بارندگی و سیلاب به مزاع نیشکرهفت تپه خسارت جدی وارد کرده است


بارندگی و سیلاب به مزاع نیشکرهفت تپه خسارت جدی وارد کرده است

دزفول - ایرنا - مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت: بارندگی و سیلاب به مزارع نیشکر، دیگر محصولات زراعی و زیرساختهای این شرکت خسارت جدی وارد کرده به طوریکه امکان برداشت محصول نیشکر از مزارع وجود ندارد.

امید اسدبیگ چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خسارت وارده به این شرکت بزرگ تولید شکر در تابستان 97 به دلیل اعمال محدودیت کشت به علت تامین نشدن آب مورد نیاز بیان داشت: در حالیکه در تابستان پارسال این شرکت با تنش آبی مواجه شده و به ناچار حدود سه هزار هکتار معادل 35 درصد کاهش سطح زیر کشت نیشکر را داشت، بارش سیل آسای باران در سال زراعی جاری ( مهرماه 97 تا فروردین 1398 ) تاکنون خسارت جدی به مزارع نیشکر و سایر کشت های این شرکت وارد کرده است.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اظهار داشت:بارندگی های متوالی سال زراعی جاری تاکنون روند تولید شکر در شرکت هفت تپه را مختل کرده و به دلیل آب گرفتگی مزارع و گل آلود بودن مزرعه امکان برداشت نیشکر از مزارع وجود ندارد و مزارع نیشکر حالت اسیدی به خود گرفته و درصد قند آنها به شدت کاهش یافته و بعضا ارزش برداشت را نیز ندارند.
اسد بیگ افزود: از زمان آغاز برداشت محصول نیشکر از مزارع هفت تپه از نیمه دوم پارسال تاکنون تنها 15 درصد مزارع نیشکر برداشت شده و به دلیل رطوبت بالای خاک امکان ورود ماشین آلات کشاورزی برای برداشت محصول از مزرعه وجود ندارد.
وی بیان داشت: در حالیکه پیش بینی برداشت 550 هزار تن نیشکر از مزارع این شرکت در سال زراعی جاری شده بود این رقم به دلیل خشکسالی تابستان پارسال همچنین سیلاب و بارندگی سال زراعی جاری به شدت کاهش یافت ضمن اینکه عملکرد مزارع برداشت شده نیز از 75 تن در هکتار به 55 کاهش یافته است که شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از این بابت به شدت دچار خسارت شده است.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مجموع مزارع باقیمانده قابل برداشت این شرکت را در حال حاضر پنجهزار و 500 هکتار عنوان کرد و گفت: درحال حاضر امکان برداشت محصول از سطح مزارع به دلیل سیلابی شدن مزرعه وجود ندارد.
اسدبیگ با تشریح فعالیت های مستمر امکانات و نیروهای این شرکت بمنظور خدمت رسانی و کاهش خسارتهای ناشی از سیل به روستاهای همجوار شرکت گفت:با وجود تحمیل خسارتهای سنگین ناشی از سیل اخیر به زیرساخت ها و مزارع نیشکر، این شرکت تمامی امکانات خود اعم از ماشین آلات سبک و سنگین و نیروی انسانی در اختیار مدیریت بحران
شوش قرار داده و در راستای امداد رسانی به مردم منطقه بسیج کرده و با ایجاد کمپ اقدام به اسکان خانوارهای سیل زده و اختصاص بخشی از مزارع شرکت برای تعلیف دامهای روستاییان اطراف شرکت نموده است.
اسد بیگ در ادامه به تشریح آخرین وضعیت پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان این شرکت بزرگ تولید شکر کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ماهانه 110 میلیارد ریال حقوق و حق بیمه از سوی این شرکت پرداخت می شود گفت: با وجود مشکلات فوق و کاهش تولید شکر ، این شرکت با برنامه ریزی موفق به پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان شده به طوریکه این شرکت بدهی معوقه مربوط به کارکنان ندارد ، حقوق ، عیدی و پاداش کارکنان پرداخت شده و بخشی نیز که تاکنون پرداخت نشده بزودی پرداخت خواهد شد.

** هدفگذاری تولید 100 هزارتن شکر در هفت تپه
اسد بیگ در ادامه گفت: تولید 90 تا 100 هزار تن شکر طی یک برنامه سه ساله برای این شرکت پیش بینی شده است که لازمه دست یابی به این میزان تولید شکر افزایش پنجهزار هکتار نیشکر به سطح زیر کشت می باشد.
وی بیان داشت: دست یابی به این میزان ظرفیت تولید موجب رونق اشتغال در منطقه شمال خوزستان خواهد شد.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه همچنین به دیگر طرح ها و برنامه های این شرکت در زمینه تولید سایر محصولات جانبی اشاره کرد و گفت: راه اندازی کارخانه 300 هزار تنی تولید ام دی اف که ماشین آلات آن در حال نصب می باشد ، راه اندازی کارخانه تولید الکل صنعتی، تولید رب گوجه فرنگی، خط تولید زغال باگاس، کاغذ آغشته، فرمالین، شیر خشک و طرح احداث 50 هکتار گلخانه از برنامه های در دست اجرا در این شرکت می باشند که با تحقق آنها شاهد پنجهزار فرصت شغلی در شهرستان شوش در شمال استان خوزستان خواهیم بود که البته در گام نخست یک هزار و 500 ظرفیت شغلی با تحقق برنامه های فوق در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه محقق می شود.
وی کمک و یاری مسئولان محلی و استان خوزستان در اجرای طرح های فوق در شرکت نیشکر هفت تپه را لازم و ضروری دانست و گفت: با اجرای طرح های جدید، شرکت نیشکر هفت تپه علاوه بر تولید شکر در زمینه تولید صنایع جانبی از جمله الکل صنعتی، چوب ام دی اف، زغال باگاس و فرمالین به شرکتی پیشگام در زمینه تولید و اشتغال در سطح کشور تبدیل خواهد شد.
امید اسدبیگ همچنین به بازسازی کارخانه خوراک دام این شرکت و نوسازی خط تولید شکر هفت تپه پس از 50 سال اشاره کرد و گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با بیش از پنجهزار و 500 نفر نیروی کار در بخش های مختلف به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت های شغلی و تولیدی کشور پیشتاز است و با حمایت مسئولان می تواند همچنان در خودکفایی کشور در زمینه تولید شکر و دیگر محصولات جانبی اثر گذار باشد.
شرکت نیشکر هفت تپه با وسعت 24 هزار هکتار و سطح زیر کشت سالانه بیش از 12 هزار هکتار نیشکر و دیگر محصولات کشاورزی و چندین کارخانه یکی از بزرگترین مجتمع های تولیدی استان خوزستان و کشور است که نقش مهمی در تولید، اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد.
7280/6068

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها