آخرین وضعیت از سیل ویرانگر خوزستان / سیلاب منزل به منزل می‌آید+ تصاویر


آخرین وضعیت از سیل ویرانگر خوزستان / سیلاب منزل به منزل می‌آید+ تصاویر

حوادث رکنا: سیلاب در خوزستان شهر به شهر و روستا به روستا در حال پیشروی است و تنها کاری مسئولان برای جلوگیری از آن کرده‌اند، ایجاد سیل بندها در مناطق و روستاها بوده است.

استان خوزستان بیش از دو هفته است که به صورت جدی درگیر سرازیر شدن سیلاب استان‌های بالادست است و در این مدت به رغم حرف‌های امیدوار کننده مسئولان ولی سیلاب آرام آرام در حال حرکت است و آب‌های جاری به سمت خوزستان به دنبال روزنه‌ای برای نفوذ است.

در این مدت سیلاب به ظاهر تحت کنترل و مدیریت شده، روستا به روستا و شهر به شهر را به تسخیر خود درآورده است. سیلاب روز گذشته وارد برخی مناطق شهر اهواز شد و منطقه محروم عین ۲ اولین طعمه سیلاب بود که با وجود مقاومت مثال‌زدنی مردم و گروه‌های امدادی آب وارد خانه‌های مردم شد.

عصر امروز هم سیلاب به علت شکسته شدن سیل بند وارد منطقه محروم ملاشیه شده است و خیابان‌های این منطقه اهواز به تسخیر سیلاب درآمد.

روز گذشته به دنبال ورود سیلاب در اهواز، استاندار خوزستان مجبور به صدور فرمان تخلیه پنج منطقه شهر اهواز شد.

در همین زمینه استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در مقطع الهایی اهواز، دو رودخانه بزرگ دز و کرخه به هم پیوسته‌اند، اظهار کرد: این به هم پیوستن رودخانه‌ها برای اولین بار است که صورت می‌گیرد و علت این امر به دلیل دبی بالای این دو رودخانه است.

غلامرضا شریعتی افزود: آب رودخانه‌های دز و کرخه هم اکنون به سمت اهواز در حال حرکت است؛ برای همین دستور تخلیه مناطق عین دو، سیاحی، سلیم آباد، گلدشت و سادات در شهر اهواز صادر شد؛ البته ما دبی رودخانه کارون را برای پذیرش این حجم آب کاهش داده بودیم.

وی بیان کرد: ما انتظار داریم مردان و جوانان در محل بمانند و تنها سالمندان، خردسالان و زنان منطقه را ترک کنند چرا که ما برای مقابله با خطرات ناشی از حرکت سیلاب به این مناطق اهواز تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا خسارتی متوجه این مناطق نشود.

وزیر کشور هم شبانه از مناطق اهواز که اکنون به شدت درگیر سیلاب هستند، بازدید و صرفاً اعلام کرد که سیلاب یا به گفته خودش «روان آب ها» که به سمت اهواز در حرکت است باید مدیریت شوند کاری که مسئولان استانی و ملی ظرف دو هفته اخیر از انجام آن عاجز بوده‌اند.

در همین زمینه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بامداد پنج شنبه در حاشیه بازدید از منطقه کیانشهر اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته، نیمه‌های شب و یا صبح پنج شنبه حجم آب بیشتری وارد مناطق عین دو و کیانشهر اهواز می‌شود و نیاز است که دایک ها و سیل بندها برای مهار آب ورودی آماده شود چرا که در غیر این صورت خسارت‌های زیادی را به دنبال دارد.

وی افزود: در حال حاضر تقسیم بندی کار صورت گرفته و هر بخش کار به یک دستگاه اجرایی سپرده شده و باید هرچه سریع‌تر مسیر آب را تغییر دهیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: در حال حاضر مناطقی که مسیر زمینی آنها مسدود شده با قایق و بالگرد امداد رسانی می‌شوند و در صورت نیاز این ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی بیان کرد: کاهش خروجی آب از سدهای دز و کرخه باعث شد، سطح آب رودخانه کارون کاهش پیدا کند و رفته رفته در روزهای آینده تأثیر کم کردن خروجی، بازهم مشاهده می‌شود.

سیل وارد مرکز شهر اهواز نشد

آخرین وضعیت از سیل ویرانگر خوزستان / سیلاب منزل به منزل می‌آید+ تصاویر

به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مرکز شهر اهواز، عملیات احداث سیل‌بند کانال شهید چمران پس از چهار شبانه روز تلاش امروز به پایان رسید و سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران در ورودی شهرستان حمیدیه مهار شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اعلام این خبر گفت: در این پروژه، که سحرگاه پنج‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه پس از چهار روز به پایان رسید، از انحراف رودخانه کرخه و ورود به کانال شهید چمران جلوگیری و از پیشروی آب به برخی از مناطق اهواز و روستاها ممانعت شد.

فرهاد ایزدجو با اشاره به اینکه ظرفیت کانال شهید چمران ۹۰ متر مکعب بر ثانیه است، گفت: به رغم بسته بودن تمامی دریچه‌های کانال، در اثر بالا آمدن تراز سطح آب در رودخانه کرخه حجم زیادی از آب این رودخانه به این کانال سرریز شد که می‌توانست منجر به آب گرفتگی مناطقی از شهر اهواز و روستاهای اطراف شود.

وی با تاکید بر اینکه با این اقدام، خطر آب‌گرفتگی برخی مناطق از سمت کانال چمران از بین رفته است، تصریح کرد: در این مرحله از پروژه، بند آبگیر شهید چمران با استفاده از مصالح خاص و درشت‌دانه به اتمام رسیده و در تلاش هستیم تا با استفاده از مصالح ریزدانه نیز بند مذکور تقویت شده و به استحکام آن افزوده شود.

ایزدجو بیان کرد: با اجرای این پروژه، از ورود آب به برخی از مناطق غربی اهواز و روستاهای این مناطق جلوگیری شد.

نجات میدان تره بار

یکی از نگرانی‌های ایجاد شده در هنگام ورود سیلاب به اهواز، زیر آب رفتن میدان میوه و تره بار اهواز بود که قطعاً تعطیلی آن باعث بروز مشکلات جدی در شهر سیلاب زده اهواز می‌شد ولی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: میدان تره بار اهواز آب دچار آبگرفتکی نشده است.

علیرضا عالیپور با رد خبر آبگرفتگی میدان میوه و تره بار اهواز اظهار کرد: تردد کامیون‌ها به میدان میوه و تره بار شب گذشته به دلیل انجام عملیات عمرانی افزایش و تقویت کانال سلمان متوقف شد.

وی افزود: شب گذشته کامیون‌های حمل میوه و تره بار به صورت موقت در نمایشگاه بین‌المللی خوزستان مستقر شدند اما با باز شدن جبهه کاری ماشین آلات تقویت کانال سلمان، تردد به میدان میوه و تره بار اهواز از امشب از سر گرفته خواهد شد.

تخلیه ۲۵۰ روستا

آخرین وضعیت از سیل ویرانگر خوزستان / سیلاب منزل به منزل می‌آید+ تصاویر

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: از زمان وقوع سیلاب تاکنون به منظور پیشگیری از تلفات جانی و مالی، ۲۵۰ روستا به صورت کلی و جزئی تخلیه شده‌اند.

کیامرث حاجی زاده اظهار کرد: از میان روستاهای تخلیه شده تنها ۱۰۵ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۵۶ اردوگاه برای ساکنان مناطق سیل زده در نقاط امن آماده شده است، بیان کرد: تا این لحظه ۱۰۵ هزار نفر در اردوگاه‌ها و محل‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند.

وی توضیح داد: ۳۵۰ هزار دام سبک و سنگین روستاییان نیز جابجا و تعلیف شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان توضیح داد: تاکنون به ۴۳۸ واحد مسکونی شهری و ۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شده است.

باران در راه است

نگرانی جدی مسئولان که منجر به اجتناب‌ناپذیر شدن رها سازی آب از مخازن سدهای خوزستان به سمت رودخانه‌های دز، کرخه و کارون با وجود زیر آب رفتن بسیاری از روستاهای مسیر شد، پیش‌بینی بارش باران شدید برای روزهای آینده است.

در همین زمینه مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی نقشه‌های پیش یابی نشان دهنده ورود سامانه بارش‌زا از اواسط وقت امروز تا اواسط وقت یکشنبه است.

محمد سبزه زاری اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش یابی نشان دهنده ورود سامانه بارش‌زا از اواسط وقت امروز تا اواسط وقت یکشنبه است.

وی افزود: این سامانه در بعضی ساعات سبب رگبار، باران پراکنده، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه یا تندباد لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ به صورت نقطه‌ای خواهد شد.

محور اهواز اندیمشک همچنان مسدود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از بازگشایی محور اهواز به آبادان خبر داد.

غلامعباس بهرامی نیا گفت: محور آبادان به اهواز به دلیل لوله گذاری و انتقال آب از سمت شمال جاده به پایین دست، مسدود شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته محور آبادان به اهواز امروز بازگشایی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: تنها در محدوده پل بحره حدود یک کیلومتر از جاده یک طرفه است که باید رانندگان باید با رعایت قوانین و مقررات از این مسیر تردد کنند.

وی اظهار کرد: به جز محور اهواز- شوش- اندیمشک، کلیه محورهای شریانی، بزرگ راهی، آزادراهی و اصلی استان باز و ارتباط ترافیکی در آنها برقرار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه سطح آب در محور اهواز- شوش- اندیمشک به گونه‌ای است که امکان تردد وجود ندارد، افزود: سطح آب در این محور نسبت به روزهای گذشته کاهش پیدا کرده است و امیدوار هستیم با کاهش بیشتر سطح آب این محور را نیز بازگشایی کنیم.

بهرامی نیا تأکید کرد: محور اهواز-ملاثانی-شوشتر-دزفول- اندیمشک به عنوان محور جایگزین اهواز-شوش- اندیمشک تعیین شده است.

یک بیمارستان جابه‌جا شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر به جز بیمارستان سلامت اهواز که دچار سیل نشده بود اما در معرض خطر سیل قرار گرفته بود، هیچ بیمارستان دیگری تخلیه نشده است.

فرهاد حمزه‌لویی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در این زمان به جز بیمارستان سلامت اهواز که دچار سیل نشده بود اما در معرض خطر سیل قرار گرفته بود، هیچ بیمارستان دیگری در اهواز تخلیه نشده است.

وی افزود: بیمارستان سلامت اهواز دارای ۱۱۰ بیمار بود که ۲۵ مورد به بیمارستان سینای اهواز و بقیه نیز به بیمارستان گلستان منتقل شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: تا این لحظه هیچ خطری بیمارستان‌های اهواز را تهدید نمی‌کند.

روزهای آینده به واسطه پیش‌بینی بارش شدید باران در استان خوزستان و استان‌های بالادست، برای خوزستان بسیار مهم و حیاتی است و بارش شدید باران در استان‌های لرستان. ایلام و کرمانشاه قطعاً مناطق بیشتری از خوزستان به خصوص اهواز را زیر آب می‌بردبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آخرین وضعیت از سیل ویرانگر خوزستان / سیلاب منزل به منزل می‌آید+ تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد