‌احیای تالاب‌های فارس در کوتاه مدت ممکن نیست


‌احیای تالاب‌های فارس در کوتاه مدت ممکن نیست

‌معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس، ضمن تشریح وضعیت فعلی تالاب‌ها و دریاچه‌های استان پس از بارش‌های اخیر، خاطرنشان کرد که علی‌رغم بارندگی‌های نسبتا خوب در سال زارعی اما احیای آنها در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست .

‌نبی‌الله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تصریح بر اینکه شاهد بهبود وضعیت تالاب‌های فارس از حالت بسیار بحرانی هستیم، ابراز امیداوری کرد که تداوم بارش‌ها موجب پایداری وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های استان شود.

وی همچنین با اینکه دریاچه پریشان علی‌رغم بارندگی‌های بسیار خوب در شهرستان کازرون اما همچنان خشک است، گفت: 60 درصد وسعت تالاب‌های ارژن و دریاچه طشک، 100 درصد تالاب کمجان و 30 درصد تالاب بختگان آبگیری شده است‌.

این مقام مسئول مجددا تاکید کرد که پایداری وسعت فعلی تالاب‌های استان مشروط به تداوم بارش‌هاست و با بیان اینکه دریاچه مهارلو به دلیل وجود رودخانه خشک شیراز و ورودی آب‌های بالادستی شهرک گلستان نسبت به تالاب‌ها و دریاچه‌های دیگر فارس وضعیت بهتری دارد، خاطرنشان کرد: 80 تا 90 درصد وسعت این دریاچه آبگیری شده و به لحاظ میزان حجم آب نیز 40 درصد ذخیره آب دارد.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس به وضعیت دریاچه کافتر اقلید نیز اشاره و با بیان اینکه سال‌های زیادی بود که این دریاچه در خشکی به سر می‌برد، گفت: خوشبختانه با بارش‌های اخیر حدود 20 تا 30 درصد تالاب آبگیری شده است‌.

مرادی با یادآوری این موضوع که تالاب‌های پریشان، بختگان، کمجان و طشک در کنوانسیون بین‌الملی رامسر تعریف و تدوین شده و در دنیا نیز شناخته شده هستند،‌ افزود: امروز رودخانه کر نیز به جریان درآمده است، در حالی که سال‌های متوالی شاهد ناپایداری این رودخانه از منابع آبی سد درودزن بودیم‌.

وی همچنین خواستار همکاری کشاورزان در سال زراعی و عدم برداشت غیرمجاز از منابع آبی شد و این مهم را دلیلی متقن برای احیای سطحی رودخانه‌های استان ذکر و تصریح کرد: اگرچه امروز سیل وارد دریاچه مهارلو شد و نزدیک به 90 درصد این دریاچه آبگیری شده اما پایداری این وضعیت پس از تبخیر و گذشت زمان کمی مشخص خواهد شد.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس به تدوین برنامه برای ساماندهی تالاب بختگان در قالب "مدیریت زیست بومی" هم اشاره و با بیان اینکه در اجرا و تحقق این برنامه همه ذی نفعان دولتی و غیر دولتی نقش دارند، گفت: در این برنامه اقدمات اولویت‌دار مشخص شده‌اند، چرا که پایداری و احیای این تالاب به سطح آب‌های زیر زمینی هم نیازمند است، در حالی که سفره آب‌های زیررمینی فارس افت بسیار زیادی دارند.

مرادی با تاکید بر اینکه احیای تالاب‌ها مستلزم کشاورزی پایدار، عدم بهره‌برداری زیاد از منابع آبی، ساماندهی چاه‌ها به ویژه تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز و در رآس آنها گذر از وابستگی معیشت به کشاورزی هستیم، یادآور شد: البته در این میان به اختصاص حق آبه‌ها هم نیاز داریم‌.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید