این یک واقعیت شناخته شده است که اگر شما سالم باشید و به دنبال یک شیوه زندگی سالم بروید شانس بارداریتان چند برابر افزایش می یابد. داشتن اضافه وزن، به دلیل بی ثبات بودن سطح هورمون ها احتمال ابتلا به بارداری را کاهش می دهد. این امر بر چرخه تخمک گذاری زنان و همچنین کیفیت آن تاثیر می گذارد. مشخص است وزن بیش از حد بر چرخه تخمک گذاری تاثیر گذاشته و دوره های نامنظم را ایجاد می کند. اگر چه افرادچاق بدون نیاز به مداخله پزشکی باردار می شوند، اما هر چقدر وزن افزایش یابد، چرخه قاعدگی نامنظم تر می شود. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به بررسی چاقی و تاثیر آن بر باروری می پردازیم.

آیا چاقی بر باروری زنان تاثیر می گذارد؟

آیا اضافه وزن می تواند باعث ناباروری شود؟ خوب، بله همین گونه است. شیوه زندگی که دنبال می کنیم و انتخاب هایی که انجام می دهیم، مسئول سلامتی ما و دیگران است. یک بارداری سالم کلیدی برای یک نوزاد سالم است. بدون شک داشتن اضافه وزن شانس داشتن حاملگی سالم را تحت تاثیر قرار می دهد.

چاقی و تاثیر آن بر باروری

اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به تاثیر چاقی بر باروری زمانی که قصد باردار شدن را داریم:

1- عدم تعادل هورمونی

هورمون های زیادی وجود دارد که بدن برای اطمینان از عملکرد صحیح تمام ارگان ها آنها را تولید می کند. وزن بیش از حد باعث عدم تعادل در سطح هورمون است که به نوبه خود بر عملکرد بدن تاثیر می گذارد. زنانی که اضافه وزن دارند دارای سطوح بالاتری از لپتین هستند – هورمونی که عمدتا توسط بافت چربی بدن تولید می شود و نقش مهمی در اختلال تعادل هورمون در بدن ایفا می کند.

2- دوره های نامنظم

با توجه به عدم تعادل هورمونی، مغز فریب خورده و گمان می کند دوره های قاعدگی به این زودی نخواهد بود. نتیجه آن چرخه نامنظم قاعدگی است. این اثر تجمعی دارد. به جز تغییرات خلقی که هورمون ها باعث ایجاد آن می شوند، آزاد شدن تخم ها نیز نامنظم است. این امر باعث می شود تا در زمان مقاربت شانس حاملگی بسیار کمتر شود.

3- کیفیت تخمک ها

کیفیت تخمک هایی که بدن تولید می کند عمدتا به سلامت بدن زن بستگی دارد. یک بدن سالم تخمک سالم تولید می کند، ضمناً، اگر شما دارای اضافه وزن هستید، کیفیت تخمک هایتان به خطر می افتد. چاقی باعث می شود تخمک گذاری صورت نگیرد، و این به معنی است که تخمدان ها هیچ تخمکی برای رها کردن در رحم برای یک بارداری موفق رها نمی کنند.

چاقی و تاثیر آن بر باروری

4- مفاومت انسولین

اضافه وزن با افزایش سطح مقاومت انسولین همراه است، این یک امر طبیعی است که بدن انسولین بیشتر تولید می کند تا قند خون را در سطح نرمال حفظ کند. زنانی که چربی زیادی در ناحیه شکمشان جمع شده است مستعد ابتلا به این مشکل هستند. افزایش سطح انسولین در بدن باعث کاهش میزان پروتئین های متصل به هورمون، گلوبولین می شود که مسئول تنظیم هورمون های استروژن و آندروژن هستند.

5- اثر گذاشتن بر باروری

دوره های نامنظم پریودی با تولید نامنظم تخمک همراه است و احتمال ابتلا به بارداری را کاهش می دهد. داشتن اضافه وزن یا چاقی تأثیر قابل توجهی بر باروری شما دارد و همچنین شانس IVF ناموفق را بیشتر می کند.

چند نکته برای باروری کسانی که اضافه وزن دارند

اضافه وزن دارید و می خواهید باردار شوید؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. حتی اگر شما اضافه وزن خیلی زیادی دارید، کار سختی برای باردار شدن ندارید. ما چند نکته برای داشتن یک بارداری موفق به شما پیشنهاد می کنیم.

شیوه زندگی سالم

از نوشیدنی های الکلی، کشیدن سیگار و مواد مخدر اجتناب کنید. غذای سالم بخورید. وقت آن رسیده که شما شروع به آماده کردن غذایتان بکنید، به طوری که شما خودتان می دانید چه می خواهید بخورید می توانید مواد تشکیل دهنده آن را کنترل کنید.

چاقی و تاثیر آن بر باروری

معاینه قبل از باردرای

بسیاری از زنانی که دارای اضافه وزن هستند، کیست های کوچکی که به نام PCOS شناخته می شوند، در تخمدان هایشان دارند که ناشی از عدم تعادل هورمونی بدن و در اثر اضافه وزن به وجود می آید. کاهش وزن و مصرف دارو در کاهش PCOS تاثیر گذار بوده است.

زمان مناسب

وزن بیش از حد باعث نامنظم شدن چرخه تخمک گذاری می شود. استفاده از کیت های تخمک گذاری که در فروشگاه های لوازم پزشکی در دسترس هستند، زمان درست مقاربت را نشان داده و شانس بارداری تان را افزایش می دهد.

ورزش زیاد

زنان با BMI 30 یا بیشتر، در معرض خطر ابتلا به دیابت حاملگی یا فشار خون بالا هستند. ورزش کردن در خانه و یا پارک شانس سلامتی و باروری شما را افزایش می دهد.

غذاهای سالم بخورید

غذاهای کامل شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند. این غذاها سالم و سرشار از مواد مغذی باعث می شوند بدن و سیستم ایمنی بدن شما قوی تر شود. این امر کمک خواهد کرد تا وزنی مناسب برای پشتیبانی از حاملگی شما، حفظ شود.