به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اجرای ۱۶۶ طرح پژوهشی، انتشار ۳۵ کتاب پژوهشی، برگزاری ۱۱۵ نشست علمی، تخصصی، ارائه گزارش‌های تحلیلی، برگزاری جشنواره پژوهش فرهنگی سال و انجام قریب به ۲۰ نظرسنجی در موضوعات مختلف در گستره ملی از اهم فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۳۹۷ بوده است.

رئیس پژوهشگاه در پیام نوروزی خود تأکید کرده است «در سال جدید، این پژوهشگاه تلاش خواهد کرد نقشی مهم‌تر و محوری‌تر در پژوهش‌های فرهنگی کشور برعهده گیرد.»

متن کامل پیام رئیس پژوهشگاه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فرا رسیدن سال ۱۳۹۸ را به همه همکاران پژوهشگاه و پژوهشگران فرهیخته و همکار تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین با آسیب‌دیدگان سیل اخیر و نیز خانواده قربانیان این حادثه، ابراز همدردی نموده، برای ایشان سلامتی و شکیبایی آرزومندم.

در سالی که گذشت تلاش شد تا جهت‌گیری برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه در راستای «مشارکت همکاران در انجام طرح‌ها»، «ارتقا و بهبود ترکیب نیروی انسانی»، «تعامل با معاونت‌ها و بخش‌های دیگر وزارتخانه» و «ارتباط با پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های هم طراز» باشد.

در این سال تعداد ۵۹ طرح پژوهشی انجام و تعداد ۱۰۷ طرح نیز در مرحله اجرا و پژوهش قرار گرفت. تعداد ۲۴ کتاب ترجمه و به همین تعداد نیز در دستور ترجمه قرار گرفت.

«آسیب‌شناسی جشنواره‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «حوزه‌های جغرافیای فرهنگی سینمای ملی ایران»، «حراجی های هنری برگزار شده در سال‌های اخیر در تهران»، «تدوین گزارش‌های تحقیقی از مراسم اربعین»، «برآمدن ژانر خلقیات نویسی در سخن دیوانسالارانه»، «بررسی صلح اندیشی، ابعاد و بازتاب‌های آن در داستان‌های کوتاه دفاع مقدس»، «تحلیلی بر اصول سیاستگذاری مالکیت فکری در راستای دستیابی به توسعه»، «اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای»، «بررسی انتقادی رابطه اقتصاد با فرهنگ»، «آینده‌پژوهی دولت و رسانه»، «رویارویی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در عراق جدید با تأکید بر امنیت فرهنگی»، «تبارشناسی بازنمایی غرب در سینمای ایران»، «تاریخ شفاهی تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی» و «ادبیات انقلاب اسلامی از نظر تا نظریه (بررسی ساحت‌های ادبیات انقلاب اسلامی ایران)»، «بررسی ابعاد، پیامدها و آثار پیوستن ایران به کنوانسیون برن» و «شکاف های اجتماعی در ایران»، عناوین برخی از آثار پژوهشی خاتمه‌یافته و در دست اجرا در سال ۹۷ است.

در سال ۹۷ همچنین تعداد ۳۵ اثر پژوهشی در قالب کتاب منتشر شد. «رسانه و سیاست در دنیای در حال جهانی‌شدن»، «جستاری در مواجهات معنایی روحانیت و سینمای اجتماعی ایران»، «روان‌شناسی سیاسی»، «مدل‌های فرهنگی؛ پیدایش، روش‌ها و آزمون‌ها»، «عاشورا و امروز ما»، «از سیاست‌گذاری تا سنجش فرهنگی»، «تحلیل فرهنگی»، «موسیقی و مالکیت فکری»، عناوین برخی از آثار منتشرشده در سال ۹۷ است.

در این سال همچنین تعداد ۱۱۵ نشست علمی تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار گردید. «تعامل بیولوژی و فرهنگ در فرایند اجتماعی شدن»، «جامعه و فیلترینگ تلگرام»، «نگاهی به موسیقی در پهنه فرهنگی ایران»، «ارزیابی جشنواره کالاهای فرهنگی»، «تحولات دینداری در ایران پس از انقلاب»، «فرهنگ در ایران امروز»، «بازارهای نوپدید رسانه ای»، «هنرهای محیطی در ایران و جهان و مسایل زیست محیطی»، «آسیب ‌شناسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر»، «هویت ایرانی در قاب سینما»، «چالش‌های مالکیت فکری حوزه هنرهای تجسمی»، «بررسی انتقادی رابطه اقتصاد با فرهنگ»، «سیاستگذاری در سینمای ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، عناوین برخی از نشست‌های برگزارشده در سال ۹۷ است.

پانزدهمین دوره جشنواره پژوهش فرهنگی سال نیز پس از دو سال وقفه با حضور و عرضه آثار تعداد قابل توجهی از پژوهشگران و محققان کشور در اسفند ۹۷ برگزار شد. همکاری و همراهی بیش از ۲۰۰ داور و تجلیل از پیشکسوتان پژوهش‌های فرهنگی از نکات بارز جشنواره پانزدهم بود.

برگزاری «همایش ملی حقوق نشر» با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و حضور مسئولان، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه حقوق مالکیت فکری از دیگر رویدادهای فرهنگی پژوهشگاه در سال ۹۷ بود.

در این سال همچنین چهار شماره فصلنامه علمی – پژوهشی «مطالعات فرهنگ- ارتباطات» منتشر و متن کامل مقالات در سایت اختصاصی مجله بارگذاری گردید.

مرحله اول طرح گفتگوهای فرهنگی از کلان‌برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی- به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا و دبیرخانه آن در پژوهشگاه تعریف گردید. بر این اساس، همایش استانی گفتگوهای فرهنگی نیز با حضور معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در آذرماه ١٣٩٧ برگزار شد.

تعریف و اجرای نزدیک به ده طرح ملی و نیز راه‌اندازی مجدد مرکز افکارسنجی و انجام قریب به ۲۰ نظرسنجی در موضوعات مختلف در گستره ملی و تهران از فعالیت‌های مهم پژوهشگاه در سال ۹۷ بود. تلاش پژوهشگاه در سال جدید، ارائه و دسترس‌پذیری گزارش طرح‌های ملی خواهد بود؛ طرح‌هایی نظیر «سواد رسانه‌ای»، «مصرف کالاهای فرهنگی» و موج چهارم «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» از این جمله است.

در سال ۹۷ گزارش‌ها و یادداشت‌های تحلیلی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای دولت و سازمان‌های ذیربط تهیه و ارسال گردید. این مهم در سال جدید نیز پیگیری و اجرا خواهد شد. «نگاهی به تحولات دینداری در ایران»، «گفتاری بر نئولیبرال‌سازی جامعه و فرهنگ ایران»، «وضعت عدالت در ایران بعد از انقلاب»، «دولت و فرهنگ لاکچری: در باب پدیدآمدن تئاتر پرزرق و برق در پیکره تئاتر ایران»، «مساله اصالت هنری و مالکیت فکری در عصر دیجیتالی‌شدن»، «ظرفیت‌های فرهنگی- هنری جشنواره نمایش عروسکی»، عناوین برخی از گزارش‌های تحلیلی تدوین‌شده در سال ۹۷ است.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری به نام «رونق تولید» نامگذاری شده است تلاش خواهد کرد در این خصوص گام‌هایی بردارد. همچنین تلاش برای عملی‌شدن دیگر کلان‌برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله «انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه‌های کشور»، «هوشمندسازی مدیریت فرهنگی»، «غنی‌سازی محتوایی تولیدات فرهنگی» همراه با ارتقای آموزشی و تخصصی کارکنان در زمره برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.

در سال جدید، این پژوهشگاه تلاش خواهد کرد نقشی مهم‌تر و محوری‌تر در پژوهش‌های فرهنگی کشور برعهده گیرد. بی‌تردید دستیابی به این مهم تنها در سایه همدلی، همراهی و همکاری همه اعضای محترم پژوهشگاه و پژوهشگران فرهیخته و دلسوز فرهنگ و هنر ایران‌زمین میسر خواهد شد.

از درگاه خداوند مهربان، بهترین‌ها را برای ایران و ایرانی آرزومندم.