جهاد مالی و خدماتی؛ درسی برای امروز کشور از سیره سیدالشهدا(ع)


جهاد مالی و خدماتی؛ درسی برای امروز کشور از سیره سیدالشهدا(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به درگیر شدن مردم بسیاری در پی وقوع سیل تأکید کرد: شادی واقعی برای موالید شعبانیه آن است که با تأسی عملی از رفتار ائمه(ع) به انفاق و جهاد مالی در کمک به سیل‌زدگان بشتابیم.

جهاد مالی و خدماتی؛ درسی برای امروز کشور از سیره سیدالشهدا(ع)حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تبریک میلاد باسعادت اعیاد شعبانیه و به ویژه میلاد امام حسین(ع) گفت: سبک زندگی در حوزه فردی، خانوادگی، اجتماعی و نحوه مواجهه با طبیعت و سایر موجودات مؤلفه‌های متعدد و گستره بسیار وسیعی دارد. تمام این ابعاد هم در سیره و زندگی معصومان(ع) و همچنین، در روایات و آیات قرآن قابل پیگیری و بررسی است.

وی با بیان اینکه انفاق در آیات قرآن، روایات و سیره امام حسین(ع) و سایر ائمه (ع) که نور واحد هستند جایگاه محوری دارد، افزود: امروز بسیاری از نقاط کشور به ویژه استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان درگیر سیل سهمگینی هستند. این بلیه آسمانی سبب تخریب شهر‌ها، منازل مردم و آواره شدن آنان شده است و بهترین درس از سبک زندگی ائمه(ع) به خصوص امام حسین(ع) این است که به کمک همنوع بشتابیم.

عیسی‌زاده با اشاره به آیه هشتم سوره مبارکه دهر «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» ادامه داد: در این آیات بیان شده که خانواده امام علی(ع) سه روز روزه بودند و هر سه روز موقع افطار افرادی با عناوین یتیم، مسکین و اسیر در خانه آنان را زدند و این بزرگواران هر سه شب از غذای خود نخوردند و به آنان دادند؛ امروز هم که بخشی از هموطنان ما درگیر سیل هستند اگر می‌خواهیم خود را پیرو امام(ع) قرار دهیم، باید در این مسیر حرکت کنیم و به فکر مصیبت‌دیدگان باشیم.

وی با بیان اینکه وی به همراه گروهی از طلاب اقدام به تشکیل گروه‌هایی برای کمک‌رسانی به مردم مصیبت‌دیده کرده است، افزود: در این ایام باسعادت مبلغان، منبری‌ها و رسانه‌ها باید به بحث انفاق، اطعام و ایثار بپردازند تا مردم بیشتری برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان ترغیب شوند، زیرا میزان مشکلات و خسارت‌ها بسیار بالاست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تأکید کرد: یکی از برجسته‌ترین مؤلفه‌های سبک زندگی اهل بیت(ع) دست‌گیری از محرومان و مستضعفان است و در چنین شرایطی که از یکسو مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و از طرف دیگر بخشی از کشور درگیر سیل است همه مسئول‌اند.

وی با بیان اینکه جهاد با مال و جان از ویژگی‌های اصلی مؤمنان و در رأس آن اهل بیت(ع) است، تأکید کرد: همه باید با تأسی به ایشان به نیاز‌های ضروری زندگی‌مان اکتفا کنیم و از هزینه‌های بی‌جا و بدون اولویت بپرهیزیم و در عوض به محرومان و آسیب‌دیدگان کمک کنیم.

عیسی‌زاده با بیان اینکه ائمه(ع) در خدمت به دیگران پیشگام بودند، بیان کرد: بهترین شادی برای ما شیعیان در ایام شادمانی موالید باسعادت شعبان، پیروی از سیره و سبک زندگی ایشان است؛ ائمه(ع) اهل زهد، عبادت، قناعت، تقوا و رسیدگی به محرومان بودند و روایات و قصه‌های متعددی از کمک آنان به محرومان نقل شده است.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند جهاد مالی از سوی اقشار مختلف مردم هستیم، تصریح کرد: هر کسی در هر موقعیتی که قرار دارد می‌تواند به مردم کمک کند؛ برای نمونه در قالب گروهی از طلاب با عنوان گروه جهادی ولایت بابل و مشتمل بر ۱۲۰ طلبه اقدام به کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده گلستان کردیم. در ایام نوروز روستا به روستا و شهر به شهر رفتیم و اعانه‌هایی جمع‌آوری شد و مرم نشان دادند که پیرو فطرت پاک و سیره اهل بیت(ع) هستند.

وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه هم بالغ بر ۷۰ گروه حوزوی برای حمایت از سیل‌زدگان تشکیل داده و این گروه‌ها علاوه بر خدمات فیزیکی و میدانی، به ارائه خدمات مشاوره و دلگرمی به آسیب‌دیدگان می‌پردازند، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم به بحث انفاق اشارات زیادی شده است که از جمله می‌توان به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از چیزهاى پاکیزه‏‌اى که به دست آورده‏‌اید و از آنچه براى شما از زمین برآورده‌ایم‏، انفاق کنید و در پى ناپاک آن نروید که (از آن‏) انفاق نمایید، در حالى که آن را (اگر به خودتان مى‌دادند) جز با چشم‌‏پوشى (و بى‏ میلى‏) نسبت به آن‏، نمى‏‌گرفتید و بدانید که خداوند، بى‌نیازِ ستوده (صفات‏) است»(بقره/۲۶۷).

این پژوهشگر قرآنی تأکید کرد: امروز شاید بهترین انفاق، کمک به همنوعان باشد و با حفظ و تقویت ارزش‌های مدنظر در سیره ائمه(ع) و کاهش آلام بخشی از جامعه می‌توانیم شیرینی اعیاد شعبانیه را شیرین‌تر کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس