آمریکا دیپلمات‌های خود در افغانستان را کاهش می‌دهد


آمریکا دیپلمات‌های خود در افغانستان را کاهش می‌دهد

تهران - ایرنا - یک مجله آمریکایی امروز شنبه افشا کرد که دولت واشنگتن در راستای خروج بخشی از نیروهای نظامی خود از افغانستان به دنبال کاهش نیروهای دیپلماتش در این کشور است.

به گزارش ایرنا، مجله فارن پالیسی در گزارشی عنوان کرد، دولت دونالد ترامپ تصمیم دارد در راستای برنامه خروج آمریکا و کاهش هزینه‌های این کشور در جنگ 18 ساله نیروهای دیپلمات خود در افغانستان را کاهش دهد.
فارن پالیسی در ادامه به نقل از سه مقام آمریکایی گفت: آمریکا تا سال 2020 نیمی از نیروهای دیپلمات خود در کابل را کاهش خواهد داد.
وزارت خارجه آمریکا نیز بازنگری مأموریت دیپلماتیک این وزارت را در افغانستان و عراق و تائید کرده است و پیش ‌از این نیز گزارش‌هایی درباره کاهش احتمالی شمار کارمندان سفارت آمریکا در کابل منتشرشده بود.
به گفته برخی از تحلیلگران منطقه، آمریکا تصمیم دارد تا با کاهش نیروهای دیپلمات خود در افغانستان و عراق تمرکز خود در خاورمیانه و آسیای جنوبی را تقلیل داده و در عوض بیشترین تمرکز خود را برای مقابله با رقبای دیرینه خود چین و روسیه هزینه کند.
خبر خروج نیروهای دیپلمات آمریکا از افغانستان در حالی منتشر می‌شود که طی توافق میان آمریکا و طالبان قرار است به‌زودی واشنگتن روند خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را آغاز کند.
سفارت آمریکا در کابل بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین مأموریت دیپلماتیک واشنگتن در جهان محسوب می‌شود و بزرگ‌تر از هر نمایندگی سیاسی دیگر در جهان است.
حضور آمریکا در کابل در جریان سالها به شکل غیرمعمولی گسترش‌یافته و دو برابر سایر سفارتخانه‌های بزرگ آمریکا و 35 درصد بزرگتر از سفارت آمریکا در عراق است.
آمریکا بزرگترین سفارت خود در جهان را در افغانستان تأسیس کرده بطوری که علاوه بر دیپلمات‌ها شمار بسیاری از مقامات دولت فدرال، نیروهای قراردادی و کارمندان نهادهای امنیتی آمریکا را نیز در خود جا داده است.
تاکنون آمار رسمی از شمار کارمندان سفارت آمریکا در کابل منتشر نشده است اما ظاهراً شمار کارمندان آمریکایی و محلی این سفارت به چندین هزار نفر می‌رسند.
آساق**9473**1663**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ