کویر خارا (کویر ورزنه)


کویر خارا که در بین طبیعتگردان با عنوان کویر ورزنه معروف است، یکی از کویرهای استان اصفهان به شمار می رود که در 100 کلیومتری شرق اصفهان و 150 کیلومتری غرب یزد قرار دارد. کویر خارا که در بین طبیعتگردان با عنوان کویر ورزنه معروف است، یکی از کویرهای استان اصفهان به شمار می رود […] نوشته کویر خارا (کویر ورزنه) اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

کویر خارا که در بین طبیعتگردان با عنوان کویر ورزنه معروف است، یکی از کویرهای استان اصفهان به شمار می رود که در ۱۰۰ کلیومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد. کویر خارا که در بین طبیعتگردان با عنوان کویر ورزنه معروف است، یکی از کویرهای استان اصفهان به شمار می رود که در ۱۰۰ کلیومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد.کویر خارا از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه محدود می شود. آن از حاشیه زاینده رود و نقطه آغاز ریگزار تا انتهای آن واقع در جنوب غربی تالاب گاوخونی در حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن در نواحی شمالی در حدود ۳۵ کیلومتر است که این عرض در جهت جنوبی کاهش می یابد. در نواحی جنوبی این عرض به ۵۰۰ متر میرسد.

پوشش گیاهی منطقه بدلیل رطوبت یالای تالاب گاوخونی بسیار غنی است. در قسمت ریگزار پوشش گیاهی عمدتا درختچه های تاغ و اسکمبیل است. همچنین بوته های نسی، تق تقو و سایر گیاهان ماسه پسند در نواحی ریگزار به وفور قابل مشاهده است. در نواحی کویری بوته های شور بیابانی و بندرت اشنان قابل مشاهده است. در دیواره ماسه ای محیطی این ریگزار، پوشش گیاهی خاصی قابل مشاهده نیست.
پوشش جانوری این منطقه در سالهای گذشته بسیار غنی و قابل توجه بوده است. ولی در سالهای اخیر بدلیل خشک شدن تالاب گاوخونی، شکار بی رویه و تخریب زیستگاه غنای خود را از دست داده است. در حال حاضر جانورانی همچون شغال، روباه شنی، جرد، پا مسواکی، شاهین، سارگپه بیابانی، گربه شنی، افعی شاخدار، مار جعفری، مار شتری، تیر مار، انواع عقرب، خرگوش و خار پشت بیابانی در منطقه قابل مشاهده است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

کویر خارا در قسمت جنوبی به ۲ دیواره ماسه ای جنوبی شمالی تبدیل میشود و مابین این ۲ دیواره خاک های آهکی قلیایی قرار دارند. این دو دیواره در نزدیکی جنوب غربی تالاب گاوخونی به هم می پیوندند و تشکیل دیواره واحدی با جهتی شمالی جنوبی را میدهند.
در این منطقه با توجه به وزش بادهای متفاوت، اشکال مختلف تپه های ماسه ای از جمله تپه های ماسه ای طولی، تپه های ماسه ای هلالی و هرم های ماسه ای قابل مشاهده هستند که در نوع خود در کشور کم نظیر است. وسعت ریگزار در حدود ۱۷۰۰۰ هکتار است.

این ریگزار در حاشیه شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه قرار دارد. از این رو از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد میتوان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی به ریگزار شرقی میتوان به صورت آفرود از میان ماسه ها عبور کرد و یا از شهر ورزنه حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود را ادامه داد تا به حاشیه شرقی ریگزار رسید. این ۲ مسیر فقط بوسیله خودروهای دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند. در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید حتما از راهنمایان محلی استفاده کنید.

کویر خارا نام خود را از روستایی در حاشیه جنوبی خود با نام خارا گرفته است. این منطقه در سالهای اخیر با این نام شناخته می شود. از دیگر نام های این منطقه میتوان به کویر ورزنه و کویر حسن آباد اشاره کرد.

مسیر خودروی شخصی این ریگزار در حاشیه شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه قرار دارد. از این رو از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد میتوان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی به ریگزار شرقی میتوان به صورت آفرود از میان ماسه ها عبور کرد و یا از شهر ورزنه حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود را ادامه داد تا به حاشیه شرقی ریگزار رسید. این ۲ مسیر فقط بوسیله خودروهای دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند. در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید حتما از راهنمایان محلی استفاده کنید.

آدرس : استان اصفهان – ۱۰۰کیلومتری شرق اصفهان – ورزنه

کویر خارا (کویر ورزنه)
کویر خارا (کویر ورزنه)
کویر خارا (کویر ورزنه)
کویر خارا (کویر ورزنه)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز