با خواص چای سیلان آشنایی دارید؟ آیا سعی می کنید از این دمنوش خوشمزه در برنامه غذایی خود استفاده کنید؟ چگونه میتوان این چای را دم کرد؟ فواید چشمگیر چای سیلان شامل توانایی آن در کاهش وزن، محافظت در برابر بیماری مزمن، ارتقای سلامت قلب، افزایش سطح انرژی، قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی، بهبود ظاهر پوست، متعادل کردن علائم دیابت و جلوگیری از سنگ کلیه می باشد. در این مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی دکتر سلام به بررسی خواص چای سیلان و نحوه دم کردن آن می پردازیم.

خواص شگفت انگیز چای سیلان

احتمالا با چای سیلان آشنایی ندارید، چون تا به حال سیلان را نشنیده اید. تولید چای در کشور سری لانکا، چشمگیر بوده و مسئولیت تامین حدود ۱/۵ میلیون فروشنده جهانی چای را برعهده دارد. ناحیه و دمای مناسب سری لانکا، آن را به مکانی ایده آل برای رشد این نوع چای تبدیل کرده است و در سه نوع وجود دارد. سیاه، سبز و سفید.

چای سیلان؛ 9 مورد از فواید چای سیلان + نحوه دم کردن

می توانید چای سیلان را در تمام جهان پیدا کنید اما بسیاری از مردم احتمالا آن را با چای سیاه اشتباه می گیرند. چای سیاه سیلان رایج ترین نوع آن بوده و طعم آن یادآور مرکبات است. چای سبز آن، طعمی تند و شبیه به فندق دارد و به خاطر عدم تخمیر برگ های این چای، آنتی اکسیدان فراوانی دارد.

چای سفید سیلان، گران ترین و کمیاب ترین نوع است. آماده سازی و برداشت آن دستی انجام شده و در آفتاب خشک می شود که سبب شده طعم خوشایندی از انواع دیگر داشته باشد. ضرورتا هر نوع چای که از سری لانکا آمده، چای سیلان نامیده می شود و در جهان به خاطر پلی فنل بالای آن مزایای مهمی برای افرادی که به طور منظم از این چای مصرف می کنند دارد.

به خصوص چای سیلان اثربخشی، گرما و همچنین طعم تندی دارد، که آن را از انواع دیگر چای در بازار متمایز کرده است. فلاونوئید، آنتی اکسیدان و پلی فنولیک موجود در چای سیلان آن را به یک درمان مناسب برای انواع مختلف بیماری و درد تبدیل کرده است و می تواند حتی در موارد موضعی برای مسائل قطعی استفاده شود.

فواید چای سیلان

بیایید فواید چای سیلان را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

کاهش وزن:

یکی از بهترین خواص چای سیلان، توانایی آن در تحریک متابولیسم می باشد که آن را به یک ابزار گران بها برای آن هایی که تلاش می کنند وزن خود را پایین بیاورند، تبدیل کرده است. بدن شما به وسیله افزایش متابولیسم، به طور طبیعی چربی را سریع تر می سوزاند. حتی اگر شما عادات و سبک زندگی خود را تغییر ندهید. این یعنی نوشیدن چای سیلان در صبح انرژی بیشتری برای فعالیت های بیشتر به شما می دهد که ممکن است به فرایند سوزاندن کالری شما سرعت دهد.

چای سیلان؛ 9 مورد از فواید چای سیلان + نحوه دم کردن

تقویت سیستم ایمنی:

چای سیلان به وسیله ارتقای سیستم ایمنی می تواند کمک کند بدن سالم تری داشته باشید. به وسیله بهبود زمان واکنش به سیستم ایمنی در مقابل پاتوژن ها و عوامل خارجی، چای سیلان می تواند بدن را آماده کند تا در مقابل بیماری ها بجنگد. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان موجود در چای سیلان استرس اکسیداتیو و حضور رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و می تواند به سیستم ایمنی کمک کند تا روی نقاط مهم تمرکز کند. مثل محافظت در برابر عفونت ها!

حفاظت از قلب:

چای سیلان مقدار زیادی پتاسیم دارد که جزئی حیاتی برای سلامت قلب است. زیرا به عنوان گشاد کننده قلب عمل می کند. این یعنی فشار و تنش رگ های خونی آزاد شده، فشار خون را به نرمال می رساند و درد قلب را تسکین می دهد. یک فنجان چای سیلان در ابتدای روز، به همراه یک میوه سرشار از پتاسیم مثل موز، می تواند سلامت بلند مدت شما را تضمین کند.

افزایش انرژی:

کشور سری لانکا، قبلا یک تولید کننده بزرگ قهوه بوده است. اما بسیاری از زیرساخت های آن تبدیل به چای شد. به هرحال چای سیلان و قهوه سری لانکا، هر دو کافئین دارند. این چای می تواند تیزهوشی و توجه شما را ارتقا دهد و همچنین به شما یک انرژی صبح گاهی بدهد. اگر در مقادیر منظمی آن را بنوشید (۲ تا ۳ فنجان در طول روز) می توانید از کافئین موجود در قهوه نیز خلاص شوید.

مراقبت پوستی:

بعضی از آنتی اکسیدان ها که در چای سیلان یافت می شود، کمبود کلاژن در پوست را به وسیله جلوگیری از استرس اکسیداتیو در سلول های اطراف آن کم می کند. کلاژن برای خاصیت ارتجاعی پوست اهمیت دارد. چین و چروک را از بین برده و پوست را سفت و محکم نگه می دارد. با جلوگیری از استرس اکسیداتیو می توانید از افتادگی پوست جلوگیری کنید، چین و چروک آزاردهنده را محدود کرده و همچنین پوستی بدون لکه و سالم داشته باشید.

از بین بردن سنگ کلیه:

تحقیقات نشان داده مصرف چای سیاه به افزایش ریسک سنگ های کلیه منجر می شود. این موضوع به دلیل کافئین و آنتی اکسیدان موجود در انواع مختلف این چای خوش طعم است.

علائم دیابت را تنظیم می کند:

نوشیدن چای سیلان نشان داده است که میزان گلوکز خون را کاهش می دهد و مخصوصا برای افرادی که از دیابت رنج می برند، اهمیت دارد. چون به آن ها کمک می کند گلوکز و انسولین در بدن را تنظیم کند.

چای سیلان؛ 9 مورد از فواید چای سیلان + نحوه دم کردن

از بیماری مزمن جلوگیری می کند:

میزان آنتی اکسیدان چشمگیر موجود در چای سیلان آن را به ماده ای قدرتمند در سلامت انسان تبدیل کرده است. مخصوصا آفلاوین و آروبیگین شناخته شده در چای کمک می کند جهش و استرس اکسیداتیو اتفاق نیفتد. چای سیلان پتانسیل تبدیل به یک عامل دفاعی برای بهبود پاسخگویی به سیستم ایمنی بدن شما را در مقابل بیماری های مزمن گوناگون دارد.

احتیاط حین مصرف چای سیلان

به خاطر میزان قابل توجه کافئین موجود در چای سیلان، خانم های باردار باید از مصرف آن خودداری کنند. زیرا به پیچیدگی هایی در بارداری منجر شده و جنین نمی تواند کافئین را در رحم مادر تحمل کند. علاوه بر آن، اگر استرس دارید و نگران هستید، اضافه کردن کافئین به رژیم خود همیشه بهترین راه نیست. به هرحال چای سیلان با دوز پائین کافئین می تواند به محدود کردن فاکتورهایی که سبب بروز استرس شده کمک می کند. مثل همیشه، مشورت با پزشک خود قبل از هر گونه درمان گیاهی بهترین گزینه می باشد.