انجام آزمایش ژنتیک، فقط برای زوج های فامیل لازم است؟


انجام آزمایش ژنتیک، فقط برای زوج های فامیل لازم است؟

از مهمترین دلایل بیماری های شایع در زمینه ژنتیک در ایران ازدواج های فامیلی است. باید زوج های فامیل قبل از ازدواج یا قبل از تولد کودک آزمایش ژنتیک انجام دهند.

خبرگزاری فارس: مسعود هوشمند در حاشیه دومین کنگره نوروماسکولار و الکترودیاگنوزیس ایران اظهار داشت: از مهمترین دلایل بیماری های شایع در زمینه ژنتیک در ایران ازدواج های فامیلی است. باید زوج های فامیل قبل از ازدواج یا قبل از تولد کودک آزمایش ژنتیک انجام دهند و در مجموع انجام آزمایش ژنتیک برای تمام افراد اهمیت دارد.

انجام آزمایش ژنتیک، فقط برای زوج های فامیل لازم است؟

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد ازدواج های غیرفامیلی با مشکلات و بیماری های ژنتیک روبرو نمی شوند ولی همان ۳ درصد نیز بسیار مهم است، افزود: در چند سال گذشته فقط چند نمونه بیماری ژنتیک را می توانستیم در کشور تشخیص دهیم ولی اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیماری ژنتیک را قبل از بارداری در کشور می توانیم تشخیص دهیم و این امکان از نظر اقتصادی هم به نفع کشور است و باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.

هوشمند با بیان اینکه در زمینه ارتقا علم ژنتیک در کشور فرانسه کلاس های تابستانه ای برگزار می شود و در این زمینه برای کمتر شدن هزینه درخواست کردیم تا اساتید آن به ایران سفر کنند، گفت: در این کنگره ۹ نفر از اساتید این رشته به ایران سفر کرده اند تا آخرین اطلاعات و تجربیات ژنتیک را با متخصصان داخلی کشورمان تبادل کنند.

سرپرست آزمایشگاه مرکز پزشکی خاص ادامه داد: در حال حاضر ۴ هزار بیمار ژنتیک در دنیا تشخیص داده شده است که بهترین آزمایشگاه های دنیا نیز فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ نوع از این بیماری ها را می توانند تشخیص دهند و در کشور ما بالغ بر ۴۰۰ بیمار ژنتیک تشخیص داده می شود.

هوشمند با اشاره به بیماری های تالاسمی و سندروم دان که از شایع ترین بیماری های ژنتیک در کشورمان است، تصریح کرد: هر نمونه ای که برای تشخیص بیماری ژنتیکی به خارج از کشور ارسال شود هزینه پستی آن فقط در حدود ۱۵۰ تا ۳ هزار یورو است در حالی که همین هزینه این آزمایش در کشور ما تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و ما حتی از بیمارانی که هزینه این آزمایشها را ندارند فقط هزینه مواد آزمایشی را دریافت می کنیم.

وی بیان داشت: با تشخیص به موقع بیماری ژنتیک و مداخلات لازم از جمله تغییر غذای بیمار می توان مشکل فرد را برطرف کرد ولی در مجموع افراد قبل از ازدواج، قبل از بارداری و در هفته های نخست بارداری حتماً باید آزمایش ژنتیک انجام دهند حتی اگر فامیل نیز نباشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی ژنتیک اظهار داشت: اکنون مشاوره های ژنتیک در سازمان بهزیستی در تمام استان ها و همچنین آزمایشگاه های ژنتیک در سطح کشور وجود دارد و افراد می توانند با ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان مشاوره ژنتیک را دریافت کنند و اگر به آزمایش ژنتیک احتیاج داشتند این هزینه شاید در حدود چند ۱۰۰ هزار تومان باشد ولی باید توجه داشت که این هزینه می تواند از بیماری هایی که هزینه های بسیار بیشتری را در بر دارد جلوگیری کند.

هوشمند خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت ارز آزمایشگاه های ژنتیک که ۹۵ درصد آنها خصوصی هستند به حمایت دولت بیشتر احتیاج دارند زیرا با وضعیت کنونی تعرفه ها و همچنین افزایش ارز این آزمایشگاه ها در اداره کردن خود با مشکل زیادی مواجه شده اند و باید مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته کشور ما نیز در زمینه پوشش بهداشتی و درمانی بیشترین حمایت های مالی را انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی