چشمه‌ اِراز خرم‌آباد، گرفتار قدرنشناسی مسئولین شهری


چشمه‌ اِراز خرم‌آباد، گرفتار قدرنشناسی مسئولین شهری

فارغ از تمام اسم‌ها و عناوین من‌درآوردی و ثبت‌نشده‌ای که هر ساله (در جابه‌جایی و عزل و نصب‌های اداری بر تارک لرستان و خرم‌آباد برچسب می‌خورد) به نظر می‌رسد اطلاق سرزمین چشمه‌های خروشان یا شهر هزارچشمه ملموس‌تر و واقعی‌تر از نام نامه‌های دیگر باشد، موضوعی که در اکثر کشور نیز عمومیت داشته و لرستان را با چشمه‌ها و رودها و آبشارهایش می‌شناسند.

هزارچشمه تقریبی که به‌زعم و رای کارشناسان، حدود هفت‌صد چشمه‌ آن به‌صورت دائمی و مابقی فصلی هستند!

دهم فروردین ۹۷، فرصت تعطیلات نوروزی باعث شده دوباره در خرم‌آباد حضور یابم و به‌رغم دو دهه دوری از سرزمین آبا و اجدادی، خاطرات دیروز دوباره به طرفه‌العینی برایم زنده شوند!

همچون کودکی دلم سخت می‌تپد و برای دیدار دوباره چشمه‌ جوشنده‌ی اِراز میدان تختی را به سمت بازار راه می‌پیمایم؛ چشمه‌ای بخشنده که در دهه‌ی هفتاد از منزلمان در پشت بازار تا محل تحصیل در دبیرستان امیرکبیر روزانه در منظرم بود و خنکای آب زلالش انگیزه‌ای بدیع و بی‌بدیل بود برای تمام همکلاسی‌ها!

قدرنشناسی مسئولین شهری
چشمه را می‌یابم با همانند صلابت و سخاوت تمام سالیان پشت سر که به دور از هیاهوی تکنولوژی و انفصال به بخشش بی‌وقفه‌اش ادامه می‌دهد؛ اما آنچه باعث تکدر و تألمم می‌شود قدرنشناسی ما و تمام مسئولین شهری خرم‌آباد است که به‌جای معرفی و آگراندیسمان و حتی ارتزاق توریستی از این چشمه، آن را در زندان سیمانی و بی‌قواره‌ پیاده‌رو محبوس کرده‌اند!

تنها تغییر صورت گرفته برای این چشمه قرار دادن حوض مدور بسیار کوچکی است که آن را شبیه سفالینه‌ای تزیینی و مجعول نموده است!

همراه با بی‌مهری مسئولین، بی‌مهری آسمان و نزولات آسمانی نیز باعث شده که دبی آب چشمه نسبت به گذشته کمتر شود، اما شکل و اندازه آن همانند وضعیت سابق است.

سال‌ها و شاید قرن‌هاست این چشمه‌ی، بخشنده رافع تشنگی ما و ابا و اجدادمان بوده و به همین شکل مهجور از آثار باستانی کهن‌شهرِ خرم‌آباد محسوب می‌شود.

چشمه‌ای شفابخش و عامل بهبود امراض گوارشی
در دهه‌های دورتر گذشته آب این چشمه را شفابخش و عامل بهبود امراض گوارشی می‌دانستند، هر چند که جدا از این نگاه و باور نیز؛ این چشمه آبشخور و سیراب‌ڱهِ کسبه‌ بازار و میدان تیر ارتش و محله‌ی کهن تختی بوده است.

چشمه‌ اِراز در پایین‌دست گرداب سنگی قرار گرفته که خود گرداب نیز یک اثر تاریخی و طبیعی است و به علت عبور آب گرداب از کنار چشمه اِراز, خروجی آب اِراز با آب گرداب یکی می‌شود.

موقعیت چشمه از مسیر میدان تختی به سمت دوراهی بازار و چهارراه بانک کمی جلوتر از شهرداری قرار گرفته و شاید به همان عللی که عرض شد بیشتر رهگذران آن را نبینند و نشناسند.

اِراز از نظر لغوی در زبان لری معادل غم بغض و وجه‌تسمیه اِراز از جنبه کلی آن به معنی درد گواتر است و تاویل و علت نام‌گذاری آن از نگاه بومیان سده‌های گذشته خرم‌آباد نیاز به کارشناسی و تحقیقات مدققی دارد.

اثری هم‌چنان بلاتکلیف
این چشمه نیز مانند اغلب آثار شهر و استانمان، بلاتکلیف مدد و مساعدت مسئولین شهری است!

* فعال رسانه‌ای

46

کد خبر 1245694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته