روش های طبیعی پیشگیری از بارداری (6)


روش های طبیعی پیشگیری از بارداری (6)

ششمین مطلب از بسته مدیریت روابط جنسی در تعطیلات شما را با روش های طبیعی پیشگیری از بارداری آشنا می کند تا با خیال راحت در تعطیلات با همسرتان رابطه زناشویی داشته باشید.

نی نی بان: ششمین مطلب از بسته مدیریت روابط جنسی در تعطیلات شما را با روش های طبیعی پیشگیری از بارداری آشنا می کند تا با خیال راحت در تعطیلات با همسرتان رابطه زناشویی داشته باشید.

روش های طبیعی پیشگیری از بارداری (6)

روش های طبیعی پیشگیری از بارداری، بر مبنای تعیین دوره باروری در چرخه قاعدگی خانم ها استوار است که معمولا 7 تا 10 روز طول می کشد. برای جلوگیری از بارداری، زنان باید از مقاربت با همسر خود در این مدت اجتناب کنند.
پیشگیری طبیعی از بارداری انواع و اقسام مختلفی دارد؛ مؤثرترین این روش ها این است که هر خانمی جدولی بر مبنای سیکل قاعدگی خود داشته باشد و با توجه به دو فاکتور اصلی یعنی تغییر ترشحات واژن و دمای بدن، زمان تخمک گذاری خود را تعیین کند و بر همین اساس با همسرش رابطه داشته باشد.

روش های طبیعی پیشگیری از بارداری چگونه کار می کنند؟
با اندازه گیری درجه حرارت بدن در ابتدای هر صبح و پیش از بر خواستن از رخت خواب و تهیه یک جدول از تغییرات دمایی بدن می توان زمان تخمک گذاری را در خانم ها تخمین زد. بنابراین با اندازه گیری درجه حرارت پایه بدن هر خانمی می فهمد که چه روزهایی در شرایط باروری قرار دارد و چه روزهایی شانس باردار شدن برایش کمتر است.

اگر خانم ها چرخه قاعدگی منظمی داشته باشند، در طی ماه حالات زیر را تجربه می کنند:

1. 3 تا 7 روز خون ریزی قاعدگی
2. چندین روز متوالی که خبری از ترشحات واژینال نیست.
3. چندین روز متوالی که روزهای به اصطلاح خیس چرخه قاعدگی محسوب می شوند. در این روزها ترشحات واژن افزایش پیدا می کند و ترشحات شفاف و چسبناک هستند و تا حدودی کش می آیند.
4. بعد از تخمک گذاری که دمای پایه بدن افزایش پیدا می کند و ترشحات واژن کمتر یا ناپدید می شود.
از زمانی که میزان ترشحات واژینال شروع به افزایش می کند و درجه حرارت بدن به مدت سه روز متوالی به بالاترین میزان خود می رسد، روزهای باروری خانم ها فرا می رسد و در این مدت اگر نمی خواهد بچه دار شود، نباید مقاربت داشته باشد و اگر قصد بارداری دارد، این روزها بهترین زمان برای باردار شدن هستند.

البته این روش زمانی قابل استفاده و اطمینان بخش است که خانم ها سیکل قاعدگی طبیعی داشته باشند. این روش برای خانم هایی با شرایط زیر قابل استفاده نیست:

1. نداشتن چرخه قاعدگی منظم
2. عدم توانایی در تفسیر نشانه های باروری
3. ابتلا به عفونت های مداوم
بررسی تغییرات دهانه رحم، موقعیت و استحکام آن نیز یکی دیگر از روش هایی است که به تعیین روزهای باروری در خانم ها کمک می کند.

اثربخشی روش پیشگیری طبیعی از بارداری
کسانی که می خواهند از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند باید به صورت روزانه دمای بدن و تغییرات ترشحات واژن خود را بررسی و ثبت کنند. در این حالت روش پیشگیری طبیعی از بارداری می تواند تا 93 درصد اثر بخش باشد.
مزایای روش پیشگیری طبیعی از بارداری
1. روش مؤثری برای کنترل باروری است.
2. هیچ عارضه جانبی ندارد.
3. یک جایگزین مناسب برای خانم هایی محسوب می شود که نمی خواهند یا نمی توانند از روش های هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند.
4. هم راستا با ارزش های دینی و سبک زندگی زوجین است.

معایب روش پیشگیری طبیعی از بارداری
1. محافظتی در برابر بیماری های آمیزشی ایجاد نمی کند.
2. پیدا کردن روز دقیق تخمک گذاری و دوره باروری برای اکثر خانم ها مشکل است.
3. به گذشت 3 تا 6 دوره قاعدگی نیاز است تا خانم ها بتوانند به این روش عادت کنند.
4. نیاز به نظم خاصی دارد و خانم ها باید خودشان را ملزم به رعایت یک سری نکات در تمام طول چرخه قاعدگی کنند.
5. روزهایی که امکان مقاربت با همسر برای خانم ها وجود ندارد، ممکن است باعث بحث میان زوجین شود.

سایر روش های طبیعی پیشگیری از بارداری

1. روش پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی: این روش برای خانم هایی مؤثر است که به تازگی وضع حمل کرده اند و خودشان به نوزاد شیر می دهند. (حداقل میزان شیردهی در روز یک نوبت هر چهار ساعت یکبار و یک نوبت هر شش ساعت یک بار در طول شب است). این روش تا شش ماه قابل استفاده است و پس از آن سیکل قاعدگی خانم ها به صورت طبیعی در می آید.

2. پیشگیری از بارداری با اندازه گیری دمای بدن: در این روش خانم ها باید هر روز صبح پیش از بیرون آمدن از تخت خواب دمای بدن خود را اندازه گیری کنند. سه روز متوالی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، روزهای تخمک گذاری خانم ها محسوب می شود.

3. پیشگیری از بارداری با تقویم: در این روش خانم ها باید دوره خونریزی قاعدگی خود را در تقویم مشخص کرده و با شمردن روزهای سیکل شان، روز تخمک گذاری را مشخص کنند که البته چون دمای بدن یا تغییرات ترشحات واژن بررسی نمی شود، خیلی نمی توانید روی این روش حساب باز کنید.

پرهیز از ریختن اسپرم به درون واژن
در این روش مرد باید آلت تناسلی خود را قبل از انزال از مهبل (واژن) زن خارج کند. احتمال باردار شدن در این روش یک به 5 است.
خارج کردن آلت تناسلی پیش از انزال در شرایطی که هیچ روش پیشگیری از بارداری دیگری در دسترس نیست می تواند تا اندازه ای در جلوگیری از حاملگی های ناخواسته مؤثر باشد.

مزایای پرهیز از ریختن اسپرم به درون واژن
این روش تا حدودی مؤثر است چرا که اجازه ورود اسپرم به بدن زن را نمی دهد. اما نیاز به دقت و سرعت عمل دارد و میزان شکست آن حدود 19 درصد است. علاوه بر این از زوجین در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.
بهتر است پیش از استفاده از این روش با همسرتان صحبت کنید و در اولین دفعات از کاندوم یا اسپرم کش استفاده کنید.

اگر می خواهید درباره مدیریت روابط جنسی در تعطیلات بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!