نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!


فیلم دارکوب ، سومین ساخته ی سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. پیش از این، او فیلم های دهلیز و سیانور را کارگردانی کرده بود. جدیدترین ساخته او هیچ شباهتی به فیلم پیشین او یعنی سیانور ندارد و بیشتر به سمت و سوی نخستین فیلمش دهلیز می رود. اگر در سیانور ما شاهد فیلمی تاریخی – سیاسی بودیم، در دهلیز و دارکوب نظاره گر مسائل و مشکلات اجتماعی می...

نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!

فیلم دارکوب ، سومین ساخته ی سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. پیش از این، او فیلم های دهلیز و سیانور را کارگردانی کرده بود. جدیدترین ساخته او هیچ شباهتی به فیلم پیشین او یعنی سیانور ندارد و بیشتر به سمت و سوی نخستین فیلمش دهلیز می رود. اگر در سیانور ما شاهد فیلمی تاریخی – سیاسی بودیم، در دهلیز و دارکوب نظاره گر مسائل و مشکلات اجتماعی می باشیم. در ادامه با نقد فیلم دارکوب همراه نت نوشت باشید.

2+

فیلم دارکوب ، سومین ساخته‌ی سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است. پیش از این، او فیلم‌های دهلیز و سیانور را کارگردانی کرده بود. جدیدترین ساخته او هیچ شباهتی به فیلم پیشین او یعنی سیانور ندارد و بیشتر به سمت و سوی نخستین فیلمش دهلیز می‌رود. اگر در سیانور ما شاهد فیلمی تاریخی – سیاسی بودیم، در دهلیز و دارکوب نظاره گر مسائل و مشکلات اجتماعی می‌باشیم. در ادامه با نقد فیلم دارکوب همراه نت نوشت باشید.

نقد فیلم دارکوب ، پرسش هایی که بی پاسخ می‌مانند!

قبل از شروع نقد فیلم دارکوب باید متذکر شویم که جدیدترین ساخته‌ی شعیبی به مسئله‌ی اعتیاد زنان و عواقب و حواشی آن در زندگی پرداخته است. چندی بود موضوع اعتیاد در سینمای ایران توجه‌اش را از دست داده بود، اما در جشنواره‌ی سال ۱۳۹۶ با دو فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به کارگردانی هومن سیدی و دارکوب؛ البته با پرداخت‌های بسیار متفاوت، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. مسئله ای که متاسفانه در جامعه امروزی رو به افزایش است و مواد مخدر جدیدتر و مضرتری از جمله شیشه نیز به این جمع ناصواب پیوسته است.

بیشتر بخوانید: فیلم دارکوب ساخته‌ی بهروز شعیبی؛ زن، فقر فرهنگی، اعتیاد و مهر مادری

امروزه اعتیاد نه تنها مختص مردان نیست، بلکه دامن گیر زنان و حتا دختران جوان هم شده است. در این جا باید گفت که دارکوب نخستین فیلمی نیست که به اعتیاد زنان پرداخته و خیلی پیش تر از این رخشان بنی اعتماد با فیلم نرگس کاراکتر زن معتاد و ماندگاری را به نام آفاق با هنرمندی تحسین برانگیز فریماه فرجامی خلق کرده بود که یکی از به یاد ماندنی ترین شخصیت‌های زن در سینمای ایران می‌باشد. فیلم دیگر او به نام خون بازی نیز روی دیگری از اعتیاد را در دختران جوان به نمایش گذاشته بود. با این حال بهروز شعیبی به مسئله‌ی مادرانگی هم در جدیدترین ساخته اش توجه نشان داده و موضوع محوری داستان خویش قرار داده است و نباید در نقد فیلم دارکوب این مهم از قلم بیفتد.

با توجه به پیشرفت سیانور نسبت به دهلیز، چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ اجرا و خلق فضایی باور پذیر از دهه ۵۰ ایران با استفاده از شیوه‌ی فیلم برداری نگاتیو و طراحی درست لباس و صحنه و مواردی از این دست، انتظار می‌رفت که فیلم دارکوب نیز قدمی رو به جلو برای این کارگردان جوان باشد. ولی متاسفانه باید در نقد فیلم دارکوب بگویم که چنین اتفاقی رخ نداده است و حتی نسبت به اولین ساخته اش دهلیز در مرتبه‌ی پایین تری قرار می‌گیرد.

نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!

هنرنمایی سارا بهرامی در فیلم دارکوب ساخته‌ی بهروز شعیبی

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم چهارراه استانبول ساخته‌ی مصطفی کیایی، به نام پلاسکو به کام کلیشه

مهمترین مشکلی که باید در نقد فیلم دارکوب به آن اشاره شود، ضعف شدید در شخصیت پردازی از جمله مهسا، مادر معتادی است که سارا بهرامی ایفاگر نقش اش می‌باشد. مخاطب تا پایان داستان نمی‌تواند مادرانگی او را قبول کند. چرا او تازه پس از شش سال به صرافت جستجوی فرزندش افتاده، در این شش سال کجا بوده و چه می‌کرده؟! اصلا از کجا محل کار شوهر سابقش بهروز (امین حیایی) را یافته؟! و مهم ترین پرسش، مگر مادر، ولو معتاد، نوزادش را در ماشین، میان برف و کولاک رها می‌کند و فرار می‌کند؟! و پرسش هایی از این دست که تا انتها نیز بی پاسخ می‌مانند.

همچنین تحول شخصیتی او از زنی معتاد و عاصی که به هر قیمتی که شده از جمله دعوا در محل کار همسر سابق، ایجاد آشوب در محل زندگی او و… خواستار گرفتن دخترش است، به مادری که برای آینده‌ی بهتر دخترش از فکر باز پس گیری آن سر باز می‌زند و آن را به شوهر و همسر تازه اش نیلوفر (مهناز افشار) می‌سپارد، شکل نگرفته است و منطق روایی ندارد. البته بخشی از ضعف در پردازش این شخصیت با بازی بسیار خوب سارا بهرامی در شمایل چنین زنی پوشیده شده است و آن را به نکته چشم گیر فیلم بدل کرده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی , در ستایش عشق و زندگی در زیر بمب باران جنگ

دارکوب نیز از وجود سکانس ها و نماهای اضافی نیز رنج می‌برد. برای مثال می‌توان به خفه شدن مهسا به دست تینا (شادی کرم رودی)؛ دوست و هم خانه‌ی صمیمی اش اشاره کرد. واقعا چه کارکرد دراماتیکی در این صحنه وجود دارد؟! چرا تینا باید مهسا را که نزدیک ترین شخص در زندگی او هست را خفه کند؟! کما اینکه ما پیش تر هم دعوا و یا نکته ای مبنی بر برهم خوردن رابطه این دو نمی‌بینیم. و یا سکانسی که دو دوست دیگر مهسا به ملاقات نیلوفر و بهروز می‌آیند و آن ها را از رفتن به دادگاهی که مهسا آنها را فراخوانده منع می‌کنند چه اطلاع جدیدتری به مخاطب داده می‌شود؟!

ما که پیش تر دیده بودیم برای آن ها احضاریه آمده و آن دو نیز قصد رفتن به این دادگاه را ندارند. همچنین هویت خانه ای که مهسا و دیگر زنان معتاد در آن زندگی می‌کنند کمی نامشخص است. آن جا صرفا کمپی برای زنان معتاد است و یا با اشاره‌های ریزی که در فیلم مبنی بر مامانی خواندن زن صاحب خانه و شمایل خانم رئیسی اش و آرایش‌های غلیظ یکی دیگر از دختران می‌شود، آن جا را به روسپی سرای بدل کرده است؟! و سوال‌های دیگری که فیلم برای آنها پاسخی ندارد و مانند دارکوب در سر بیننده صدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم خجالت نکش ساخته‌ی رضا مقصودی؛ یک داستان بی سر و ته

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مادر قلب اتمی ساخته‌ی علی احمدزاده؛ رانده شده از بهشت

نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!

پوستر فیلم دارکوب کاری از بهروز شعیبی

۳ دیدگاه
3 دیدگاه
نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!

پارتیشن

13 تیر 1397 at 13:53

0

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
سپاسگزارم

نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!

عطیه

14 تیر 1397 at 16:16

2+

نقد منصفانه ای نیست. جواب بیشتر سوالات شما را من از متن فیلم فهمیدم. البته درست است که با وجود دو سیمرغ انتظار فیلم دلچسب تری را داشتم و الان بعد از دیدن فیلم حس گیجی دارم و نمیدانم چه چیزی خوب است و چه چیزی بد؟ اما با این حال نظر بسیار مساعدتری نسبت به فیلم در مقایسه با شما دارم. بازی ها گیرا و دوست داشتنی و شخصیت ها پرداخت‌شده بودند و در نهایت شما به این نتیجه خوب می رسیدید که اگر امید باشد معتاد میتواند معتاد نباشد.

نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی؛ پرسش‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند!

آزاده جم

12 مرداد 1397 at 17:11

1+

جواب سوالات شما تا حدی پیدا بود مثلا اینکه چرا تینا میخواست مهسا رو خفه کنه؟بعد از حرف زدنش با روزبه مشخص بود که بخاطر وعده ی پول میخواد مهسا رو حذف کنه…اینکه چرا در ماشین بچشو گذاشت چون فکر میکرد بعد از شیر دادن بهش بچه مُرده و از ترس شوهرش فرار کرد و….

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر