مسیر کرج تا تهران می‌توانست نزدیکتر باشد


مسیر کرج تا تهران می‌توانست نزدیکتر باشد

آزادراه شهید همت که کرج را در کوتاه‌ترین زمان به پایتخت متصل می‌کند با گذشت بیش از یک دهه از آغاز پروژه همچنان در پیچ و تاب وعده مسؤولان سرگردان است.

مسیر کرج تا تهران می‌توانست نزدیکتر باشد

پروژه امتداد اتوبان شهید همت تا کرج که از آن با عنوان پروژه همت یاد می‌شود در دولت نهم مطرح، تائید و تصویب شد تا حجم بار ترافیکی بین دوکلانشهر کرج و تهران را کاهش دهد، اما با وجود گذشت چندین سال از تاریخ تصویب این طرح هنوز مردم چشم انتظار افتتاح این پروژه هستند.

علی رغم اینکه مسؤولان مربوطه از پیشرفت ۹۲ درصدی قطعه ۲ و ۸۶ درصدی قطعه سوم آزادراه همت-کرج خبر می‌دهند، اما ظاهرا این چند درصد باقی مانده قصد تمام شدن ندارد و مردم کرج در چند سال گذشته برای هر هفته و هر ماه وعده تکمیل و افتتاح این پروژه مهم را شنیده اند.

با زیر بار ترافیک رفتن این آزادراه فاصله بین تهران و کرج ۳۲ دقیقه کاهش می‌باید، حجم قابل توجهی از تصادفات در این محور کاهش می‌یابد به طوری که کارشناسان میزان کاهش تصادفات در این محور را تا ۱۵ درصد تخمین می‌زنند که در نوع خود رقم قابل توجهی است و همچنین این پروژه باعث روان شدن ترافیک در مسیر کرج - قزوین به سمت جاده چالوس می‌شود.

وعده‌های مسؤولان پایانی ندارد!

آبان ماه سال ۸۸ بهبهانی وزیر وقت راه و شهرسازی در رابطه با این پروژه گفت: همت سال ۸۹ افتتاح می‌شود.

بهبهانی تملک اراضی را از مشکلات ساخت آزادراه همت (حدفاصل تهران- کرج) اعلام کرد و گفت: اگر تملک این زمین‌ها با سرعت انجام شود این آزادراه تا پایان سال آینده بهره برداری خواهد شد.

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در بازدیدی که مهرماه ۹۵ از پروژه‌های استان البرز به عمل آورد گفت: همت پروژه‌ای استثنایی است و باید تلاش شود تا در اسفندماه سال جاری به بهره برداری برسد، در این راستا سازمان برنامه بودجه استان البرز باید بیش از پیش فعال باشد.

نجفی استاندار سابق البرز در آبان ماه ۹۶ در رابطه با این طرح گفت‌: کندی روند احداث اتوبان شهید همت به دلیل بدهی به پیمانکار و رفع معارضات در مسیر اتوبان بود. این مشکل با مساعدت نوبخت معاون رئیس جمهور رفع شد.

وی عنوان‌کرد: برای تسریع در روند احداث اتوبان شهید همت از آقای نوبخت دعوت شد تا در سفر به استان البرز از نزدیک روند احداث پروژه را بازدید کند. در این سفر دستور حل مشکل اعتباری پروژه را دادند و امیدواریم تابستان ۹۷ آزاد راه افتتاح شود.

در ادامه وعده‌های بی پایان مسؤولین، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن بازدید از پروژه‌های استان البرز در دی ماه ۹۶ گفت: اتصال همت به جاده شمال و کرج جزء پروژه‌های مهم ماست و باید الان مردمی را که روزانه از اتوبان کرج استفاده کرده و با ترافیک‌های چند ساعته مواجه هستند را به این آزادراه منتقل کنیم. ضمن اینکه پیمانکار پروژه اعلام کرد سرعت اجرای کار بسیار بالا بوده و تا چند ماه آینده تکمیل خواهد شد.

خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی خرداد ۹۷ در بازدید از محل پروژه همت از اختصاص ۵۶ میلیارد تومان برای تکمیل بزرگراه شهید همت خبر داد و گفت: با اختصاص این اعتبار، انتظار می‌رود بزرگراه شهید همت تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

دولت بودجه لازم را تخصیص نمی‌دهد

محمد‌جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری در دی ماه ۹۷ درباره این طرح گفت: پروژه اتوبان همت برای بهره برداری و اتمام به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و متأسفانه دولت نتوانسته اعتبارات لازم را برای اجرای بخش‌های باقی مانده پروژه همت اختصاص دهد، از این رو این مسئله موجب شده که به جای افتتاح این پروژه در بازه زمانی ۵ ساله، تاکنون بعد از گذشت حدود ۱۰ سال هنوز این پروژه نیمه تمام باقی مانده باشد.

بهمن ماه ۹۷ اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عنوان آخرین مسؤول وعده دهنده در رابطه با پروژه همت گفت: آزادراه شهید همت تابستان ۹۸ افتتاح می‌شود!

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید پروژه آزادراه شهید همت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روان شدن ترافیک در مسیر کرج - قزوین به سمت جاده چالوس یکی از خواسته‌ها و مطالبات اصلی مردم است گفت: هم اکنون در نقطه پایانی شهر کرج با مشکل تملک اراضی مواجه هستیم و توقع ما همکاری مردم است تا بتوانیم با آزاد کردن زمین‌ها عملیات توسعه را افزایش دهیم. پیمانکار این پروژه به ما قول داده است تا تابستان سال آینده آزاد راه همت - کرج را افتتاح کند.

در آخرین اظهار نظر درباره آزادراه شهید همت، تقی رضایی مدیر کل راه و شهرسازی البرز در گفتگو با فارس به افتتاح این پروژه طبق وعده وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد و گفت: ۹۰ درصد مشکل معارضان حل شده و طبق گفته آقای وزیر تابستان ۹۸ آزادراه همت حتما زیر بار ترافیک می‌رود.

با نگاه به سیر وعده‌ها و اظهار نظر‌های مسؤولین درباره این آزادراه، می‌توان دریافت که اصلی‌ترین دلیل به درازا کشیده شدن این طرح نبود همت لازم از طرف دولت و عدم تخصیص بودجه لازم است.

معارضین به وعده‌های دولت اعتمادی ندارند/ مدیرکل برنامه و بودجه پاسخگو نیست

در رابطه با اینکه چرا منابع لازم برای اتمام پروژه و پرداخت حقوق معارضین از طرف سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نمی‌شود تلاش کردیم تا با مدیر‌کل سازمان برنامه و بودجه استان البرز گفت و گویی داشته باشیم که علی رغم تماس‌های مکرر با شخص مدیر کل و روابط عمومی ایشان پاسخی از جانب اداره مذکور دریافت نشد.

نکته قابل توجه این است که دولت در پروژه‌های ملی دیگری به معارضین وعده‌هایی مبنی بر پرداخت حقوق آن‌ها داده است که عملی نشده است و موجب شده تا مردم نسبت به اظهارات مسؤولین بی اعتماد شوند و در این فضا عدم همکاری مردم و ایجاد مانع از طرف معارضین در تکمیل پروژه امری طبیعی است و فارس در آینده نزدیک به پیگیری این موارد هم خواهد پرداخت.

طرحی که می‌توانست با مدیریت صحیح و پیگیرانه، سال‌ها قبل به بهره برداری برسد و گره ترافیکی منطقه را باز کند در اثر وعده‌های چندین باره مسؤولین حلاوت خود را از دست داده است و مشخص نیست اگر مبلغ بسیار نازلی برای تکمیل آن لازم است چرا نمایندگان و مدیران استانی مطالبه لازم را برای تکمیل این پروژه مهم انجام نمی‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس