از تلاش ها برای تعویق کنکور ارشد 98 تا امتیاز ویژه به دانشجویان سیل زده


از تلاش ها برای تعویق کنکور ارشد 98 تا امتیاز ویژه به دانشجویان سیل زده

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری پیرامون زمان برگزاری کنکور ارشد 98 تا امتیاز ویژه به دانشجویان سیل زده سپری شد.

از تلاش ها برای تعویق کنکور ارشد 98 تا امتیاز ویژه به دانشجویان سیل زدهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری پیرامون طرح ۲ فوریتی مجلس برای تاخیر در زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸، مهلت ۲ ساله صندوق رفاه برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی، ایجاد خط اعتباری ویژه برای برنامه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، صدور رایگان مدارک مفقودی دانشجویان سیل زده، شائبه مربوط به مدرک دکتری «محمد باقر نوبخت» و بررسی برنامه‌های سال جدید و عملکرد وزارت علوم در سال گذشته با حضور رئیس جمهور سپری شد.

ایجاد خط اعتباری ویژه برای برنامه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در سال ۹۸/ وظیفه ما ارائه اعتبارات پژوهشی و تأمین تجهیزات است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره ارتباط میان صنعت و دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌های متعددی را با بعضی وزارتخانه‌ها همچون نفت، صمت و سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار داریم و به کمک آن‌ها برنامه‌هایی را برای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه پیش می‌بریم.

وی با اشاره به احساس نیاز دستگاه‌های مختلف از پروژه‌های دانشگاهی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی به پژوهش دانش آموختگان احتیاج دارند و همچنین برای تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه مراکز و دستگاه‌های اجرایی باید به پژوهشگران سفارش دهند و تأمین نیاز مالی مورد نیاز را هم انجام دهند.

غلامی درباره حمایت وزارت علوم از پروژه‌های علمی و دانشگاهی اظهار کرد: وظیفه ما این است که اعتبارات پژوهشی و تأمین تجهیزات مختلف را تضمین کنیم.

وی ادامه داد: مصوبه‌ای در مجلس به امضاء رسید که به کمک آن می‌خواهیم تجهیزاتی را برای آزمایشگاه دانشگاه‌ها خریداری کنیم که البته به دلیل برخی مشکلات مالی دانشگاه‌های ما نتوانستند تجهیزات خود را خریداری کنند، اما به دنبال این هستیم تا امسال از طریق مصوبات قانونی خط اعتباری را برای انجام این کار به دانشگاه‌ها اختصاص دهیم.

بررسی برنامه‌های سال جدید و عملکرد وزارت علوم در سال گذشته

عملکرد سال ۱۳۹۷ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، صنعت، معدن و تجارت، کشور و نفت، به همراه برنامه‌های آتی این وزارتخانه‌ها در سال ۹۸، عصر سه شنبه و در جلسات جداگانه رئیس جمهور با هر یک از وزیران این وزارتخانه‌ها بررسی شد.

در این جلسات، منصور غلامی، سیدمحمد بطحایی، امیر حاتمی، رضا رحمانی، عبدالرضا رحمانی فضلی و بیژن نامدار زنگنه، به تشریح دستاورد‌ها و برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۷ در حوزه عملیاتی تحت مدیریت وزارتخانه خود، نیاز‌ها و برنامه‌های سال جاری پرداختند.

روحانی با اشاره به افتتاح ۱۱۴ دستاورد جدید در عرصه فناوری و دانش هسته‌ای توسط دانشمندان ایرانی در سالروز ملی فناوری هسته‌ای، تاکید کرد: در همه حوزه‌های علمی و تخصصی روند پیشرفت و توسعه شتابان است و دشمنان دیر یا زود خواهند فهمید که سخت در اشتباه بوده اند و ابزار‌هایی همچون تحریم نمی‌تواند در روند پیشرفت و توسعه ایران اسلامی خللی جدی وارد کند.

مدارک مفقودی دانشجویان سیل زده، رایگان صادر می‌شود

مرتضی محسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور کشور ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده سیل اخیر در سراسر کشور اظهار کرد: مدارک دانش آموختگی موقت و دائم فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور که نسخه اصلی آن در سیل اخیر مفقود یا مخدوش شده؛ با تایید مراکز و واحد استانی رایگان و در اسرع وقت صادر می‌شود.

وی افزود: دانش آموختگان برای ثبت درخواست و دریافت دانشنامه‌های جدید به مراکز و واحد‌های خود مربوطه مراجعه کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور اظهار کرد؛ صدور مدارک دانش آموختگی جدید برای آسیب دیدگان از سیل منوط به تایید مرکز یا واحد دانشگاهی مربوطه است، این خدمت به تمامی استان‌های سیل زده کشور ارائه می‌شود.

طرح دو فوریتی مجلس برای تاخیر در زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸/ وزیر علوم موضوع را به شورای سنجش و پذیرش می‌برد

علیرضا سلیمی عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مفاد جلسه امروز وزیر علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: ظهر امروز منصور غلامی وزیر علوم برای ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه در کمیسیون حاضر شد.

وی ادامه داد: در این جلسه اقدامات سال گذشته وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلیمی گفت: مجلس برای زمان برگزاری کنکور و به تعویق افتادن آن طرح ۲ فوریتی را در دستور کار خود قرار داده است و قرار شد وزیر علوم موضوع به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور را در شورای سنجش و پذیرش مطرح کند.

عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره سهمیه‌هایی که به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص پیدا می‌کند، گفت: به دلیل شرایط بد مناطق سیل زده قرار بر این شد تا سهمیه داوطلبان این مناطق بیشتر و بهتر شود.

حمایت وزارت علوم از دانشجویان مناطق سیل زده

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به وقوع سیل در تعدادی از استان‌ها از تدابیر ویژه برای دانشجویان شاغل به تحصیل در این استان‌ها خبر داد، اظهار کرد: در ۱۲ فروردین سال جاری، بخشنامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و در آن بخشنامه این درخواست مطرح شد که در ابتدا میزان خسارت‌های ناشی از سیل در مراکز آموزشی، کلاس‌ها، کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها بررسی شود و در مرحله دوم با دانشجویانی که در مناطق سیل زده قرار دارند همکاری شود تا مشکلات این دانشجویان بیشتر نشود.

وی با اشاره به وقوع سیل در تعدادی از استان‌ها از تدابیر ویژه برای دانشجویان شاغل به تحصیل در این استان‌ها خبر داد و گفت:دانشگاه‌های مناطق سیل‌زده‌ می‌توانند با یک هفته تأخیر فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: همه مدیران به این مسئله توجه دارند که در پایان سال ۱۳۹۷ زمان امتحانات میان ترم دانشجویان تعیین شده بود و اکنون با توجه به این وضعیت (سیل) این امتحانات با تأخیر برگزار خواهد شد و فکر می‌کنم مشکلات جدی در دانشگاه‌های دیگر نباشد.

واکنش وزارت علوم به شائبه‌های مربوط به مدرک تحصیلی «محمدباقر نوبخت»

وزارت علوم در اطلاعیه‌ای درباره مدرک تحصیلی «محمد باقر نوبخت» و شائبه‌های مربوط به آن اطلاع رسانی کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به دنبال استعلام برخی رسانه‌ها در مورد اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی دکتری محمد باقر نوبخت موضوع توسط اداره کل ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور بررسی و مشخص شد که با توجه به سوابق موجود در پرونده ارزشیابی مدرک تحصیلی ایشان، صحت تعلق و صدور مدرک دکتری وی، به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان رسیده و در دی ماه سال ۱۳۸۹ مورد ارزشیابی این وزارتخانه قرار گرفته و به عنوان دکتری در رشته اقتصاد تایید شده است. شایان ذکر است که اعتبار دانشگاه محل تحصیل وی هم تایید شده است.

کاهش هزینه عتبات دانشجویی با حذف روادید عراق/ مهلت شرکت در دوره‌های مجازی تمدید نمی‌شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه کاروان‌هایی که از ۱۹ فروردین به بعد اعزام می‌شوند هزینه روادید را پرداخت نمی‌کنند، افزود: با توجه به اینکه هزینه روادید بین ایران و عراق حذف شده است حدود پانصد هزار تومان از هزینه سفر عتبات دانشگاهیان کاهش می‌یابد؛ به طور مثال هزینه‌ای که دانشجویان تهرانی باید بپردازند سه میلیون و صد هزار تومان خواهد بود و برای دانشجویان استان‌های دیگر هم به نسبت مبلغی که برایشان از قبل تعیین شده بود مشخص می‌شود.

مهلت ۲ ساله برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی در مناطق سیل‌زده/ تسهیلات قرض‌الحسنه به دانشجویان پرداخت می‌شود

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: با عنایت به تاکید غلامی مقام عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به منظور کاهش دغدغه دانشجویان آسیب‌دیده و به دلیل عدم بضاعت مالیدانش‌آموختگان مناطق دچار سیل برای بازپرداخت اقساط سررسید شده، بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق مقرر شد بازپرداخت وام‌های این دسته از دانش‌آموختگان با تایید دبیر منطقه مربوطه و استانداری و یا فرمانداری منطقه آسیب‌دیده حداکثر تا ۲ سال به تعویق بیفتد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از پرداخت وام قرض‌الحسنه به دانشجویان ساکن در مناطق سیل‌زده خبر داد و افزود: برای کمک و مساعدت به دانشجویان ساکن در مناطق سیل‌زده مبلغ ۲۰ میلیون ریال به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه حوادث غیر‌مترقبه به دانشجویان متقاضی پرداخت می‌شود.

هفته آینده؛ انتشار کارنامه داوطلبان آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸

حسین توکلی مشاور عالی سنجش آموزش کشور اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های زمانی پیش بینی شده نتایج اولیه آزمون نیمه متمرکز دکترای سال ۹۸ تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در هفته آخر فروردین ماه اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند در اردیبهشت ماه ۹۸ اقدام به انتخاب رشتهکنند.

وی گفت: نتایج اولیه داوطلبان دکترای نیمه متمرکز به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه داوطلبان شرکت کننده در آزمون دکترای نیمه متمرکز در هفته آینده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

هر زمان بخواهیم آزمون کارشناسی ارشد را مستقل برگزار می‌کنیم/ سیاست کنونی تعامل با وزارت علوم است

علیرضا منادی معاون پارلمانی و حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی در باره دانشگاه آزاد اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه مجلس شورای اسلامی، دانشگاه آزاد مشمول قانون سنجش و پذیرش در تحصیلات تکمیلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد در بحث تحصیلات تکمیلی مستقل است و خود مرکز سنجش و پذیرش مجزایی دارد.

منادی با بیان اینکه دانشگاه آزاد توانایی برگزاری آزمون کارشناسی ارشد مستقل دارد گفت: با توجه به قانون مجلس می‌توانیم هر زمان که دوست داشته باشیم آزمون کارشناسی ارشد جداگانه‌ای را برگزار کنیم، اما در حال حاضر سیاست کنونی دانشگاه آزاد تمام تعامل با وزارت علوم و سازمان سنجش است.

اعلام جزئیات پذیرش دانشجوی بین الملل و پژوهش محور در مقطع دکتری

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی ابلاغ کرد: دانشگاه‌های سطح یک و ۲ و دانشگاه‌های سطح ۳ مراکز استان می‌توانند در کلیه رشته‌های دایر خود در دوره دکتری، نسبت به پذیرش دانشجوی خارجی و یا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج که برابر ضوابط برای ادامه تحصیل به داخل منتقل می‌شوند، از طریق بررسی سوابق تحصیلی، به صورت پژوهش محور و مازاد بر ظرفیت روزانه اقدام کنند.

در این بخشنامه با اشاره به مصوبه شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی درباره پذیرش دانشجوی بین‌الملل و پژوهش‌محور آمده است: سایر مراکز اعم از دولتی و یا غیردولتی (واحد‌های ویژه دانشگاه آزاد و مراکز سطح یک غیرانتفاعی) نیز در صورت احراز شرایط مصوب شورای گسترش آموزش عالی، مشمول این بخشنامه می‌شوند.

همچنین به منظور افزایش پذیرش دانشجویان غیرایرانی، پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها در مناطق آزاد می‌توانند معادل ظرفیت روزانه رشته‌های دایر خود در دوره دکتری، نسبت به پذیرش دانشجو در همان رشته‌ها به زبان غیرفارسی اقدام کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان