رضایت پنهان از تداوم افزایش قیمت خودرو؛ عامل حفظ صف‎های پیش‎خرید!


رضایت پنهان از تداوم افزایش قیمت خودرو؛ عامل حفظ صف‎های پیش‎خرید!

سخنگوی انجمن قطعه‎سازان: حدود 15میلیون نفر مالک خودرو که هر یک به‎طور متوسط خانواده‎ای سه‎نفره دارند، با افزایش قیمت خودرو سود برده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروسازان با اجرای طرح‌های فروش یا پیش‌فروش محصولات و دریافت نقدینگی از مشتری، بخشی از سرمایه مورد نیاز تولید را تامین می‎کنند و در مقابل ماهانه درصدی را به‌عنوان سود مشارکت به خریدار اختصاص می‌دهند. این روش محاسبه قیمت خودرو، تا حدی این گمان را به وجود می‌آورد که با توجه به ارتباط هزینه تامین سرمایه و سود در فرمول محاسبه قیمت، خودروساز انگیزه‌ای برای کاهش قیمت خودرو ندارد و به دلیل کسب سود از محل افزایش سرمایه، همواره از افزایش قیمت خودرو استقبال می‎کند و حامی آن است.

در همین رابطه، یک فعال صنعت خودرو و قطعه‌سازی با تاکید بر این‎که تعیین قیمت نهایی خودرو در اختیار خودروساز نیست و در حال حاضر این وظیفه بر عهده سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار گذاشته شده است، اظهار کرد: «این نهاد با انجام محاسبات دقیق تعیین می‌کند که قیمت تمام‎شده خودرو چقدر شده، قیمت در حاشیه بازار چه عددی است و بر این اساس قیمت نهایی فروش توسط کارخانه را تعیین می‌کند. بنابراین تا زمانی که چنین روندی در زمینه قیمت‌گذاری وجود داشته باشد، میل و خواست خودروساز نمی‌تواند نقش قابل‌توجهی در تعیین قیمت نهایی خودرو ایفا کند.»

قیمت‌گذاری منطقی به نفع صنعت خودرو است

ارتباط معکوس تیراژ تولید با تعیین قیمت نهایی خودرو موضوع دیگری است که فرهاد بهنیا به آن اشاره کرد و توضیح داد: «درواقع هرچه تیراژ تولید خودرو افزایش یابد، قاعدتا قیمت عرضه محصول پایین می‌آید. بر این اساس خودروساز الزاما باید هرچه را تولید می‌کند، زودتر عرضه کند. در غیر این‌صورت ناچار به پرداخت هزینه‌های سربار و خسارت خواهد شد.»

وی افزود: « اگر تولید روزانه یک خودروساز سه‌هزار دستگاه باشد اما امکان فروش این تعداد وجود نداشته باشد، این موضوع به زیان و تحمیل هزینه منجر می‌شود. همین که این تعداد خودرو در انبار نگهداری شود، به ضرر خودروساز است و حتی در طولانی‌مدت به استهلاک خودرو و از بین رفتن محصول می‌انجامد.»

بهنیا با بیان این‎که عملکرد قطعه‌ساز باید به‎گونه‌ای باشد که در اسرع وقت تولید خود را به سرمایه تبدیل کند، تاکید می‌کند: «اصلی‌ترین راه رسیدن به این هدف، قیمت‌گذاری منطقی محصول مطابق نیاز بازار است.»

خودروساز هیچ نقشی در قیمت‌گذاری ندارد

استفاده خودروساز از ابزار تاثیرگذاری در بازار یکی از احتمالاتی است که به خصوص در نیمه دوم سال گذشته و آشفتگی بازار خودروهای داخل، قوت گرفت. با این حال فرهاد بهنیا در این رابطه اظهار کرد:‌ «اگر خودروساز چنین تاثیرگذار بود، بدون تردید باید در سال 93 شورای رقابت را حذف می‌کرد. نه این‎که چهار یا پنج‌سال متحمل ضرر و زیانی هنگفت ناشی از تصمیم‌گیری‌های شورای رقابت شود.»

این فعال قطعه‌سازی همچنین با توضیح این‎که حذف شورای رقابت به دلیل تاثیر منفی نحوه قیمت‌گذاری این نهاد بر بازار بود، ادامه می‌دهد: «این عامل باعث شد در سطح سیاست کلان کشور تصمیم بر حذف شورای رقابت از روند تصمیم‌گیری در مورد قیمت گرفته شود، موضوعی که البته شورای رقابت هنوز هم آن را نپذیرفته و برای بازگرداندن این تصمیم حتی اقدام به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری کرده است.»

بهنیا با توضیح این‎که افزایش قیمت بی‌دلیل و بدون توجیه منطقی، بازار خودروسازان را با مشکل مواجه خواهد کرد، تاکید کرد: «ممکن است خودروساز علاقه‎مند باشد محصول خود را حتی به دوبرابر قیمت تمام شده بفروشد. اما موضوع قابل‌توجه این است که آیا بازار و شرایط اقتصادی کشور اجازه عمل به این میل و علاقه‎مندی را می‌دهد؟ پاسخ خیر است.»

افزایش قیمت خودرو و رضایت پنهان خودروداران

تاکید بهنیا بر نبود کشش افزایش قیمت غیرمنطقی در بازار در حالی است که در نتیجه اجرای همه طرح‌های پیش‌فروش سال گذشته خودروسازان، محصولات عرضه‎شده در مدت بسیار کوتاهی فروخته شدند.

وی در رابطه با این رفتار مشتریان توضیح داد: «درحال‎حاضر حدود 15میلیون نفر در کشور مالک خودرو هستند. اگر جمعیت هر خانوار را به طور میانگین 3نفر در نظر بگیریم، مشخص می‌شود حدود 45میلیون نفر در کشور خودرو در اختیار دارند. حال در نظر بگیریم که قیمت همه این خودروها افزایش یافته است. همین موضوع نشان می‌دهد حدود 45میلیون نفر در کشور از افزایش قیمت خودرو که به بالا رفتن قیمت خودرو خودشان هم منجر شده، سود برده‌اند و به همین دلیل از این تغییر ناخودآگاه رضایت دارند! این مساله‌ای است که مغفول مانده، درحالی‎که واقعیت همین است.»

وی معتقد است این‎ها مهم‎ترین دلیلی است که باعث می‌شود با وجود افزایش قیمت خودرو که در ظاهر به نظر می‌رسد با نارضایتی مشتریان همراه باشد، محصولات عرضه‎شده در طرح‌های پیش‌فروش با سرعت باور نکردنی به فروش برسد، چراکه انتظار دارند از افزایش بعدی قیمت سود ببرند.

فرهاد بهنیا در پایان تاکید کرد: «طبق اصول تولید و اقتصاد، خودروساز در حالت عادی تمایل به افزایش قیمت محصول خود ندارد. چراکه عرضه و قیمت‌گذاری خودرو با قیمت مناسب، بر افزایش میزان فروش و سود خودروساز موثرتر خواهد بود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا