چاه مرتاض علی


در فاصله دو کیلومتری ازگنبد عضد، برفراز کوهستان شمال شرقی شیراز بنای زیبایی به چشم می‌خورد که به چاه مرتاض علی معروف شده است. می‌گویند زمانی زاهدی بنام مرتاض علی در آن مقیم وبه عبادت مشعول بوده است.بنای تاریخی چاه مرتاض علی شامل چند اطاق و دو آب‌انبار است و مردم شیراز آنرا مکان مقدسی […] نوشته چاه مرتاض علی اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار...

در فاصله دو کیلومتری ازگنبد عضد، برفراز کوهستان شمال شرقی شیراز بنای زیبایی به چشم می‌خورد که به چاه مرتاض علی معروف شده است. می‌گویند زمانی زاهدی بنام مرتاض علی در آن مقیم وبه عبادت مشعول بوده است.بنای تاریخی چاه مرتاض علی شامل چند اطاق و دو آب‌انبار است و مردم شیراز آنرا مکان مقدسی می‌دانند. آنها اعتقاد دارند که هرکس چهل شب جمعه یا شنبه در آنجا بماند و چله بگیرد بعد از هفته چهلم آرزویش بر‌آورده خواهد شد.در حال حاضر بسیاری از مردم شیراز برای برآورده شدن آرزوهایشان در این مکان چله می‌گیرند. این بنا در نزد عامه مردم به چاه مرتضی علی نیز خوانده می شود .

به احتمال‌قوی این مکان آتشگاه یا آتشکده‌ای اززمان ساسانیان بوده‌است؛ چون قوس‌های بیضی شکلی که درآن‌دیده می‌شود و مصالح ساختمانی قلوه سنگ وگچ و آهگ نشانه‌هایی ازسبک ساختمانی آتشکده‌های آن زمان است. عده ای هم معتقدند این بنا مهرابه ای برجای مانده از دوران پیش از اسلام در ایران است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

این بنا نسبت به دیگر آثار معماری شیراز دارای معماری شاخص و قابل توجهی نیست . اما در عوض جایگاه خاصی در فرهنگ و تاریخ عامه مردم بویژه در قدیم داشته است.

قسمت‌های مختلف‌این بنا با سنگ‌وگچ ساخته شده و درپاره‌ای از قسمت‌های آن کتیبه‌هایی از آیات قرآن و احادیث با کاشی دیده می‌شود. کتیبه فوقانی خواناست ولی کتیبه‌های طرفین به سبب مرور زمان پاک شده و اکنون نمی‌توان کاملا آن را تشخیص داد. کتیبه بالای سر در ورودی بخط ثلث است و روی آن اسامی دوازده امام نوشته شده است:
اللهم صل علی محمد المصطفی و صل علی‌علی‌المرتضی و صل علی فاطمه مریم‌المهدی و صل علی حسن‌المجتبی و صل علی حسین بن علی وصل‌علی محمدبن علی‌التقی وصل علی محمدبن علی‌النقی و صل علیحسن‌بن‌العسگری و صل علی حجه‌القائم‌المهدی.
بر پیشانی سر درچاه نیز کتیبه‌ای روی سنگ مرمر کنده شده که خط آن از نوع نستعلیق است و عبارات زیر روی آن خوانده می‌شود:
قال‌النبی صل اله علیه وآله وسلم افضل‌الصلوه واکمل‌التحیات. مثل اهل بیتی کمثل سفینه‌النوح من تمسک بها نجی و من تخلف عنهاغرق ۱۳۲۸ه.ق.
در داخل ورودی و در داخل سر در نیز کتیبه دیگری با قطعات آبی و سقید از کاشی و بخط کوفی دیده می‌شود که کلمات الله؛ محمد؛ علی در روی آن خوانده می‌شود.
دراین مجموعه کوچک ساختمانی پله‌ای وجود دارد که وقتی از آن پائین بروید به صفحه‌ای کوچک و تاریک می‌رسید که مفروش و محل راز ونیاز و نماز است و فقط بوسیله نور مصنوعی می‌تواند روشن باشد.

اگر از قسمت شمال غربی کوه چهل مقام (ابتدای جاده شیراز- اصفهان) بروید به سایت پدافند هوایی می رسید. فاصله این سایت تا چاه مرتاض علی بصورت آسفالت است و پیاده می توانید آن را طی کنید. مسیر پیاده دیگر، مسیری است که از یکی از کوچه های هفت تنان به سمت چاه مرتاض علی امتداد می یابد و اکثراً مورد استفاده افراد بومی و ساکنین محله هفت تنان است. همچنین از مسیر پیاده روی پارک کوهپایه می توانید استفاده کنید، این مسیر توسط پلکانهای سیمانی که از پارک کوهپایه به سمت گهواره دید می باشد، میسر شده است .

آدرس : شیراز – کوه هفت تن (کوه چهل مقام)

چاه مرتاض علی
چاه مرتاض علی
چاه مرتاض علی
چاه مرتاض علی
چاه مرتاض علی
چاه مرتاض علی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد