حرکت بازار به سمت تعادل قیمتی/ بعد از پیاز نوبت سیب زمینی رسید


حرکت بازار به سمت تعادل قیمتی/ بعد از پیاز نوبت سیب زمینی رسید

با رفع مشکلات حمل و نقلی برای انتقال محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز در کنار شروع برداشت سیب زمینی در استان های جنوبی زمینه حرکت بازار این محصولاتبه سمت تعادل فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اسفند ماه سال گذشته قیمت سیب زمینی همراه با پیاز رشد بسیاری داشت و مردم با مراجعه به مغازه ها به دلیل قیمت بالای این دو محصول شوکه می شدند و به دلیل قیمت بالای آن این محصولات نیز با عرضه محدودتری در میادین تره بار مواجه بودند. برخی در تشریح دلایل این گرانی افزایش هزینه های حمل و نقل آنها به دلیل بارندگی های زیاد و نبود وسایل نقلیه باری و وجود محدودیت های ترافیکی را بیان می کردند که با کاهش بارندگی ها این مشکل رفع می شود.

بنابراین گزارش در کنار رفع مشکلات حمل و نقلی اجرای طرح استمرار تولید سیب زمینی و پیاز در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان، جنوب کرمان، ایلام و استان‌های کرمانشاه و گلستان نیز باعث شده است تا قیمت این محصولات به سمت تعادل پیش برود تا جایی که بنا به گفته رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران با شروع برداشت سیب‌زمینی در استان‌های جنوبی کشور، قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفته و به‌زودی بازار آن متعادل می‌شود.

«محمدرحیم نیازی» در این زمینه به ایرنا گفته است: «بر اساس آمار تولید، سیب‌زمینی موردنیاز کشور تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم. علت گرانی اخیر سیب‌زمینی در اواخر سال 97 و ابتدای سال 98 توقف در برداشت این محصول به دلیل بارندگی‌ها در جیرفت، کهنوج و خوزستان، صادرات به ترکیه، تعطیلی نیروی کار در بخش سورتینگ، بروز مشکلاتی در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش نرخ تمامی محصولات کشاورزی و شایعات بازار است.»

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی اضافه کرد: «ترکیه به دلیل کاهش تولید سیب‌زمینی، امسال این محصول موردنیاز خود را از ایران تأمین کرد که البته مقدار آن در حدی نبود که بتواند در گرانی بازار داخلی تأثیر بگذارد. با ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی از 15 فروردین‌ماه امسال به کشورهای عراق، ترکیه، حوزه خلیج‌فارس، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفته است.»

ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی از 15 فروردین‌ماه امسال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال شد.

نیازی با بیان این‌که مشکل تولید سیب‌زمینی نداریم، گفت: «با برداشت و ورود سیب‌زمینی کهنوج، منوجان، دزفول، جیرفت، گرگان، طارم زنجان، قصر شیرین و کشت دوم استان کرمان به‌زودی بازار متعادل می‌شود. با وجود این‌که میزان خسارت‌های سیل اخیر در استان‌های شمالی و جنوبی کشور هنوز قطعی نشده است، گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که خسارت چندانی در محصول سیب‌زمینی نداریم.»

بنابراین گزارش چندی پیش نیز در بازار پیاز نیز شاهد کاهش قیمت بودیم به طوری که بنا به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران «نرخ کنونی پیاز در مغازه‌ها ۷ تا ۹ هزار تومان است و این در حالی است که در هفته‌های اخیر هر کیلو پیاز با نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان در میدان عرضه می‌شد. در خرده فروشی هر کیلو پیاز طبق فاکتور حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود باید به مصرف کنندگان عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر گران فروشی محسوب می‌شود.»

«اسداله کارگر» با اشاره به اینکه قیمت عرضه پیاز تابع فاکتور خرید مغازه دار است، بیان کرد: «نوسان قیمت پیاز در میدان مرکزی تابع کاهش نرخ محصول است، اما در مغازه‌ها قیمت بالای پیاز ممکن است به این دلیل بالا باشد که خرید مغازه دار مربوط به روزهای قبلی است که طی چند روز آینده با فروش محصول قبلی و خرید محصول با نرخ جدید از میدان این معضل برطرف می‌شود.»

یادآور می شود: در سال 97 حدود پنج میلیون تن سیب‌زمینی در سطح بیش از 160 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تولید شد که بخش عمده این محصول مربوط به طرح‌های زمستانه، پاییزه، بهاره و تابستانه است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها