شهدا
موزه مرکزی شهدا
موزه مرکزی شهدا
موزه مرکزی شهدا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟