توسعه زیرساخت‌های بندری؛ عامل افزایش گردشگران در هرمز


توسعه زیرساخت‌های بندری؛ عامل افزایش گردشگران در هرمز

‌مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: امسال 4 میلیون و 659 هزار نفر سفر تردد دریایی و مسافربری را در نوروز داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 11.4 درصد رشد روبه‌رو بودیم.

‌به گزارش ایسنا، ‌اله مراد عفیفی پور ظهر امروز در نشست خبری سیزدهمین طرح نوروزی سفرهای دریایی استان هرمزگان اظهار کرد: ستاد تسهیل سفرهای نوروزی دریایی چند سالی است راه‌اندازی شده، دو سال است به دست وزرای راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

وی افزود: در هرمزگان 13 مسیر دریایی و حمل خودرو به‌عنوان بنادر مجاز سفرهای دریایی و گردشگری دریایی وجود دارد، برای اینکه پاسخگویی خوبی به مسافران داشته باشیم تقریباً از اوایل مهرماه کار ما شروع می‌شود و بازرسی از شناورها و بنادر صورت می‌گیرد، ارائه آموزش رایگان به خدمات شناورها و همه موارد اثرگذار در این حوزه آغاز می‌شود و هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم دوره زمانی بازرسی‌ها کمتر می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: بازدید از بنادر و نقاط گردشگری که در مالکیت اداره کل بنادر و دریانوردی است را داریم که بتوانیم در صورت وجود کمبود یا نقصی آن را برطرف کنیم.

عفیفی پور عنوان کرد: بندر آفتاب در غربی‌ترین نقطه هرمزگان و دو سازمان بزرگ منطقه آزاد در قشم و کیش را نیز داریم که نظارت آن به عهده ما است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به نیاز گردشگران پاسخ دهیم 119 فروند شناور شامل لندینگ‌کرافت‌ها و شناور مسافری و یک شناور رورو در مسیر بین‌المللی که 5 هزار و 900 صندلی را داشته‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: در این 20 روز تعطیلات نوروزی بیشترین حمل خودرو در لافت و بیشترین حمل مسافر در بندر شهید حقانی بوده است.

عفیفی پور بیان کرد: ایجاد امکانات مناسبی که بتواند ازدحام را پاسخگو باشد برای ما بسیار مهم بود و تأمین ایمنی آن از اولویت‌های ما بوده است، ایمنی را از شناورها آغاز کردیم و از تاریخ 25 اسفند 18 تیم بازرسی فنی در بنادر مستقر شدند تا از شرایط استاندارد شناورها مطمئن شوند، ایجاد تیم‌های همیار ناجی از ابتکارات ما بوده که عاملی اثرگذار در توسعه فرهنگ ایمنی دریایی در استان شده و تعداد 24 ایستگاه همیار ناجی ایجاد شد.

وی ابراز کرد: 21 ایستگاه غواصی نیز برای تأمین ایمنی گردشگران دایر کردیم، 800 نفر به‌صورت مستقیم و مداوم در این طرح اثرگذاری داشتند، 40 شناور خدماتی برای تأمین امنیت سفرهای دریایی داشتیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: هدف از ایجاد ایستگاه‌های دریایی پایش مستمر آب و هوایی و جوی بوده و بر تردد تک‌تک شناورها نظارت داشته، خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس به‌صورت مستمر در بنادر مستقر بودند، استفاده از سامانه وی تی اس برای پایش تردد شناورها را نیز داشتیم.

عفیفی پور افزود: همه این اقدامات منجر به این شد که با استقبال بی‌نظیر مسافرین نوروزی مواجه شویم، تعطیلات 7-8 روزه‌ای را در دهه فجر داشتیم و با توجه به استقبالی که شده بود پیش‌بینی می‌کردیم در نوروز هم با افزایش استقبال مواجه شویم اما شرایط جوی به‌خصوص در غرب کشور ما را نگران کرد.

وی تصریح کرد: تلاش ما این بود که آرامشی را برای مردم فراهم کنیم تا بخشی از آلامی که در بخشی از کشور به وجود آمده بود جبران شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرد: امسال 4 میلیون و 659 هزار نفر سفر تردد دریایی و مسافربری را در نوروز داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.4 درصد رشد داشته‌ایم، البته تا 7 فروردین با کاهش تردد مواجه بودیم اما از روز 8 فروردین تا پایان تعطیلات هم کاهش تردد جبران شد و هم توانستیم نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشیم.

عفیفی پور ادامه داد: این تعداد تردد با 32 هزار و 445 تردد شناور صورت گرفته که با توجه به‌خصوصیتی که این فعالیت دارد حجم زیادی است، 581 هزار تردد خودرویی نیز انجام‌شده است.

وی بیان کرد: در این مدت به مدت چندین روز، روزانه ورود 6 هزار نفر گردشگر به جزیره هرمز را داشتیم که خیلی بیش از جمعیت ساکن در جزیره هرمز است و این نشان می‌دهد زیرساخت‌های بندری که ایجادشده باعث شده مردم از جاذبه‌های گردشگری هرمز استفاده کنند البته نیاز است زیرساخت‌های گردشگری در جزیره هرمز ایجاد شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: امسال علی‌رغم شرایط جوی نامساعد در بندر شهید ذاکری فقط یک شب و کمتر از یک ساعت ازدحام داشتیم و ازدحام اثرگذاری که موجب نگرانی باشد ایجاد نشد.

عفیفی پور عنوان کرد: به علت شرایط جوی در این 20 روز جمعاً 100 ساعت تعطیلی به‌خصوص در بنادر غرب استان هرمزگان داشتیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: فرماندهی دریابانی استان به‌خصوص در جزایر کمک بسیاری به ما کردند و ترددهای غیرمجازی که صورت می‌گرفت را به حداقل خود رساندند، هلال‌احمر حضور مستمر داشت، شرکت‌های تعاونی شناور داران نیز تلاش بسیاری کردند و بار عمده این فعالیت بر دوش این افراد بود، شهرداری و آتش‌نشانی حضور پررنگی داشت، از این عزیزان، صداوسیما، اداره هواشناسی و همه‌کسانی که در این طرح همراه ما بودند تا این طرح را بدون هیچ حادثه‌ای به سرانجام برسانیم، تشکر می‌کنم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق