با خواص چای نعناع آشنایی دارید؟ چای نعناع یک دم کرده گیاهی است که از برگ های نعناع تهیه شده و در بسیاری از موارد پزشکی کاربرد دارد. نه تنها به خاطر طعم تازه و خوب آن، بلکه به خاطر موارد درمانی در کل جهان مصرف می شود. طعم نعناع خشک این چای، برای بسیاری از افراد خوشایند بوده و آن را به یکی از محبوب ترین چای ها در جهان تبدیل کرده است. در این مقاله از بخش طب سنتی و داروهای گیاهی دکتر سلام به بررسی مزایای چای نعناع و نحوه دم کردن آن می پردازیم.

خواص شگفت انگیز چای نعناع

چای نعناع، خوش طعم، آرامش بخش و نیرودهنده ی قوی است که می تواند درمان بیماری های بسیاری مثل سردرد، سینوس های متورم و مشکلات معده تضمین می کند. همچنین به هضم بهتر غذا کمک کرده و درد و تورم را کاهش می دهد. آرام کردن بدن، درمان تنفس بد، کمک به کاهش وزن و افزایش قدرت ایمنی بدن از موارد کاربردی دیگر آن است. نام علمی نعناع Mentha piperita بوده و در حقیقت به watermint و spearmint اشاره دارد. این گیاه در ابتدا در اروپا رشد کرده و در آدامس های نعناع، شکلات، آبنبات و شربت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان روغن ضروری برای آروماتراپی استفاده می شود.

چای نعناع؛ 9 مورد از مزایای چای نعناع

تاثیر آن روی سیستم گوارش قابل ملاحظه است و اجزای پایه ای نعناع در این چای احتمالا با ارزش ترین قسمت ساختار ارگانیک آن به شمار می رود. یک مقاله منتشر شده در ژورنال اروپا گزارش کرده است که روغن ضروری نعناع فرم ویژه ای از درمان دارویی به خصوص برای سندروم های روده ای تحریک پذیر می باشد. مطالعه دیگری که توسط دکتر Gappelo انجام شده، پیشنهاد کرده که استفاده از روغن نعناع به کاهش علائم شکمی در میان بیمارانی که از IBS رنج می برند کمک کرده است.

طرز دم کردن چای نعناع

درست کردن چای نعناع در خانه آسان است و تنها به برگ نعناع (تازه و خشک شده) و آب نیاز دارید. ابتدا آب را در قابلمه ای ریخته و آن را به جوش آورید. گاز را خاموش کرده و برگ های نعناع را به آب اضافه کنید. برگ ها را حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب بخیسانید. دوباره قابلمه را روی حرارت گذاشته تا جوش بیاید. آن را صاف کرده و در فنجان بریزید و لذت ببرید. همچنین طبق سلیقه خود می توانید به آن شکر یا عسل اضافه کنید.

فواید چای نعناع

چای نعناع آرامش بخش است اما این چای شناخته شده چه فواید دیگری دارد؟ بیایید برخی از موارد آن را در زیر بررسی کنیم.

سردرد را از بین می برد:

بر طبق کتاب گیاهان و ادویه جات، چای نعناع به بهبود سردرد، میگرن و علائم استرسی دیگر کمک می کند. با بالابردن انقباض رگ های خونی در مغز، چای نعناع آرامش بخش بوده و سردرد را از بین می برد. هم چنین درمقابل سردرد ایجاد شده توسط رژیم نامناسب موثر است. نه تنها چای برگ نعناع بلکه عطر روغن نعناع شما را از سردرد هایتان خلاص می کند.

استرس ذهنی را کم می کند:

طبق مقاله نوشته شده توسط Briggs که در کانادا منتشر شده است، نعناع و روغن آن به عنوان ماده ضد انقباض و تشنج استفاده شده است. طبیعت آرام بخش و ضد تشنج نعناع کمک می کند از استرس های ذهنی خود دور شوید. چای نعناع فاقد کافئین می تواند فشار خون و دمای بدن شما را کاهش دهد و به شما اجازه دهد آرام باشید و استرس از بدن شما دور باشد. دلیل محبوبیت آن در آروماتراپی نیز همین مورد است و تاثیرات چای نعناع در طبیعت نیز شبیه به هم می باشد.

چای نعناع؛ 9 مورد از مزایای چای نعناع

علائم سینوس ها را از بین می برد:

به عنوان یک ضد انقباض و ضدتشنج اثرات آزاردهنده که باعث سرفه می شود را از بین می برد. بر طبق مطالعه انجام شده توسط Diane Mckey نعناع به تسکین راه های تنفسی و درمان سینوس ها کمک می کند. با آرام کردن ماهیچه های گلو و قفسه سینه، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین می برد.

کاهش وزن:

طبق مطالعه Mary Koithan نعناع یکی از گیاهان قابل هضم بوده که باعث کاهش وزن می شود. تحقیقات نشان داده است که عطر چای نعناع به کنترل اشتهای شما کمک کرده و می تواند زیاده خوری را کاهش دهد و متعاقبا می تواند از چاقی جلوگیری کند. همچنین راه خوبی برای کاهش جذب کالری است.

خواب راحت:

تحقیقات نشان داده که چای نعناع به بهبود خواب کمک می کند، فاقد کافئین است و بنابراین مردمی که از الگوهای نامناسب خواب رنج می برند احتیاج به نوشیدن چای نعناع قبل از خواب دارند. یک فنجان قبل از خواب از بی خوابی شما جلوگیری می کند و کیفیت آن را بالا می برد. هم چنین آرام بخش ماهیچه های شماست.

درمان ناراحتی های معده:

کتاب گیاهان و ادویه جات پیشنهاد می کند که چای نعناع را برای درمان دردهای معده و سیستم گوارشی شامل IBS، سندروم روده، سو هاضمه و یبوست مصرف کنید که تاثیرات بسزایی دارد. چای نعناع به کاهش دردهای متورم معده مثل گرفتگی عضلات، درد شکم، نفخ و سوهاضمه کمک می کند. این چای جریان صفرا را تحریک کرده و میزان آن را افزایش می دهد. روی هاضمه تاثیر گذاشته و حرکات روده ای را بهبود می بخشد. همچنین مطالعه انجام شده برای درمان سوهاضمه توسط دکتر Thompson Coon در بریتانیا ذکر کرده است که نعناع یک ماده غذایی مهم برای کاهش تورم در معده است.

چگونه آن را استفاده کنیم؟ می توانید از کیسه های چای نعناع ارگانیک استفاده کنید. آن ها به عنوان ضدنفخ کاربرد دارند چون به حرکت گاز در بدن کمک می کند.

از فعالیت هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می کند:

تحقیق انجام شده توسط Israel Gastillo برای مطالعه اثرات گیاهان دارویی روی هلیکوباکترپیلوری نشان داده است که نعناع اثرات مهاری داشته و اختلالات دستگاه گوارش را برطرف می کند.

ایمنی بدن را افزایش می دهد:

در سال ۲۰۱۰ تحقیق منتشر شده درمورد خاصیت آنتی اکسیدان نعناع نشان داده که چای نعناع می تواند به عنوات یک آنتی اکسیدان طبیعی استفاده شود. مطالعه ای توسط Adrianne Bendich نشان داده که موادی شامل آنتی اکسیدان به کنترل رادیکال های آزاد و بهبود پاسخ ایمنی کمک می کند. هم چنین تحقیق انجام شده توسط Gokalp یافته است که نعناع دارای یک ماده ضد میکروب بوده و به مهارکردن پاتوژن کمک می کند. روغن نعناع نیز خاصیت ضد باکتریایی داشته و از رشد باکتری جلوگیری می کند. چای نعناع از نعناع ساخته شده که طبق USDA شامل ویتامین B، کلسیم، سدیم، فسفات، پتاسیم، و منیزیم می باشد. این موارد کمک می کنند از بروز بیماری جلوگیری شده و عملکرد ضرودی برای سالم نگه داشتن بدن داشته باشد.

تنفس سخت را درمان می کند:

طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ طعم قوی نعناع و خاصیت ضد باکتری چای نعناع ارگانیک، به سلامت شما کمک می کند. اجزای ضد باکتریایی آن به از بین بردن جرم های دندان که سبب بدبویی دهان شده، کمک کرده و باعث می شود دهان شما خوش بو و تمیز به نظر بیاید. همچنین طبق مطالعات انجام شده روی انواع چای گیاهی که در ۲۰۱۴ توسط Chandini انجام شد، نعناع به بهبود تنفس شما کمک می کند و به خاطر طعم منحصر به فرد آن در محصولات خوشبو کننده دهان و تنفس کاربرد دارد.

چای نعناع؛ 9 مورد از مزایای چای نعناع

تب را کاهش می دهد:

کتاب گیاهان و ادویه جات پیشنهاد کرده است که چای نعناع در کاهش تب نیز موثر است. چای نعناع طبیعی شامل نعناعی است که بدن شما را از درون خنک کرده و نوشیدن چای داغ سبب تعریق خارجی می شود‌. این می تواند ضرورتا از بروز تب جلوگیری کرده و تورم را از بین ببرد.

از اسهال و استفراغ جلوگیری می کند:

در هنگام بروز بیماری حالت تهوع یکی از ناخوشایند ترین علائم است. مطالعه انجام شده روی فعالیت های ضد باکتریایی و آنتی اکسیدان بیان کرده است که نعناع و روغن آن در داروی سنتی برای درمان تهوع استفاده می شود و باعث کاهش استفراغ، تهوع حتی مواقعی که در هواپیما یا روی قایق هستید، می شود.

گرفتگی عضلات در قاعدگی را کاهش می دهد:

طبق تحقیقات انجام شده و فواید نوشیدن چای نعناع شامل برطرف شدن گرفتگی عضلات و ماهیچه ها در قاعدگی می شود. طبق اثرات ضدانقباض و تشنج آن، به برطرف کردن ماهیچه های منقبض شده در رحم کمک کرده و گرفتگی عضلات را در خانم هایی که قاعدگی سخت دارند را رفع می کند.

کلسترول را پایین می آورد:

طبق مطالعه روی حیوانات، نعناع به جلوگیری از افزایش نامتناسب کلسترول و دیابت کمک می کند. مطالعه اخیر انجام شده روی حیوانات برای اثرات نعناع نشان داده است که درجات کلسترول را کاهش می دهد. مقادیر بالای کلسترول با بیماری های قلبی عروقی مانند سکته قلبی همراه است. به هرحال تحقیقات بیشتری روی این مورد باید صورت بگیرد.

چای نعناع؛ 9 مورد از مزایای چای نعناع

چای نعناع را از کجا تهیه کنیم؟

آماده کردن چای نعناع در خانه با استفاده از اجزای زیر بسیار آسان است. چای کیسه ای نعناع که ارگانیک باشد یا چای برگ نعناع ارگانیک و یا چای طعم دار نعناع به همراه دارچین، می توانید این چای ها را از عطاری ها، سوپرمارکت و یا آنلاین خریداری کنید. پس چای خود را آماده کنید، آن را بنوشید و لذت ببرید! همچنین می توانید آن را به روش طبیعی همانگونه که در بالا آموزش دادیم، دم کرده و نوش جان کنید.

احتیاط

اگر چه نعناع ماده قوی بوده و مزایای بسیاری دارد. اما هم چنان عوارض جانبی برای آن ذکر شده است. مطالعه انجام شده توسط Anthony بیان کرده که نعناع موجود در این چای، سبب درماتیت (آماس پوست)، و واکنش های آلرژیک مثل آسم می گردد. این واکنش ها عموما طبیعی است اما مشورت با پزشک در مورد آلرژی های ممکن ایده خوبی می باشد. پس برگ های نعناع را جمع کنید، آن را دم کنید و بنوشید!