استقبال کم نظیر گردشگران از «گِل فشان» کنارک


استقبال کم نظیر گردشگران از «گِل فشان» کنارک

چابهار - ایرنا - گردشگران و مسافران جنوب سیستان و بلوچستان در تعطیلات نوروزی استقبال کم نظیری از گل فشان روستای تنگ شهرستان ساحلی کنارک داشته و هر روز بر شمار آنان در این محدوده افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، گِل فشان روستای تنگ در جنوب سیستان و بلوچستان و سواحل مکران جاذبه ای دیدنی برای گردشگران و مناسب برای بهبود بیماری های پوستی، ساخت سفال، صنایع دستی و اسباب بازی کودکان است.
«گِل‌فِشان»، پدیده‌ای طبیعی است به گونه ای که گل‌ و لای زیر زمین چشمه ‌وار به سطح زمین می جوشد و شکل ماهوری به خود می‌گیرد.
بر اساس بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در محدوده چابهار و کنارک حدودا 6 پدیده گِل افشان وجود دارد که مهمترین آن در حدود 90 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستا و بندر صیادی تنگ و 30 کیلومتری روستای کهیر قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گل فشان هر ازگاهی بطور ناگهانی فعالیت می کند بطوری که پرتاب گل تا ارتفاع چندمتری همراه با غرش مهیب، جاری شدن گل مانند چشمه گرم، داغ بودن گل همراه با بوی خاک و بخار و افزایش ارتفاع کوه به میزان قابل توجهی از مهمترین رویدادهایی محسوب می شوند که باعث شگفتی مردم و مسافرین و بازدید کنندگان می شود.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه کوچک گل فشانی به ارتفاع حدود 30 متر قرار گرفته است.
وی افزود: گل فشان کنارک در قسمت مرکزی ناحیه کرانه بلوچستان قرار دارد و به ناپگ (ناف زمین) موسوم است.
وی با بیان اینکه این اثر در یکی از عوامل مهم مورفولوژیکی بوجود آمده و بیانگر فعالیتهای تکنونیکی منطقه است، خاطرنشان کرد: گل خروجی از این کوه به رنگ خاکستری فشرده است که معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.
وی تصریح کرد: گل این پدیده به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود بیماری پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی بسیار موثر و مفید است و هر ساله با استقبال پرشور مسافران و مردم محلی روبه رو می شود و بیشتر گردشگران پس از بازدید با صورتی گلی و خندان از کوه گل افشان پایین می آیند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار وکنارک گفت: گل حاصل از گل فشان چسبنده و خیلی صفت می شود که خیلی از آن برای تهیه کوزه و سفال و اسباب بازی کودکان استفاده می کنند.
وی گفت: سواحل مکران جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب است.
به گزارش ایرنا، 330 مکان طبیعی، گردشگری، تفریحی و تاریخی شهرستان کنارک شامل 205 اثر طبیعی، 25 مکان تاریخی و دهها جاذبه، مکان تفریحی و دیدنی به عنوان جذابیت ها و زیبایی های شهرستان ساحلی کنارک واقع در جنوب سیستان و بلوچستان میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی است.
اسکله ماهیگیری و گردشگری، ساحل زیبا و بکر در شهر کنارک، روستاهای گوردیم، پزم، باغات میوه های گرمسیری کهیر و زرآباد، چشمه بلبلوک چکردانی لاش، گلفشان تنگ، چشمه شورعین تران و روستای زیبا و منحصر بفرد دَرَک و جُد از جمله جذابیت های این شهرستان ساحلی هستند.
سواحل زیبای صخره ای، مرجانی، ماسه ای دریای عمان (مَکُّران) در محدوده چابهار و کنارک از جاذبه های دیدنی برای گردشگران در طول سال بویژه ایام نوروز است.
کنارک با داشتن چهار نمونه ساحل صخره ای، ماسه ای، شنی و مرجانی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و طبیعت گردی دارد.
3043 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر