پخش زنده رویداد رونمایی از نخستین تصاویر ثبت‌شده از سیاه چاله


پخش زنده رویداد رونمایی از نخستین تصاویر ثبت‌شده از سیاه چاله

در آستانه‌ی یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای نجومی دنیا، دانشمندان تا ساعاتی دیگر از نخستین تصاویر تلسکوپی ثبت‌شده از سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم رونمایی خواهند کرد.

انتظار می‌رود تا کمتر از چند ساعت دیگر، جمع گسترده‌ای از دانشمندان در همکاری با یکدیگر، نخستین تصاویر از افق رویداد یک سیاه‌چاله را منتشر کنند. این تصاویر که از داده‌های گرد‌آوری‌شده به‌دست دانشمندان سرتاسر دنیا به‌وسیله‌ی مجموعه‌ای عظیم از تلسکوپ‌ها ساخته شده است، نخستین نگاه مستقیم به یکی از مرموزترین پدیده‌های نجومی را در اختیار ما قرار می‌دهند. این تلسکوپ‌ها در ترکیب با یکدیگر، تلسکوپی مجازی را به بزرگی خود زمین شکل داده‌اند که برای ثبت داده‌های کافی از سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم واقع در مرکز کهکشان راه شیری به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند است.

رصد مستقیم سیاه‌چاله‌ها با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست؛ زیرا این پدیده‌های نجومی به‌قدری متراکم هستند که هیچ نوری توان فرار از آن‌ها را ندارد. درعوض، هر تصویری که منتشر خواهد شد، هاله‌ای از سیاهچاله و طرحی کلی در مجاور تمام گاز داغ و فوق‌العاده روشنی خواهد بود که ظاهرا اطراف این پدیده‌های آسمانی عجیب را احاطه کرده‌اند. این هاله به‌قدری نزدیک خواهد بود که می‌توانیم تصویری را از «افق رویداد» سیاهچاله به‌دست آوریم. افق رویداد، مرز یک سیاه‌چاله است که در آن، کشش گرانشی به‌قدری عظیم است که هر چیز را به سمت خود می‌کشد.

پخش زنده رویداد رونمایی از نخستین تصاویر ثبت‌شده از سیاه چاله

تصویری هنری از سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم. تمام تصاویر موجود از سیاه‌چاله‌ها همچون این، به کمک ابزارهای کامپیوتری طراحی شده‌اند؛ اما این مسئله به‌زودی تغییر خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که دقیقا انتظار چه چیز را می‌توانیم داشته باشیم؛ زیرا دانشمندان در آستانه‌ی مراسم رونمایی، همچنان هیچ جزئیاتی را منتشر نکرده‌اند. اما اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توان امید داشت که این تصاویر از سیاه‌چاله، نور تازه‌ای را بر ماهیت سیاه‌چاله‌ها و نحوه‌ی شکل‌گیری آن‌ها بتابانند. آن‌ها همچنین می‌توانند به ما بگویند که چگونه برخی سیاه‌چاله‌ها نسبت به خورشید تا چندین میلیون برابر متراکم‌تر شده‌اند.

کنفرانس خبری رویداد رونمایی از نخستین تصاویر سیاه‌چاله راس ساعت ۹ صبح به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت ایران) برگزار خواهد شد. شما خوانندگان زومیت نیز می‌توانید این مراسم بی‌نظیر را به‌صورت زنده از همین‌جا تماشا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی