قدرت یادگیری کودکان، نقش موثر والدین


قدرت یادگیری کودکان، نقش موثر والدین

از همان مراحل ابتدایی خواندن، به کودک کمک می‌‏کند تا مهارت‌‏های گفتاری و شنیداریش تحریک شده و همچنین قدرت کنجکاوی و حافظه‌‏اش رشد و تکامل یابد.

هنگامی که نوزادان متولد می‎‌‏شوند، ذهن آنها در حال رشد است و مغز آنها بر پایه‌‏ی تجربیاتی که در زندگی کسب می‌‏کنند به سرعت در حال پیشرفت و ارتقاء می‌‏باشد. این بدین معنا است که چند سال اول زندگی برای رشد مغز بسیار حیاتی هستند.بر طبق گفته‌‏ی دکتر « جِیمزاِم‌‏پرین » رئیس آکادمی تحقیقات کودکان آمریکا، والدین در ارتقاء سلامت زندگی کودکان از همان لحظه‌‏ی تولد و دوران کودکی با تمرکز بر راه‌‏های مثبت پرورش و رشد مغز، نقشی اساسی دارند.به گفته‌‏ی پرین : این بدین معنی است که والدین فضایی ایمن و سازگار را برای کودکان فراهم کنند تا از لحاظ جسمی و روحی رشد رشد خوبی داشته باشند.

وی همچنین نکاتی را جهت ایجاد محیطی شاد و سالم به شرح ذیل ارائه می‌‏دهد :
- از بدو تولد با کودکان صحبت کنید و به واکنش‌‏های آنان در نگاه کردن به صورت و ظاهر و حرکات خودتان توجه کنید. همان‌‏طور که کودکان رشد می‌‏کنند همیشه با آنها در مورد چیزهای مختلف صحبت کنید و به پاسخ‌‏هایشان گوش دهید.

یک مطالعه نشان داد کلماتی که والدین فرزندی در هنگام سخن گفتن با کودکی هشت‌‏ماهه بیان کردند، همان کلمات توسط آن کودک در سن سه سالگی تکرار شد.

- به ناراحتی‌‏هایشان با آرامش پاسخ دهید. این باعث می‌‏شود که حس اعتماد به نفس آنها تقویت شود.

- از همان روزهای اول تماس چشمی با فرزندتان برقرار کنید تا بتوانید حالات مختلف او از جمله گرسنگی و احتیاج به تعویض پوشک را درک کنید.

- هنگامی که کودک شروع به لبخند زدن می‌‏کند شما هم به او لبخند بزنید. اگر کودکان روشهای سالم و مثبت را برای جلب توجه شما یاد بگیرند، در نتیجه کمتر از روشهای دیگر مثل گریه کردن و فریاد زدن استفاده می‌‏کنند.

-به چیزهایی که کودک به آنها علاقه نشان می‌‏دهد توجه کنید و اگر بی‌‏خطر بود به کودک اجازه دهید تا خود آن را کشف کند.

- سعی کنید که همیشه با خوش‌‏رویی در کنار کودکان حضور داشته باشید. چون آنها می‌‏توانند احساسات و خلق و خوی منفی را در صورت شما درک کنند.

- نوزادان با مالش چشمها و بدخلقی کردن به ما اطلاع می‌‏دهند که خواب‌‏آلوده شده‌‏اند.

- از همان مراحل ابتدایی خواندن به کودک کمک می‌‏کند تا مهارت‌‏های گفتاری و شنیداریش تحریک شده و همچنین قدرت کنجکاوی و حافظه‌‏اش رشد و تکامل یابد.

- قدرت یادگیری کودکان بهتر و بیشتر از سایر سنین مردم است و بازی‌‏های فکری و فیزیکی برای کودکان با ارزش‌‏تر از بازی‌‏های الکترونیکی هستند و تاثیر بهتری بر روی مغز و جسم آنها می‌‏گذارد.

- سعی کنید کودکان را به بازی‌‏های فکری تشویق کرده و آنها را به کاوش در مسائل مختلف وادار کنید.

- مغز سالم در بدن سالم است. فراهم کردن یک برنامه ویزیت دوره‌‏ای منظم توسط پزشک متخصص اطفال برای کودک جهت حصول اطمینان از وضعیت سلامت فیزیکی، روانی، فکری و رشد و نمو فرزند شما بسیار مفید است.

بالا بردن ضریب سلامتی کودکان مستلزم فراهم کردن محیطی آرام با مراقبت روزانه و عشق و توجه به آنها است و ایجاد چنین محیطی برای زندگی، فرزندتان را در یک مسیر روبه رشد و موفق قرار می‌‏دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد