بخش خصوصی عقبه zwnj;ی سدِ آهنینِ قدرت مقابل پرستاران است/ برخی مدیرانِ پرستاری به صنفِ خودشان پشت می zwnj;کنند


بخش خصوصی عقبه zwnj;ی سدِ آهنینِ قدرت مقابل پرستاران است/ برخی مدیرانِ پرستاری به صنفِ خودشان پشت می zwnj;کنند

سلامت نیوز: محمد شریفی مقدم گفت: چرا وقتی قانون به نفع ما است اما شرایط پرستاران تا این حد ناگوار است؟! همواره تاکید کرده ایم یک جریان قدرت که منافع آنها در تضاد با پرستاران است، مانع از اجرایی شدن این قوانین بوده است اما جریان قدرت بدون پیوند با ثروت و بدون استفاده از برخی پرستاران وابسته به خود نمی توانست موفق شود. به گزارش سلامت نیوز به...

سلامت نیوز: محمد شریفی‌مقدم گفت: چرا وقتی قانون به نفع ما است اما شرایط پرستاران تا این حد ناگوار است؟! همواره تاکید کرده‌ایم یک جریان قدرت که منافع آنها در تضاد با پرستاران است، مانع از اجرایی شدن این قوانین بوده است اما جریان قدرت بدون پیوند با ثروت و بدون استفاده از برخی پرستاران وابسته به خود نمی‌توانست موفق شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) با اشاره به اینکه شاید هیچ صنفی به اندازه جامعه پرستاری قوانین و مقررات بر زمین مانده ندارد، اظهار داشت: قوانینی که از نمایندگان مجلس تا دولت و معاونین همه بر اجرای آن تاکید دارند و همه می‌گویند این قوانین باید اجرا شود اما در عمل سال‌ها فقط روی کاغذ می‌ماند.

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: فقط یک قلم قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» ۱۲ سال است که اجرایی نشده است. تمام مراحل قانونی برای آن طی شده و روسای‌جمهور دستور اجرای این قانون را داده‌اند اما هر سال به تاخیر می‌افتد.

شریفی مقدم گفت: پرستاران از سال ۶۷ که قانون سخت و زیان‌آوری‌شان نوشته شده تاکنون، نتوانسته‌اند از مواهب آن بهره‌مند شوند و این قانون به‌طور کامل اجرایی نمی‌شود. قانونگذار در سال ۸۸ قانون ارتقای بهره‌وری را تصویب کرده است تا پرستاران به دلیل سختی شغل‌شان کمتر در فضای کار باشند. این قانون در درجه اول به نفع بیماران است اما هنوز هم شیفت‌های کاری بالا پرستاران را آزرده می‌کند.

جریان قدرتی که منافع متضاد با پرستاران دارد، سنگ‌اندازی می‌کند

وی افزود: سوال اینجاست چرا وقتی قانون به نفع ما است اما شرایط پرستاران تا این حد ناگوار است؟! همواره تاکید کرده‌ایم یک جریان قدرت که منافع آنها در تضاد با پرستاران است، مانع از اجرایی شدن این قوانین بوده است اما جریان قدرت بدون پیوند با ثروت و بدون استفاده از برخی پرستاران وابسته به خود نمی‌توانست موفق شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی قانونی تصویب می‌شود پرستاران باید از آن برخوردار شوند، بیان کرد: واضح است که اجرایی شدن این قانون در تضاد با منافع جریان قدرت است.

به گفته شریفی مقدم؛ اخیرا کمپینی تشکیل شده و قرار است تا جریان وابسته پرستاری که سازوکارهای سد تراشیدن آنها مقابل تحقق مطالبات پرستاران است را برملا کند و درباره آن سخن بگوید.

او ادامه داد: سالانه ۳۵ میلیارد دلاری که در نظام سلامت وجود دارد، آنقدر هست که جریان‌های خاص حتی جلوی حداقلی‌ترین قوانین به نفع پرستاران را نیز بگیرند. اگر موافقت می‌شد که طبق پیشنهاد ما برای تخصیص منابع ۲ هزار میلیاردی در لایحه بودجه ۹۸ به قانون تعرفه‌گذاری پرستاران برای نزدیک به ۲۰۰ هزار پرستار عمل شود، گرچه مبلغ خیلی زیادی در حقوق پرستاران نخواهد بود اما همین پول برای جمعیت ۵ هزار نفره پزشک شامل هیئت علمی، رئیس بیمارستان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی رقم بسیار بیشتری خواهد شد.

عقبه جریان قدرت در بخش خصوصی است

شریفی مقدم تصریح کرد: عقبه این جریان قدرت بخش خصوصی است که در راس تصمیمات بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و دولت و مجلس حضور دارند. این جریان حتی مانع می‌شود که در حد ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به پرستاران برای اجرای قانونی که ۱۲ سال بر زمین مانده، تخصیص داده شود.

اما این پرستاران وابسته چه نقشی در تامین منافع صاحبان قدرت در این سیستم بازی می‌کنند؟ شریفی مقدم گفت: روسای بیمارستان‌ها مدیران پرستاری در هر بیمارستان را انتخاب می‌کنند. در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که مدیران پرستاری اگرچه از بین پرستاران هستند اما برخی از آنها نه تنها منافع و مطالبات پرستاران را پیگیری نمی‌کنند بلکه عملاً در راستای سلبِ حق اعتراض از پرستاران عمل می‌کنند. آنهم وقتی فقط می‌خواهیم که قانون را رعایت کنند.

مدیران پرستاری بیمارستان‌ها باید انتخابِ خودشان باشد

او اظهار داشت: پرستاران معتقدند که «مدیر پرستاری» باید انتخاب پرستاران همان بیمارستان باشد نه رئیس بیمارستان. به ویژه که در این سال‌ها ثابت شده برخی مدیران پرستاری با جریان قدرت همراهی می‌کنند. مدیر پرستاری موظف است که مطالبات و مشکلات جامعه پرستاری را به بالا منتقل کند اما عملاً آنها به پرستاران فشار می‌آورند و هرجا پرستاری حرف بزند، او را به حراست و هیئت تخلفات اداری معرفی می‌کند.

این فعال صنفی پرستاران تصریح کرد: ابزارهای فشار بر پرستاران شامل دادن شیفت‌های مخالف، تعویض بخش‌ها و کم حساب کردن کارانه است. پرستار اگر یک ساعت دیر بیاید به هیئت تخلفات اداری معرفی می‌شود اما پزشک همیشه حقوقش را کامل می‌گیرد.

این در حالی است که به گفته شریفی مقدم اخیراً در همین راستا جمعی از پرستاران، فعالان صنفی خانه پرستار و نظام پرستاری و دیگر فعالان مستقل، کمپینی برای نه گفتن به پرستاران وابسته تشکیل داده‌اند. در این کمپین بدنه جامعه پرستاری به تفصیل درباره تفرقه‌‌اندازی‌ها در بین خودشان و پرستارانی که عملاً مانع تحقق مطالبات پرستاران هستند، صحبت می‌کنند و تجربیاتشان را در این زمینه بیان می‌کنند.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته باتوجه به اینکه پرستار بیشترین وقت را در کنار بیمار می‌گذارند و در جریان تمام ابعاد مشکلات بیماران است، معمولاً «مدیریت بیمار» را هم پرستاران برعهده دارد اما در کشور ما اینطور نیست.

شریفی مقدم بیان کرد: وقتی می‌گوییم دستمزد برخی پزشکان ۳۰۰ درصد برابرِ دستمزد پرستاران است، خواه ناخواه این تبعیض فسادهای سیستماتیک تولید می‌کند. امروز پرستاران باید هرچه بیشتر اتحاد داشته باشند. وقتی یک پرستار که به عنوان مدیر پرستاری بیمارستان از سوی رئیس انتخاب شده به ضرر پرستاران عمل می‌کند، مانع بزرگی بر سر راه مطالبه‌گری پرستاران یجاد خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟