پردازنده‌ گرافیکی Navi 20 شرکت AMD از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند


پردازنده‌ گرافیکی Navi 20 شرکت AMD از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند

ظاهرا کارت‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Navi 20 شرکت AMD از رهگیری پرتو پشتیبانی خواهند کرد و با پرچم‌داران تورینگ انویدیا وارد رقابت تنگاتنگی خواهند شد.

هنوز چندماهی به عرضه‌ی رسمی کارت‌های گرافیکی جدید AMD مبتنی بر پردازنده‌ی گرافیکی Navi باقی مانده؛ اما ظاهرا اطلاعات بیشتری از این محصولات افشا شده است. گزارش‌های زیادی درباره‌ی کارت‌های گرافیک Radeon RX موردانتظار AMD برپایه‌ی پردازنده‌های گرافیکی Navi به‌گوش می‌رسد که از عرضه‌ی این پردازنده‌های گرافیکی در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ حکایت می‌کند. کارت‌های گرافیکی مذکور در دسته‌ی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرند؛ اما براساس گزارش RedGamingTech، پردازنده‌ی گرافیکی دوم با معماری Navi در دسته‌ی بالارده طبقه‌بندی می‌شود.

جزئیات ارائه‌شده به دو بخش تقسیم می‌شود: اولین بخش درباره‌ی کارت‌های گرافیکی AMD Navi ابتدایی است که از معماری پردازنده‌ی گرافیکی Navi 10 بهره می‌برند و دومین بخش به کارت‌های حرفه‌ای و بالارده‌ای بازمی‌گردد که مبتنی بر Navi 20 هستند. بنابر ادعای وب‌سایت RedGamingTech، در جمع‌آوری این اطلاعات از منابع موثقی بهره گرفته شده که پیش‌تر اطلاعات دقیقی در زمینه‌های مشابه مطرح کرده بودند.

براساس اطلاعات ارائه‌شده، راجا کودوری، مدیر اسبق گروه فناوری‌های رادئون، پیش از ترک این شرکت مأموریت داشت بسیاری از ضعف‌های معماری GCN را برطرف کند. چنین روندی به گروه فناوری‌های رادئون AMD اجازه می‌داد هم‌زمان هم بر ایجاد معماری نسل بعد خود متمرکز شود و کار روی نسخه‌های بعدی معماری GCN را ادامه دهد و قدرت رقابت خود را دربرابر سبد محصولات GeForce و Quadro حفظ کند. در‌حال‌حاضر، راهبرد AMD در بازار محصولات عمومی به‌خوبی عمل کرده؛ اما محصولات پرچم‌دار شرکت AMD از چنین موقعیتی برخوردار نیست. AMD در این بازارها از صدرنشینی فاصله دارد و درواقع، بیشتر جایگزینی برای محصولات حرفه‌ای انویدیا به‌شمار می‌آید.

دلیل اینکه معماری Vega آن‌گونه که بایدوشاید عمل نکرده، این است که در زمان پیوستن راجا به گروه فناوری‌های رادئون، طراحی پردازنده‌‌های گرافیکی وگا در مراحل بلوغ خود بود و راجا فضای زیادی برای کار روی این معماری گرافیکی نداشت. بنابر گزارش RedGamingTech، هدف اصلی راجا آن بود که روی پردازنده‌های گرافیکی Navi کار کند که اگرچه همچنان مبتنی بر معماری موجود GCN بود، اصلاحاتی در بطن موتور هندسی خود اعمال کرد.

پردازنده‌ گرافیکی Navi 20 شرکت AMD از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند

حال به‌احتمال بسیار زیاد AMD پیش‌ازآنکه راجا گروه فناوری‌های رادئون را ترک کرده باشد، کار روی معماری Navi را به‌اتمام رسانده؛ اما با شدت‌گرفتن شایعات درباره‌ی تاریخ عرضه‌ی اولین گروه از کارت‌های گرافیکی Radeon RX برپایه‌ی معماری Navi در اواسط سال ۲۰۱۹، بیشتر به پاسخ این پرسش نزدیک می‌شویم‌ که چه اتفاقاتی در مرحله‌ی توسعه‌ی معماری Navi درحال‌وقوع است.

جزئیات ذکرشده درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی Navi 20 گویای پشتیبانی این پردازنده‌ها از قابلیت رهگیری پرتو است و اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، شرکت AMD راهبرد انحصاری خود را درزمینه‌ی رهگیری پرتو ارائه خواهد کرد؛ به‌ویژه اینکه اخیرا شرکت کرایتک در قالب دمویی ویدئویی جلوه‌های حاصل از رهگیری پرتو را برپایه‌ی موتور ساخت بازی Cryengine و با استفاده از کارت گرافیکی AMD Radeon RX Vega 56 نمایش داده است.‏ AMD به پشتیبانی از DXR API مایکروسافت تمایل دارد و ویژگی رهگیری پرتو را به‌صورت منبع باز دراختیار عموم توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد؛ همان‌گونه که این کار را قبلا برای فناوری‌های دیگری مانند TressFX و Freesync و OpenCL انجام داده است.

گفته می‌شود میزان کارایی پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD در ارائه‌ی قابلیت رهگیری پرتو بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد و Navi 20 ممکن است بتواند در این آوردگاه در حدواندازه‌ی کارت‌های گرافیک قدرتمند و پرچم‌دار از سری GeForce RTX انویدیا نظیر RTX 2080 Ti ظاهر شود.

ظاهرا کارت‌های شتاب‌دهنده‌ی گرافیکی مراکز داده یا HPC برپایه‌ی معماری پردازنده‌ی گرافیکی Navi درمقایسه‌با محصولات مصارف عادی بسیار متفاوت ظاهر خواهد شد. در این کارت‌های گرافیکی، از طراحی SOC سفارشی‌تر استفاده خواهد شد که تاحدی شبیه به آن چیزی است که شرکت انویدیا در کارت‌های رده‌بالای سرور Tesla اجرا می‌کند.

با تمام این‌ها، باید توجه کرد پردازنده‌های گرافیکی Navi 20 به فاصله‌ی یک سال از کارت‌های عمومی Navi 10 عرضه خواهد شد. پس، عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی حرفه‌ای‌تر به مقطعی از سال ۲۰۲۰ موکول خواهد شد که فاصله‌ی زمانی زیادی با آن داریم. در همین حال، شرکت انویدیا اعلام کرده عجله‌ای برای روی‌آوردن به فناوری ۷ نانومتری ندارد؛ چراکه آمار توان مصرفی حاصل با فرایند ۱۲ نانومتری FinFET در‌حال‌حاضر به‌خوبی توان رقابت با نمونه‌های رقیب را دارد. همچنین، فناوری‌های به‌کاررفته همراه‌با معماری تورینگ این شرکت بسیار برای مصرف‌کنندگان متقاعدکننده است. شاید انویدیا با صرف‌نظر از فرایند ساخت ۷ نانومتری به ساخت تراشه‌های 7nm+ بهبودیافته یا تراشه‌های ۵ نانومتری روی بیاورد.

گذشته از آن، گزارش‌هایی به‌گوش می‌رسد که پردازنده‌های گرافیکی AMD Navi از قابلیت‌های دیگری نظیر سایه‌زنی با نرخ متغیر در درون معماری Navi برخوردار است که امکان افزایش نرخ فریم و جزئیات گرافیکی را هم‌زمان با کاهش منابع سیستمی موردنیاز برای اجرای بازی فراهم خواهد ساخت. افزون‌براین، گزارش‌هایی درباره‌ی استفاده از پردازنده‌های گرافیکی Navi در ساخت کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت به‌گوش می‌رسد.

به‌نظر می‌رسد معماری پردازنده‌‌ی گرافیکی Navi که آخرین نسل مبتنی بر GCN است، درنهایت سهم بهتری از بازار کارت‌های گرافیک برای AMD می‌تواند به‌ارمغان آورد و هم‌زمان وارد رقابتی تنگاتنگ با سبد محصولات رقیب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است