گسترش نظامی گری در قطب شمال


گسترش نظامی گری در قطب شمال

گسترش و تثبیت قدرت نظامی و اقتصادی در قطب شمال یکی از برنامه های جدی ابرقدرتهای جهان در نیم قرن اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، نخستین تصاویر از پایگاه نظامی روسیه در قطب شمال منتشر شد.
گسترش و تثبیت قدرت نظامی و اقتصادی در قطب شمال یکی از برنامه های جدی ابرقدرتهای جهان در نیم قرن اخیر بوده است. آمریکا بی سر و صدا فعالیتهای گسترده ای در این زمینه انجام داده است. اما روسیه نیز به دنبال سهم خواهی در این ماجرا است. مسکو در تلاش است حاکمیت خودش را بر بخشهایی از قطب شمال تثبیت و تحکیم کند. ذوب شدن یخهای قطبی فرصتهای جدیدی برای کاوش منابع جدید و ایجاد خطوط کشتیرانی جدید در این منطقه بوجود می آورد و روسیه نمی خواهد این فرصت گرانبها را از دست بدهد. به همین منظور، مسکو یک پایگاه نظامی موسوم به پایگاه شمالی در قطب شمال ایجاد کرده است.

این پایگاه، محملی برای قدرت نمایی روسیه در قطب شمال است که غنی از منابع طبیعی است. این پایگاه نظامی در موقعیتی استراتژیک در جزیره کوتیلنی Kotelny در بین دریای لاپتیف Laptev و دریای سیبری شرقی واقع است . روز گذشته وزارت دفاع روسیه امکان حضور خبرنگاران را در این جزیره فراهم کرد. آنها در این جزیره از پایگاه نظامی روسیه و تجهیزات پیشرفته ضدموشک آن دیدن کردند. سامانه های ضدهوایی پانتسیر-اس 1 Pantsyr-S1 نیز در این پایگاه مستقر است. باتوجه به اینکه روسیه تا پیش از این، اجازه تصویربرداری و تهیه گزارش خبرنگاران غربی را از این پایگاه نداده بود، حضور اخیر خبرنگاران در این پایگاه فرصتی بسیار مغتنم بود. حدود دویست و پنجاه نظامی در این پایگاه نظامی روسیه در قطب شمال حضور دارند. آنها باید در هوای به شدت سرد در این منطقه فعالیت کنند. خرسهای قطبی و روباه قطب شمال و گرگها در کنار نظامیان روس و نزدیک این پایگاه نظامی زندگی می کنند. با فروپاشی شوروی سابق و بروز مشکلات عظیم مالی، مسکو مجبور شد حضور گسترده خود را در قطب شمال کاهش بدهد و این درحالی بود که رقبای مسکو در حال گسترش حضور خود در قطب شمال بودند. اما در سالهای اخیر کرملین در تلاش بوده است بار دیگر حضور خود را در قطب شمال تحکیم کند و جای پای خودش را در این منطقه محکم کند.
گفته می شود یک چهارم منابع نفت و گاز کشف نشده جهان در قطب شمال واقع است و درنتیجه طبیعی است که رقابت شدیدی بین قدرتهای بزرگ بر سر مالکیت این منطقه وجود داشته باشد. روسیه در سال دو هزار و پانزده سندی به سازمان ملل متحد فرستاد تا تاییدیه سازمان ملل متحد را بر مالکیتش بر بخش عظیمی از قطب شمال دریافت کند. روسیه مدعی مالکیت منطقه ای به وسعت یک میلیون و دویست هزار کیلومتر مربع در قطب شمال است. در کنار روسیه، کشورهای دیگری از قبیل کانادا، ایالات متحده ، دانمارک و نروژ نیز همین سودا را در سر می پرورانند. چین نیز در سالهای اخیر علاقه مندی فزاینده خود را به این حوزه نشان داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...