درمان التهاب واژن: 10 درمان خانگی واژینیت یا عفونت و التهاب واژن


درمان التهاب واژن: 10 درمان خانگی واژینیت یا عفونت و التهاب واژن

عفونت واژن از جمله مشکلاتی است که بیشتر خانم ها با آن درگیرند و این عارضه بیشتر به علت تغییرات در عملکرد متعادل باکتری ها رخ می دهد، اما عمومی ترین علت وقوع این عارضه معمولا پس از دوران ئایسگی یعنی زمانی که استروژن موجود در بدن زن ها کم می شود رخ می دهد

پایگاه خبری فردا: مطابق بررسی های علمی، عفونت واژن می تواند بر اثر استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی بهداشتی هم روی دهد بطوریکه وقتی زن ها از اسپری ها، صابون ها و شوینده های بهداشتی بیش از حد استفاده کنند، ممکن است در معرض ابتلا به عفونت واژن قرار بگیرند.

نکته قابل توجه اینکه برخی عادت های موجود در رفتار های زنانه نیز بی تاثیر در وقوع عارضه عفونت نیست، از جمله این رفتارها وابستگی به استفاده از برخی داروها، عدم استفاده صحیح از کرم ها ،استفاده از لباس های تنگ، گذاشتن دستگاه در درون رحم و در نهایت معاشرت های جنسی بی ضابطه هستند.

علایم بروز این عارضه نیز از تنوع متفاوتی برخوردار است که شایع ترین آنها خارش، ترشحات بد بو، سوزش هنگام دفع ادرار، درد هنگام نزدیکی و خونریزی های غیرعادی هستند

از آنجا که درمان های پزشکی همراه با استفاده از داروهای شیمیایی است که ممکن است در برخی موارد منجر به تشدید این عارضه شود، برخی روشهای درمانی موثر طبیعی و خانگی برای رفع این عارضه را مورد اشاره قرار می دهیم

1- گام نخست مراجعه به مشاور مناسب در این زمینه است که آگاهی کافی و مدرک مهارتی مناسب در زمینه استفاده صحیح از کرم ها و محصولات بهداشتی دارد.

2- ماست پروبیوتیک که حاوی باکتری “خوب”، «لاکتوباسیلوس» می تواند کمک قابل توجهی به رفع این عارضه داشته باشد. برای این منظور علاوه بر خوردن ماست باید یک تامپون را در ماست خیس کرده و به مدت چند ساعت آن را در واژن قرار داد.

3- سرکه سیب هم از دیگر عناصری است که سبب تنظیم سطح پی اچ واژن و تعادل در عملکرد آن می شود ضمن آنکه این ماده عفونت قارچی را نیز کنترل می کند. شیوه استفاده نیز اینگونه است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب تصفیه نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و ترکیب حاصل باید برای شستن واژن دو بار در روز و به مدت چند روز استفاده شود.

3- کمپرس یخ یکی دیگر از مواد موثر در کاهش التهاب واژن است به خصوص در افرادی که سوزش و التهاب واژن ناشی از روابط جنسی بوده این شیوه می تواند بسیار موثر واقع شود. شیوه کار هم در این بخش به این شکل است که قطعه های یخ را باید درون پارچه تمیز گذاشته و به مدت 1 دقیقه در ناحیه واژن قرار داده شود.

4- سیر: از دیگر موادی است که می تواند تاثیر خوبی بر روی عفونت واژن داشته باشد. برای این منظور باید 5 قطره روغن سیر و روغن نارگیل را ممزوج کرده و عصاره روغن ویتامین E را هم به آن اضافه کرد و به ناحیه مربوط مالید.

5- پودر اسید بوریک نیز یک گزینه مناسب برای کاهش التهاب واژن است . نحوه کار به این شکل است که باید پودر مذکور را درون یک کپسول خالی قرار داده و هنگام خواب درون واژن قرار دهند

6- چای کیسه ای بابونه و قرار دادن آن در درون واژن یکی دیگر از روشهایی است که می تواند التهاب در این ناحیه را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش دهد. در این روش چای کیسه ای باید در درون آب جوش قرار داده شده و سپس مدت 10 دقیقه در یخچال باشد . در انتها چای کیسه ای بابونه در ناحیه واژن گذاشته شود.

در کنار موارد مورد اشاره ، استفاده از «هیدروژن پراکسید» نیز یک درمان مؤثر محسوب می‌شود که این ماده یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است که باعث کنترل رشد باکتری‌های بد در واژن می‌شود. همچنین روغن درخت چای از دیگر مواد طبیعی است که به خصوص در رفع بوی بد واژن می تواند نقش قابل توجهی را ایفا کند.

به گفته کارشناسان در کنار درمان های طبیعی ضروری است رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف مناسب آب در طول روز، ورزش، استراحت کافی ، استفاده مکفی از ویتامین ها ، تعویض مداوم لباس های زیر و عدم استفاده افراطی از مواد شوینده طبیعی رعایت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی