به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در سخنرانی در جریان یک تجمع بزرگ مردمی در شهر کاراکاس گفت:من از روسای جمهور مکزیک، اروگوئه، بولیوی و نخست وزیران جامعه کشورهای حوزه کارائیب (CARICOM) می خواهم تا دوباره در فرآیند برگزاری گفت‌وگو که دو ماه پیش در شهر مونته‌ویدیو مورد توافق قرار گرفت، مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیکولاس مادورو در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد، ونزوئلا می تواند با مشارکت و حمایت مکزیک، اروگوئه و بولیوی و کشورهای کارائیب، مجددا فرآیند گفت‌وگوی ملی را با همه بخشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود به جریان بیندازد.

ماه ژانویه گذشته خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به صورت یکجانبه خودش را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرده و پیروزی نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه سال گذشته میلادی مردود دانست.

به دنبال این اقدام، آمریکا و کشورهای غربی فورا گوآیدو را به رسمیت شناخته و از مادورو خواستند که از سمتش کناره گیری کند.

مادورو آمریکا را متهم به تلاش برای سازماندهی کودتایی علیه دولت خود به منظور منصوب کردن گوآیدو به عنوان عنصر دست نشانده‌اش در ونزوئلا کرد. روسیه، چین، کوبا، بولیوی، ترکیه و تعدادی از کشورهای دیگر از مادورو حمایت کرده و او را تنها رئیس جمهور مشروع در ونزوئلا خوانده اند.

ما فوریه گذشته نیز دولتهای مکزیک و اروگوئه و جامعه کشورهای CARICOM طرحی را تحت عنوان مکانیسم مونته ویدیو به منظور حل بحران در ونزوئلا طی چهار مرحله شامل ایجاد شرایط گفت‌وگوی مستقیم میان طرفهای معارض در ونزوئلا، فرآیند مذاکرات، تهیه پیش نویس یک توافق و اجرای توافق پیشنهاد دادند.