حساسیت بهاری، راه‌های درمان و پیشگیری


حساسیت بهاری، راه‌های درمان و پیشگیری

بهار شایع‌ترین زمان سال برای تجربه علائم حساسیت فصلی است. همزمان که هوا گرم‌تر می‌شود و گیاهان شروع به شکوفه دادن می‌کنند، درختان و علف‌ها گرده‌‌افشانی می‌کنند و باعث ایجاد علائم آلرژیک در برخی افراد می‌شوند.

به گزارش فانوس، بهار شایع‌ترین زمان سال برای تجربه علائم حساسیت فصلی است. همزمان که هوا گرم‌تر می‌شود و گیاهان شروع به شکوفه دادن می‌کنند، درختان و علف‌ها گرده‌‌افشانی می‌کنند و باعث ایجاد علائم آلرژیک در برخی افراد می‌شوند.

حساسیت بهاری، راه‌های درمان و پیشگیری

حساسیت به گرده‌های بهاری
حساسیت به گرده بهاری معمولا ناشی از گرده‌های درختانی است که در فصل بهار گرده‌افشانی می‌کنند. بلوط، زیتون، نارون، توس، زبان گنجشک، انواع گردو، صنوبر، چنار، افرا و سرو از جمله درختانی هستند که به عنوان گیاهان شدیداً حساسیت‌زا شناخته می‌شوند. برخی از درختان ممکن است در فصل پاییز نیز گرده‌‌افشانی کنند، که در میان آن‌ها نارون شناخته‌شده‌ترین درخت گرده‌افشان است.

حساسیت بهاری، راه‌های درمان و پیشگیری

گرده علف‌ها نیز می‌توانند در ماه‌های آخر بهار و ماه‌های اول تابستان موجب ایجاد حساسیت شوند. اگر چه که علف‌ها ممکن است باعث بروز حساسیت در بیشتر طول سال شوند، گرده‌افشانی علف‌ها در این زمان به بیشترین میزان خود می‌رسد. در افرادی که به گرده علفی حساسیت دارند، تماس با علف می‌تواند باعث خارش و کهیر شود.

حساسیت به گل
بسیاری از افراد مبتلا به رینیت یا التهاب مخاط بینی، علایم آلرژیک بهاری خود را مرتبط با گل‌های می‌دانند، اما احتمالاً این تصور اشتباه است. اکثر گیاهانی که گل‌هایی با رنگ روشن دارند سبب بروز علائم آلرژیک نمی‌شوند، مگر اینکه فرد بینی خود را مستقیماً به گل نزدیک کند و آن را بو بکشد. گیاهانی که دارای گل‌های روشن هستند برای گرده‌افشانی بیشتر از باد، به حشرات وابسته‌اند. دلیل بدتر شدن حال افرادی که دچار علائم آلرژیک بهاری هستند هنگام شکوفه زدن گل‌های روشن، آن است که همزمان گرده‌افشانی گیاهان دیگر رخ می‌دهد که این پدیده قابل رؤیت نیست.

درمان
معمولاً برای رفع علائم آلرژی فصلی یا کنترل و کاهش پاسخ بدن به عوامل حساسیت‌زایی که در هوا وجود دارند، از دارو استفاده می‌شود که برخی از گزینه‌های رایج آن‌ها عبارتند از:

1. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی
آنتی‌هیستامین‌های خوراکی، هیستامین که یک ماده شیمیایی تولید شده توسط بدن و موجب بروز علائم حساسیت است را سرکوب می‌کنند.

2. ضد احتقان‌های بینی
داروهای ضد احتقان (گرفتگی) بینی از جمله داروهایی هستند که بدون نیاز به نسخه می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. این داروها که در شکل‌های خوراکی، مایع، اسپری و قطره بینی موجود هستند، التهاب رگ‌های خونی بینی را به صورت کوتاه‌مدت تسکین می‌دهند.

حساسیت بهاری، راه‌های درمان و پیشگیری

3. اسپری‌های استروئیدی بینی
ساز و کار اثرگذاری اسپری‌های استروئیدی بینی مبتنی بر کاهش تورم و کنترل تولید مخاط در بینی عمل می‌کند.

4. قطره‌های چشمی
قطره‌های چشمی را می توان برای درمان علائم حساسیت‌های چشمی استفاده کرد.

پیشگیری
در طول فصل حساسیت راه‌های مختلفی برای کاهش میزان تماس با عوامل حساسیت‌زا وجود دارد، موارد احتیاطی خاصی نیز وجود دارند که می‌توانید برای به حداقل رساندن تأثیرات این عوامل انجام دهید:

1. حلق و بینی خود را شست و شو دهید
از طریق شست و شوی بینی و قرقره کردن آب‌نمک می‌توان از میزان آلرژن‌ها یا عوامل حساسیت‌زای موجود در مجاری تنفسی کاست.

2. در زمان اوج گرده‌افشانی‌ها تا حد امکان در خانه بمانید
اگر مجبور هستید که از منزل خارج شوید، در روزها و ساعاتی که معمولاً میزان گرده‌افشانی گیاهان پایین‌تر است، این کار را انجام دهید.

حساسیت بهاری، راه‌های درمان و پیشگیری

3. از یک تصفیه‌کننده هوای مجهز به فیلتر هپا استفاده کنید
پنجره‌ها را بسته نگه دارید و در صورت لزوم از یک دستگاه‌ تصفیه هوا استفاده کنید. فیلترهای هپا برای حذف ذرات موجود در هوا طراحی شده‌اند.

4. هنگام رانندگی پنجره‌های خودرو را ببندید
پنجره‌های خودروی خود را ببندید و برای گردش هوا از دستگاه تهویه مطبوع خودرو استفاده کنید.

5. به طور مرتب جاروبرقی بکشید و گردگیری کنید
جاروبرقی‌های قوی دارای قابلیت جذب گرده‌ها و عوامل حساسیت‌زا هستند.

6. قبل از خواب دوش بگیرید
هر زمان که از منزل بیرون می‌روید، بدن و موهای شما می‌توانند به میزان شگفت‌انگیزی گرده‌ها را به خود جذب کنند. همچنین سعی کنید لباس‌های خود را در اسرع وقت بشویید.

7. از خشک کردن لباس در خارج از خانه اجتناب کنید
گرده‌ها به راحتی می‌توانند در الیاف لباس نفوذ می‌کنند و وقتی این لباس‌ها بعداً مورد استفاده قرار گیرند، باعث ایجاد علائم حساسیت می‌شوند.

مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت