مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟


مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

برلیانس کراس (Brilliance С3) و دانگ فنگ اچ 30 کراس دو هاچ بک کراس مطرح بازار ایران محسوب می‌شوند. در این مقاله سعی داریم مشخصات ظاهری، فنی و قیمت این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. هاچ بک کراس‌ها آنچنان تفاوتی هم نسبت به مدل معمولی خود ندارد و برازنده لقب کراس نیستند؛ برای... نوشته مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک...

برلیانس کراس (Brilliance С3) و دانگ فنگ اچ 30 کراس دو هاچ بک کراس مطرح بازار ایران محسوب می‌شوند. در این مقاله سعی داریم مشخصات ظاهری، فنی و قیمت این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

هاچ بک کراس‌ها آنچنان تفاوتی هم نسبت به مدل معمولی خود ندارد و برازنده لقب کراس نیستند؛ برای مثال خودروهای چون ساندرو استپ وی یا برلیانس C3 نسبت به مدل معمولی خود فقط 2 سانتی‌متر ارتفاع بیشتری دارند و به همین دلیل عنوان کراس را یدک می‌کشند. از این رو این خودروها نه شاسی بلند هستند و نه می‌توانند در ردیف کراس اوورها قرار بگیرند. برای توصیف آن‌ها می‌توان گفت آن‌ها لباسی غیر واقعی پوشیده‌اند تا ادعای یک خودرو آفرودی را داشته باشند.

البته امروزه طراحی خودروها به‌روز شده است و نمی‌توان طراحی مدرن آن‌ها را نقد کرد، اما اگر به گونه‌ای باشد که یک خودرو هاچ بک تک دیفرانسیل را با کمی قطعات پلاستیکی به شکل یک کراس اوور طراحی کنند و با قیمت بالایی به فروش برسانند، این موضوع جای نقد دارد و مشتریان باید به هنگام خرید آگاهانه تصمیم بگیرند. در این مقاله سعی داریم دو هاچ بک کراس اقتصادی بازار ایران یعنی برلیانس C3 کراس را با دانگ فنگ اچ 30 کراس مقایسه کنیم.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس

طراحی ظاهری

برلیانس در مدل‌های هاچ بک و سدان نیز نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است. این خودرو با برخورداری از خطوط هماهنگ، گلگیرهای عضلانی و الگو گرفتن از محصولات بی ام و توانسته است در این بخش در بازار ایران به یک خودرو جذاب تبدیل شود. برلیانس مدل C3 از باربندها، زیرسپرهای جدید، فلاپ‌ها و رکاب‌های پلاستیکی جانبی بهره می‌برد و به همین در میان کراس بک‌های بازار خودرو ایران یکه‌تازی می‌کند. برلیانس C3 نسبت به مدل عادی حدود 1.8 سانتی‌متر ارتفاع بیشتری دارد و به همین دلیل می‌تواند از سرعت‌گیرها و دست‌اندازها کمی بهتر عبور کند. رینگ‌های این خودرو نسبت به مدل عادی تغییر پیدا کره و از مدل 16 اینچی بهره می‌برد.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

شرکت دانگ فنگ خودرو اچ 30 کراس را بر اساس پلتفرم قدیمی شرکت پژو توسعه داده است و با اعمال تغییرات عمده آن را به بازار ایران عرضه کرده است. در قسمت جلو شاهد چراغ‌های مدرن و جلوپنجره ویژه هستیم که نگاه بیننده را به خود جلب می‌کند. کاپوت آن حالتی کشیده دارد و به همراه خطوط جانبی طرحی پویا را به وجود آورده است. در قسمت عقب نیز چراغ‌هایی همانند محصولات ولوو را می‌بینیم که با بخش جلوی خودرو هماهنگی ندارند، اما به دلیل طرح متفاوتی که دارد برای بیننده جالب به نظر می‌رسد.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

طراحان برای دانگ فنگ اچ 30 کراس از بخش‌های آفرودی زیادی استفاده کرده‌اند؛ برای مثال در این خودرو شاهد ضربه‌گیرهای پلاستیکی اغراق آمیزی هستیم که حتی برای خودروهای آفرود نیز نامناسب خواهد بود. از این رو با انتخاب مدل مشکی رنگ این خودرو می‌توان از برجسته نشان داده شدن این ضربه‌گیرها جلوگیری کرد. در طرف دیگر برلیانس کراس از این قطعات به صورت کاملا فانتزی استفاده کرده است و استفاده از آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد. به طور کلی با وجود جذابیت‌های ظاهری اچ 30 کراس باید بگوییم که در بخش ظاهری برلیانس C3 نمره قبولی را به خاطر طراح پخته‌تر دریافت می‌کند. البته این نکات کارشناسی است و مشتریان می‌توانند بر اساس سلیقه خود از میان این دو خودرو، یکی را انتخاب کنند.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

طراحی داخلی

از لحاظ طراحی داخلی می‌توان دانگ فنگ اچ 30 کراس را موفق‌تر دانست؛ چراکه طراحان برلیانس تمام سعی خود را برای قسمت ظاهری آن صرف کرده‌اند و در بخش داخلی خلاقیتی دیده نمی‌شود. به جز پشت‌آمپرهای اسپرت و فرم خمیده انتهای کنسول میانی، سایر بخش‌ها بسیار بی‌روح و ساده هستند. طراحی داخلی برلیانس کراس با بخش اسپرت ظاهری آن همخوانی ندارد. طراحان سعی کردند با دوخت‌های قرمز رنگ کمی به جذابیت کابین اضافه کنند، اما این کار آن‌ها نتوانست تمامی ضعف‌ها را بپوشاند.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

در داخل کابین دانگ فنگ اچ 30 کراس شاهد داشبورد هیجان‌انگیزی هستیم که آن را به خطوط مواج و پشت‌آمپرهای اسپرت خود مدیون است. قسمت داخلی این خودرو نسبت به بخش ظاهری در وضعیت بهتری قرار دارد و از طرحی مدرن‌تر نسبت به رقبا برخوردار است. البته هر دو خودرو از متریال متوسطی استفاده کرده‌اند، اما حس کیفی قطعات داخلی دانگ فنگ اچ 30 کراس بیشتر است. هر دو خودرو در صندلی‌های جلو فضای خوبی را برای سرنشینان ارائه می‌کنند، اما فاصله بین دو محور دانگ فنگ بیشتر است و به همین دلیل فضای پای سرنشینان عقب این خودرو در وضعیت بهتری قرار دارد. هرچند برلیانس نیز فضای خوبی را ارائه می‌کند. فضای صندوق عقب نیز برای هر دو خودرو مناسب است. به طور کلی کابین دانگ فنگ اچ 30 کراس از برلیانس کراس بهتر است.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

امکانات و تجهیزات

این کراس بک‌های متوسط امکانات مدرنی را ارائه نخواهند داد، اما اگر رقیب آن‌ها را خودروهایی چون ساندرو در نظر بگیریم، این دو خودرو به عنوان محصولات آپشنال محسوب می‌شوند. خودرو دانگ فنگ اچ 30 کراس از امکانات متعددی چون صفحه نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، چهار ایربگ (2 عدد در جلو و 2 عدد جانبی)، سانروف برقی، سنسور و دوربین دنده عقب و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد. از امکانات خودرو برلیانس کراس یا C3 نیز می‌توان به سنسور و دوربین دنده عقب، سانروف برقی، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، کروزکنترل، فرمان با سیستم کمکی برقی، نمایشگر مرکزی به همراه سیستم GPS، سیستم ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

امکانات ایمنی

برای مقایسه امکانات ایمنی دو خودرو می‌بایست نتایج تست آن‌ها را توسط شرکت‌های ایمنی مقایسه کرد، اما از آن‌حایی که فقط دانگ فنگ اچ 30 کراس توسط موسسه C-NCAP مورد آزمایش قرار گرفته است و تاکنون گزارش تست ایمنی برلیانس کراس موجود نیست، نمی‌توان مقایسه دقیقی را انجام داد. دانگ فنگ اچ 30 کراس از این موسسه ایمنی توانسته است امتیاز 3 ستاره ایمنی را کسب کند که امتیاز قابل قبولی محسوب نمی‌شود، اما از آنجایی که توسط موسسه C-NCAP آزمایش شده است و نسبت به برلیانس کراس 2 ایربگ جانبی بیشتری دارد، می‌توان ایمنی این خودرو را از برلیانس C3 بیشتر دانست.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

گفتنی است مشتریان برلیانس کراس یا C3 معتقدند به دلیل اینکه مدل H220 برلیانس توانسته است از موسسه ایمنی C-NCAP امتیاز 5 ستاره را کسب کند، پس ایمنی قابل قبولی دارد. به همین دلیل مشتریان این خودرو مدعی هستند شرکت برلیانس به ایمنی محصولات خود توجه ویژه‌ای دارد، اما نمی‌توان این موضوع را منطقی دانست و برای ایمنی یک خوردو باید بر روی آن تست‌های متعددی انجام شود.

مشخصات فنی

دانگ فنگ اچ 30 کراس از یک موتور قدیمی و آشنا برای مشتریان ایرانی استفاده می‌کند. موتور کد TU5 که مدتی است محصولات ایرانی خودرو از جمله پژو 206 تیپ 5 و 6، پژو 207 آی، و پژو 405 اس ال ایکس از آن استفاده می‌کنند در خودرو دان فنگ اچ 30 کراس نصب شده است. ساختار قدیمی و راندمان متوسط آن نسبت به خودروهای امروزی، جزو نقاط ضعف موتور دانگ فنگ اچ 30 کراس محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه این موتور قدیمی است و سال‌ها در ایران نیز عرضه می‌شود، تعمیرکاران به آن آشنایی دارند و قطعات یدکی آن نیز نسبت به سایر رقبا قابل دسترس‌تر است. این خودرو قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متری تولید می‌کند که قدرت و توان خاصی نسبت به سایر خودروها محسوب نمی‌شود. قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

برلیانس کراس در ابتدا به یک موتور 1.5 لیتری مجهز بود که قدرتی معادل 103 اسب بخار تولید می‌کرد که چنین قدرتی بسیار ضعیف‌تر از دانگ فنگ محسوب می‌شود، اما شرکت برلیانس و شریک ایرانی‌اش قوای محرکه آن را ارتقا داده و آن را به موتور قدرتمندتر 1.65 لیتری مجهز کرده‌اند که این موتور می‌تواند قدرتی برابر با 114 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متری تولید کند. قدرت تولید شده با گیربکس 4 سرعته پاورتک ارتقا یافته به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

مشخصات کلی دو خودرو

شرح مشخصات دانگ فنگ اچ 30 کراس برلیانس کراس C3
پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 4 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور 1.6 لیتر 1.65 لیتر
حداکثر قدرت 105 اسب بخار در دور موتور 5750 114 اسب بخار در دور موتور 6000
حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 154 نیوتن‌متر در دور موتور 4000
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک 4 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت 170 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 7.04 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر 7.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
وزن 1230 کیلوگرم 1240 کیلوگرم

تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان دانگ فنگ اچ 30 و برلیانس کراس یا C3 می‌نشینید به جلو دید کافی دارید، اما برای دید به پشت سر خود با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوید که به کمک دوربین و سنسور، این ضعف‌ها پوشش داده شده است. ارگونومی صندلی‌های این دو خودرو در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در این بخش نمره متوسطی دریافت می‌کنند، اما دسترسی به اجزای مختلف خودرو مناسب است. در استفاده از فرمان این دو خودرو نرمی خوبی احساس می‌کنیم و عملکرد مطلوبی دارند. اگر در این بخش این دو خودرو را مقایسه کنیم،‌ غربیلک برلیانس کراس نرمی بیشتری دارد، اما سواری دانگ فنگ اچ 30 کراس نرم‌تر بوده و سیستم تعلیق بهتری دارد. البته برلیانس تا حدودی سواری اسپرت‌تر و حس پایداری مناسب‌تری را به راننده ارائه می‌کند.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

موتور اچ 30 کراس برای اکثر مشتریان ایرانی آشنا به نظر می‌رسد و عملکردی متوسط دارد، اما رانندگان قدیمی می‌دانند این موتور زمانی که روی 206 فرانسوی اصل نصب بود،‌ قدرت خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌داد، اما موتور TU5 در این مدت پیشرفتی را تجربه نکرده و حتی نسبت به گذشته افت کرده است، اما به دلیل برخورداری از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک آیسین شاهد واکنش‌های بسیار نرمی هستیم. به طور کلی شتاب دانگ فنگ اچ 30 کراس چشمگیر نبوده و یک خودرو کاملا معمولی شهری محسوب می‌شود.

مقایسه برلیانس کراس با دانگ فنگ اچ 30 کراس ؛ کدام هاچ بک کراس بهتر است؟

برلیانس در گذشته از موتور 1.5 لیتری بهره می‌برد، اما در حال حاضر از لحاظ فنی ارتقا یافته و به موتور 1.65 لیتری مجهز است. شتاب‌گیری و کشش برلیانس کراس نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. هرچند باز هم با آن شتاب‌گیری که از یک هاچ بک اسپرت مد نظر ما است، فاصله دارد. به طور کلی موتور جدید کمک می‌کند در سبقت‌گیری‌ها و در سربالایی‌ها شاهد چابکی و کشش مناسب باشیم. واکنش‌های پدال ترمز در هر دو خودرو در شرایط متوسطی قرار دارد و به دلیل شتاب‌گیری متوسط نیز از این لحاظ با مشکلی مواجه نخواهند شد.

نتیجه‌گیری

تا به اینجا متوجه شده‌ایم که طراحی برلیانس پخته‌تر است، فرمان نرم‌تری دارد و از پایداری بهتری بهره می‌برد. همچین برلیانس C3 کراس در مدل 1.65 لیتری از قدرت و شتاب زیادی برخوردار است. از طرفی دانگ فنگ اچ 30 کراس نیز کابین بهتر و سواری نرم‌تری دارد، اما به طور کلی فارغ از قیمت این دو خودرو، برلیانس کراس بهتر است. البته از لحاظ قیمت دانگ فنگ اچ 30 کراس حدود 28 میلیون تومان از برلیانس کراس ارزان‌تر بوده که می‌تواند در هنگام خرید مورد توجه مشتریان قرار بگیرد. ممکن است برلیانس C3 برتری‌هایی را داشته باشد، اما چنین اختلاف قیمتی قابل چشم‌پوشی نیست. البته برای مشتریانی که پرداخت پول زیاد مهم نیست، خودرو برلیانس کراس با موتور 1.65 لیتری یک انتخاب مناسب خواهد بود، اما اگر برای شما قیمت خودرو در اولویت قرار دارد، انتخاب دانگ فنگ اچ 30 کراس گزینه مناسب و منطقی‌تری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش