«مُفت خری دام‌ ها» در مناطق سیل زده  


 «مُفت خری دام‌ ها» در مناطق سیل زده  

اقتصادآنلاین نوشت: سیل در چند روز اخیر 12 استان کشور از جمله استان‌های اصلی تولید دام سبک را گرفتار کرده است. در این بین افرادی با سوء استفاده از شرایط سخت دامداران گرفتار در سیل به سراغ آن‌ها رفته‌اند و دامشان با قیمت پایین می‌خرند.

استان لرستان، خوزستان، کرمانشاه، فارس و ایلام از مهمترین قطب‌های تولید دام سبک کشور به شمار می آیند. این سه استان در روزهای اخیر بیشترین آسیب را از سیل دیده اند. شرایط سخت به وجود آمده به ویژه برای دامداران این استان ها موجب شده برخی افراد سودجو به سراغ آن ها بروند تا با خرید دام هایشان به قیمت پایین از آب گل آلوده ماهی خود بگیرند.

قیمت دام سبک داخلی در پایان اسفند ماه سال گذشته با ادامه واردات دام زنده به کشور روند نزولی به خود گرفت به نحوی که قیمت هر کیلوگرم دام داخلی از ۴۰ هزار تومان به ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان کاهش یافت.

 «مُفت خری دام‌ ها» در مناطق سیل زده  

البته کارشناسان معتقدند همچنان قیمت ها بالا است و قیمت منطقی هر کیلوگرم دام داخلی کمتر از این میزان است، به گفته آن ها با توجه به هزینه نگهداری و خوراک دام قیمت ۲۹ تا ۳۰ هزارتومان برای هر کیلوگرم دام داخلی مناسب است. از نظر کارشناسان فروش دام به بیشتر از این قیمت منطقی نیست و کمتر از آن نیز زیان دامداران را به دنبال دارد.

گزارش های میدانی نشان می دهد در حال حاضر برخی افراد سودجو در مناطق سیل زده با سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده برای دامداران گرفتار در سیل هر کیلوگرم دام زنده را از آن ها ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان خریداری می کنند، این قیمت که پایین تر از قیمت منطقی هر کیلوگرم دام زنده است زیان آن ها را در پی داشته است. موضوع قابل تامل این است که استان های مذکور با انبوه دام روبه رو بودند و انتظار می رفت در این ایام عرضه خود را آغاز کنند.

توصیه کارشناسان به دامداران این مناطق خودداری از فروش دام با قیمت پایین است چرا که سیل در استان های درگیر به زودی فروکش کرده و شرایط به حالت عادی بر می‌گردد. تامین خوراک دام که در چند روز اخیر از مشکلات اصلی دامدارن سیل زده بود نیز با ایجاد مراتع وسیع حاصل از باران مرتفع می شود.

۱۷۲۲۴

کد خبر 1246427

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در