38 درصد پرونده های شورای حل اختلاف منجر به سازش شد


38 درصد پرونده های شورای حل اختلاف منجر به سازش شد

تبریز-ایرنا- رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته 38 درصد از مجموع پرونده های ورودی به این شوراها منجر به صلح و سازش شد که این رقم نسبت به سال 1396 با 5 درصد رشد همراه است.

بابک محبوب علیلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع شعب شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی را 289 شعبه اعلام و اضافه کرد: از مجموع این شعب تعداد 187 شعبه در مراکز شهری و 101 شعبه نیز در مناطق روستایی فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف روستایی تنها مجاز به ورود در موضوع صلح و سازش هستند اما در مراکز شهری این شوراها علاوه بر تصمیم گیری در زمینه صلح و سازش، با محوریت قاضی شورا و بر اساس ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 1394 صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی و جرایم کم اهمیت را نیز دارند.
محبوب علیلو تلاش برای کاهش ورودی پرونده ها به شوراهای حل اختلاف را از اهداف و رویکردهای مهم این مجموعه ها برشمرد و افزود: با وجود اینکه پارسال در ورودی پرونده ها به شوراهای حل اختلاف 12 درصد رشد وجود داشت اما با این وجود تعداد پنج هزار و 895 فقره پرونده از جمع موجودی ها کسر شد.
وی با بیان اینکه در ابتدای سال گذشته مجموع پرونده های شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی معادل 20 هزار و 847 فقره بود، گفت: در سال گذشته نیز 198 هزار و 794 فقره پرونده جدید به این شوراها وارد شد.
محبوب علیلو مجموع پرونده های مختومه شده شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی در سال گذشته را 204 هزار و 684 فقره اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف نقش مهم و تعیین کننده ای در کاهش ورودی پرونده به دادگاه ها دارند، یادآوری کرد: این مجموعه ها برای ادامه فعالیت های خود و تقویت جایگاهشان نیاز شدید به حمایت های قانونی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی دارند.
رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان شرقی با بیان اینکه اعضای شوراهای حل اختلاف با حداقل دستمزد و پاداش فعالیت می کنند، گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در راستای حمایت و ترمیم پاداش های اعضای شورا وارد عمل شوند تا زمینه های لازم برای اشتغال پایدار آنها فراهم شود.
3038/3071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان