تکمیل پازل یک باتلاق


تکمیل پازل یک باتلاق

تهران-ایرنا- قرارگیری نام سپاه پاسداران ایران در فهرست آمریکایی تروریسم، حرکت واشنگتن به سوی باتلاق انزوا و زیاده طلبی را سرعت بخشید و نشان داد که هر گام تاجر کاخ سفید در سیاست ورزی به ویژه در عرصه دیپلماسی، پازل این حرکت را کامل تر می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دولت آمریکا شامگاه دوشنبه به صورت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه های تروریستی قرار داد تا سرانجام زمزمه های سه ساله این اقدام به واقعیت تبدیل شود.
اقدامی که از سوی ایران هم بی پاسخ نماند و ساعاتی پس از این اعلام «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه در نامه ای به رییس جمهوری خواستار تحریم گروه های نظامی آمریکا در غرب آسیا شد.
شورای عالی امنیت ملی به دنبال اقدام خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی در اقدامی متقابل دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را از گروه های تروریستی معرفی کرد.
«ولی الله نانواکناری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی از سوی دولت امریکا، آتشی خواهد شد که دامن خود امریکا را خواهد گرفت.
به نظر می رسد باتلاقی که همزمان با حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید بستر یافت، با دومینوی تغییرات به وجود آمده از سوی او گسترده شده است و با توجه به سرعت یافتن این تغییرات در مسیر تقابل با جهان، به نظر می رسد انتهای آن فروغلطیدن آمریکا در این باتلاق انزوای خود ساخته باشد.
موارد متعددی از نشانگان این دومینوی تقابل با جهان طی سه سال گذشته مشاهده شد که مهمترین آن هراس افکنی از دشمن خارجی برای مردم داخل آمریکا است و اولویت نخست هم برای ایجاد هراس، ایران خواهد بود.
به همین دلیل است که «مایک پمپئو» ساعاتی پس از اعلام قرارگیری نام سپاه در فهرست تروریستی آمریکا این اقدام را پیشگیری از اقدامات نظامی ایران در منطقه اعلام کرده است. دولت ترامپ در پروژه مشترک خود با نتانیاهو و برخی سران کشورهای عرب منطقه درصدد است تا ایران را دشمن صلح جهانی معرفی کند. در این مسیر هم پترودلارهای سعودی و پروپاگاندای صهیون به کمک او آمده اند.
اما این بخشی از پازل زیاده طلبی آمریکاست و البته بخش قدیمی و ناکارآمد آن. آمریکا مدت هاست جهان را از مراوده مالی با شرکت های وابسته به سپاه ایران منع کرده و بخش عظیمی از تحریم های این کشور در راستای محدودسازی فعالیت این نهاد نظامی بوده است.
اینکه اما چرا در برهه کنونی سرعت حرکت به سمت تنش و انزوا را شتاب بخشیده، پرسشی است که شاید پاسخ آن را بتوان در تحریک تندروها و تطمیع دست های پنهان در منطقه دانست و منتظر نشست و دید که کاخ سفید در این بازی تازه چه زمانی شکست را خواهد پذیرفت.
اما این تمام داستان نیست. بخش دیگر حرکت به سمت انزوا از زمان روی کار آمدن ترامپ و با نقض پیمان های بین المللی، وضع تعرفه های تجاری خارج از عرف، ایجاد محدودیت های مسافرتی برای اتباع برخی کشورها و بی احترامی به قواعد پذیرفته شده بین الملل در کنار رسمیت بخشی به اشغالگری های رژیم صهیونیستی و عبور از جنایات سعودی، نمونه هایی از رفتارهای عجیب و منزوی طلبانه واشنگتن در دو سال گذشته بوده است.

**قراردادن نام سپاه در فهرست سلیقه ای تروریسم
قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سلیقه ای تروریسم، گرچه موضوع تازه و انگیزه جدیدی نیست اما می تواند آغازگر تنش های بی پایان در منطقه خاورمیانه و تعبیر توییت وزیر امور خارجه ایران باشد.
«محمدجواد ظریف» در واکنش به قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریست ها از سوی آمریکا نوشت: آن ها که منافع نتانیاهو را به منافع کشورشان ترجیح می دهند و همواره توطئه نام گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی خارجی را دنبال کرده اند، کاملا از عواقب این سیاست برای نیروهای آمریکا در منطقه آگاه هستند.در واقع، آنها به دنبال کشاندن آمریکا به یک باتلاق هستند. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باید تا فاجعه دیگری برای آمریکا خلق نشده این حقیقت را درک کند.
ظریف و عقلای جهان به خوبی می دانند که اگر چنین بازی با یک نهاد نظامی در یک کشور مستقل و پایبند به تعهدات بین المللی آغاز شود، سرانجام جالبی برای صلح جهانی در پی نخواهد داشت. این همان اصلی است که ترامپ و داماد یهودی او و جان بولتون و منافقان منزوی، سران حاشیه نشین های خلیج فارس و نتانیاهو عامدانه بر آن چشم می بندند. سپاه پاسداران ایران نه به عنوان نیروی متخاصم و متجاوز بلکه به دعوت مقامات و مسوولان برخی کشورها برای مبارزه با داعش حضور دارد. قرار گرفتن نام این نهاد نظامی در کنار گروهک هایی که جنایات بی شمار آن ها (البته با حمابت آمریکا و متحدانش) هنوز در رسانه های انعکاس می یابد، تعریف ترور و ترویست را با چالش های بسیاری مواجه خواهد کرد.

**پروپاگاندای ایران هراسی در منطقه و جهان
رییس جمهوری آمریکا که از همان دوران تبلیغات انتخاباتی، مواضع تندی علیه ایران و توافق هسته ای برجام داشت، در 8 می 2018 برابر با 18 اردیبهشت 97 به صورت رسمی از این توافق خارج شد و تحریم های هسته ای علیه ایران را بازگرداند.
همزمان با این خروج، ایران هراسی از سوی آمریکا در جهان و منطقه شدت بیشتری یافت. تیم ترامپ برای مقابله با مردم و حکومت جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکردند، از پناه بردن به دامان آلوده منافقان منزوی، تا دیدارهای پیدا و پنهان با شاهزاده های مطرود ملت، از اختصاص بوجه های میلیون دلاری برای مبارزه با مردم تا دراز کردن دست دوستی به سوی روزنامه نگاران دست چندم فراری از ایران.
تمام تکاپوی ایران هراسانه آمریکا و متحدانش زمانی ناکام می ماند که آژانس اتمی، اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه ایران و مستقل در جهان به صلح طلبانه بودن فعالیت های هسته ای ایران معترف هستند. ایران حامی مقتدر کشورهای همسایه خود در مبارزه با تروریسم است و برخلاف ائتلاف های رنگارنگ آمریکایی در این مسیر حرکت واقعی و نه نمایشی دارد.
اینکه کاخ سفید تا چه زمانی و با چه ابزارهای تازه ای ایران هراسی را پیش خواهد برد مشخص نیست اما با ادامه وهم سرایی ها علیه ایران و تداوم مشی صلح طلبانه جمهوری اسلامی؛ جامعه جهانی در وهله اول به این گونه اقدامات مشکوک شده و بعد بی اعتماد خواهد شد. به این ترتیب ایالات متحده که دو قرن است اعتماد جهانی را ولو با زور کسب کرده، قدم در مسیر انزوای حاصل از بی اعتماد خواهد گذاشت.

**پایتختی قدس و به رسمیت شناختن اشغالگری
گرچه رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس خود در مقام فرزند خوانده آمریکا مورد حمایت های بی دریغ مالی و نظامی بوده است اما همراهی کاخ سفید با تل آویو در دوران ترامپ بی سابقه تعریف می شود. به رسمیت شناخت قدس اشغالی به عنوان پایتخت و نیز شناسایی بلندی های جولان به عنوان اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی اما دور تازه ای از رسمیت بخشی به اشغالگری را در جهان آغاز کرده است که حتی متحدان واشنگتن نیز به آن روی خوش نشان ندادند. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم آمریکا در به ‌رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین رژیم اسرائیل گفت: موقعیت بلندی‌های جولان تغییر نیافته و سیاست سازمان ملل نسبت به بلندی‌های جولان در قطعنامه‌های شورای امنیت این سازمان به وضوح اعلام شده است.
اتحادیه اروپا هم از دست و دلبازی ترامپ حمایت نکرد. دفتر سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی ترامپ اعلام کرد که این اتحادیه هیچ یک از الحاقات اسرائیل از سال 1967 به بعد از جمله الحاق بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد. انگلیس هم در بیانیه ای با تصریح بر اینکه بریتانیا برنامه ای برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ندارد، تاکید کرد که بر اساس حقوق بین المللی و منشور سازمان ملل الحاق یک سرزمین با استفاده از زور ممنوع است.اتحادیه عرب و روسیه هم این اقدام خودسرانه رییس جمهوری آمریکا را محکوم و خارج از عرف بین الملل عنوان کردند.
محکومیت های جهانی این اقدام در کنار پایبندی به قواعد بین المللی نشان از تقویت انزوای آمریکا در برابر متحدانش دارد.
تنش زایی در منطقه پرتنشی چون خاورمیانه، با دست افزار تروریست شناختن نهاد نظامی امن ترین کشور آن، اقدامی خارج از عرف و عقل است که به طور یقین تبعات آن بیش و پیش از آنکه آسیبی به ایران وارد کند، آمریکا و متحدان منطقه ای او را دچار چالش خواهد کرد و تیم ترامپ بر سرشاخه آرامش در خاورمیانه نشسته و بُن می برند.

‌سیام**9402**1553

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند