خیلی دیر به اهدافم رسیدم


خیلی دیر به اهدافم رسیدم

داور بین المللی فوتسال بانوان: برای اینکه به این جایگاه برسم 17 سال زحمت کشیدم و تلاش کردم

خیلی دیر به اهدافم رسیدمگلاره ناظمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: من از ۱۶ سالگی داوری در فوتسال را شروع کردم و هم اکنون ۱۷ سال است که در تلاش و تکاپو برای رسیدن به اهدافم هستم. فکر می‌کنم ورودم به فهرست بین المللی و آغاز قضاوتم در مسابقات سی گیم و بازی‌های داخل سالن ترکمنستان شروعی خوب برای قضاوت بانوان ایرانی در صحنه‌های بین المللی بود.

وی گفت: ما نشان دادیم که با حجاب اسلامی می‌توانیم توانائی هایمان را نشان دهیم و در عرصه بین المللی موفق عمل کنیم. این یک زحمت ۱۷ ساله بود که به ثمر نشست. در زمان‌هایی از مدت فعالیتم در داوری ناامید شدم و می‌خواستم همه چیز را رها کنم، اما عقب نکشیدم و با پشتکار زیاد به کارم ادامه دادم.

ناظمی افزود: با قضاوت‌هایی که در مسابقات afc و رقابت‌های اروپایی و جهانی داشتم توانستم توانائی‌های که داوران خانم ایرانی دارند را نشان دهم و از این بابت بسیار خوشحالم و احساس رضایت زیادی می‌کنم.

وی درباره قضاوت فینال المپیک گفت: قضاوت در فینال المپیک اوج تجربه ام در داوری بود. وقتی برای این مسابقات دعوت شدم می‌دانستم که در مسابقات بزرگی دعوت شده ام. زمانیکه اختتامیه بازی‌های المپیک را قضاوت کردم به یکی از بزرگترین آرزوهایم رسیدم.

ناظمی افزود: در هر لحظه که تمرین و یا قضاوت می‌کردم به این فکر می‌کردم که روزی بتوانم با حجاب اسلامی در فینال المپیک سوت بزنم. این اتفاق خوشایند افتاد و من به آرزویم رسیدم.

داور بین المللی فوتسال بانون گفت: مسابقات المپیک از نظر درجه و اعتبار اوج مسابقات در دنیاست، اما جام ملت‌های اروپا حساسیت خاص خود را دارد. داورانی که در جام ملت‌های اروپا قضاوت می‌کنند همه اروپائی اند و در رده برترین داوران دنیا قرار دارند و در رنکینگ داوری دنیا در بالاترین سطح هستند. وقتی یک نفر از کنفدراسیون فوتبال آسیا و ایران به این مسابقات دعوت می‌شود تا قضاوت کند به نوعی مهر تأیید بر قضاوت و عملکردش زده می‌شود، زیرا ثابت می‌شود که اروپائی‌ها این فرد را در سطح خود می‌دانند. به این علت است که قضاوت در جام ملت‌های اروپا جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد.

وی افزود: این انتخاب نشان داد که یوفا هم ما را پذیرفت و در مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا به بانوان ایرانی اعتماد کرد. یعنی مسابقاتی که قرار است بصورت ضربدر برگزار شود و به دنبال آن داوران تیم‌های سوم و چهارم مشخص می‌شوند.
ناظمی گفت: در مسابقات جام ملت‌های آروپا ۲۳ تیم حضور داشتند، اما داوران خانم ایرانی برای قضاوت در مرحله نهایی به این مسابقات در کنار بهترین داوران اروپائی دعوت شدند. بی شک قضاوت کردن در این مسابقات یک تجربه و افتخار هست، زیرا تا به حال چنین اتفاقی در بخش داوری فوتسال ایران رخ نداده بود.

داور بین المللی فوتسال درباره قضاوتش در مسابقات فوتسال مردان افزود: برای نخستین بار در مسابقات دانشجویان جهان رقابت فوتسال مردان را قضاوت کردم. در مسابقات المپیک هم این فرصت فراهم شد. حالا با توجه به سابقه‌ای که دارم این شرایط ممکن است در آینده دوباره تکرار شود و من بتوانم مسابقات مردان در یوفا و یا فیفا را قضاوت کنم.

وی در خصوص لزوم به روز کردن اطلاعات برای تداوم موفقیت گفت: کسی که بخواهد در عرصه بین المللی رو به جلو حرکت کند و به موفقیت دست یابد باید اطلاعاتش را به روز و از تجربیاتش استفاده کند. در ۲ سال گذشته کمیته داوران فدراسیون فوتبال با دعوت کردن از داوران خارجی و برگزاری کلاس‌های پیش فصل و میان فصل تلاش زیادی کرده است.

ناظمی افزود: در این کلاس‌ها از بهترین مدرسان دنیا در داوری استفاده شد. همین موضوع تأثیر بسیار زیادی داشته است تا داوران ایرانی بتوانند اطلاعاتشان را به روز کنند. من هم در کنار آمادگی جسمانی، همیشه در صدد هستم اطلاعاتم را به روز کنم تا از این قافله عقب نمانم.

وی درباره افزایش تعداد داوران برای قضاوت در عرصه‌های بین المللی گفت: در این خصوص امیدواری زیادی دارم. فکر می‌کنم بعد از این همه سال راه برای همه باز شده است.

ناظمی افزود: به دنبال من زمینه حضور زری فتحی در عرصه بین المللی فراهم شد و به دنبال فتحی شرایط برای دیگر داوران مهیا خواهد شد. به نظرم زمینه برای تحقق این امر مهیاست، زیرا ذهنیتی که فیفا و یوفا به داوران ایرانی دارند بسیار مثبت است.
به طور قطع این حس اطمینانی که بعد از ما ایجاد شده است کار برای دیگر داوران راحت‌تر می‌شود.

داور بین المللی فوتسال درباره تداوم موفقیت‌های کسب شده در داوری گفت: برای اینکه روند این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد باید در آموزش، برگزاری کلاس، استفاده از مدرسان مطرح و به روز کردن اطلاعاتمان با دقت بیشتری حرکت کنیم. زیرا هیچ تیم و داوری در دنیا بلاتکلیف نیست و همه در کشور‌های خود با تلاش و کوشش روندی رو به جلو دارند. باید این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: فدراسیون فوتبال باید برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کند. به یقین اگر این روند ادامه داشته باشد و داوران به حال خود رها نشوند می‌توان همیشه داوران به روز و آماده‌ای داشت. هم اکنون هم داوری خیلی بهتر از قبل شده است و فدراسیون فوتبال و کمیته داوران تلاش‌های زیادی برای ارتقا شرایط داوران داشته اند.

ناظمی در خصوص درآمد داوران حاضر در لیگ برتر فوتسال بانوان گفت: تلاش فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بر این است که حق الزحمه داوران حاضر در لیگ برتر فوتسال بانوان بیشتر شود تا آن‌ها بتوانند عملکرد بهتری در قضاوت داشته باشند. طبق مصوبه قرار است ۵۰ درصد رقم دریافتی داوان بیشتر شود. این در حالی است که هنوز با داوری در بخش آقایان اختلاف زیادی داریم که فکر می‌کنم این موضوع به پخش تلویزیونی مسابقات مردان و حضور پشتیبان در لیگ، آن‌ها شرایط مالی بهتری دارند. اگر این شرایط برای بانوان هم فراهم شود بطور حتم شرایط مالی آن‌ها بهتر خواهد شد.

وی در پایان افزود: برای اینکه به این جایگاه برسم سختی‌های زیادی کشیدم. ۱۷ سال طول کشید تا به اهدافم برسم. باید زودتر از این‌ها به این جایگاه و اهدافی که داشتم می‌رسیدم. متأسفانه فدراسیون فوتبال خیلی دیر ما را قبول کرد. ما یک انجمن فوتبال بانوان داشتیم. همه این‌ها باعث شد تا دیر به اهدافم برسم. می‌توانستم زودتر و در سن کمتر به این جایگاه دست یابم.

مظفر گفت: خوشبختانه حالا شرایط مهیاست و کسی که هدف داشته باشد با تلاش می‌تواند در زمان کوتاه‌تر به آن دست یابد و حتی مسابقات بهتری را قضاوت کند.
گزارش از: فرزانه آذرفام
خبرنگار تحریریه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی