عوارض فشار خون بالا در بارداری


عوارض فشار خون بالا در  بارداری

شخص بارداری که پیش ازدوران بارداری و یاقبل ازنیمه اول بارداری دچار فشار خون بالا میباشد را فشارخون مزمن بارداری گویند. فشار خون بالا را ازفشار 140 بر روی 90 و بیشتر را گویند که معمولا بدون هیچگونه هشدار و علامتی بروز میکند.

شخص بارداری که پیش ازدوران بارداری و یاقبل ازنیمه اول بارداری دچار فشار خون بالا میباشد را فشارخون مزمن بارداری گویند. فشار خون بالا را ازفشار 140 بر روی 90 و بیشتر را گویند که معمولا بدون هیچگونه هشدار و علامتی بروز میکند.

کنترل و درمان فشارخون بالا در بارداری :
معمولا پزشک یاماما در معاینات دوره ای زنان باردار به اندازه گیری فشار خون آنها می پردازد و همین امر باعث تشخیص زود هنگام فشار خون میگردد . دو حالت برای این مساله درنظر گرفته میشود :

عوارض فشار خون بالا در  بارداری

افزایش فشار خون خفیف دوران بارداری :
در این حالت پزشک ابتدا برای شما آزمایش دفع پروتئین در ادرار را درخواست مینماید . آزمایشگاه ازمادر میخواهد که ادرار 24 ساعته خود را جمع آوری کند تا ازنظر وجود پروتئین در ادرار بررسی گردد .

اگر بالا رفتن فشارخون بارداری پس از هفته 37 بارداری صورت گیرد پزشک زایمان القایی را درخواست خواهد کرد و چنانچه جنین قادر به تحمل زایمان طبیعی نباشد سزارین را به شما پیشنهاد میکند .

اگر شخص باردار هنوز به هفته 37 بارداری نرسیده، ولی مبتلا به افزایش فشار خون خفیف میباشد به دستور پزشک ممکن است تا زمان زایمان یازمان کنترل فشار خون در بیمارستان بستری گردد اما ممکن است با توجه به وضع مادر و جنین مرخص گردد و یاتا زمان زایمان مدتی در منزل استراحت مطلق نماید.

در اینحالت وضعیت جنین با اندازه‌گیری هفتگی و یاهر دو هفته یکبار BPP و تست‌های non stress و در بعضی ازموارد خاص درخواست سونوگرافی با داپلر توسط پزشک کنترل میگردد و تقریبا هر سه هفته یکباربوسیله سونوگرافی میزان رشد جنین را بررسی خواهد کرد.

اگر علائم پره اکلامپسی (ورم، افزایش ناگهانی وزن، سردرد مداوم یاشدید، تغییرات دید، درد بالای شکم و یاحساسیت آن ناحیه و یاتهوع و استفراغ) و یاعلائم پارگی جفت (لکه بینی یاخونریزی ازواژن یادرد و حساس شدن رحم در لمس) در شما ایجاد شود، باید فوراً مورد معاینه قرار گیرید.

اگر شما یاجنین در معرض خطر جدی قرار گیرید، احتمالاً در بیمارستان بستری خواهید شد و هر چه زودتر باید جنین به دنیا آید.

اگر قبل ازبارداری فشار خون خود را کنترل نکرده‌اید و اولین معاینه دوران بارداری در اواخر سه ماهه اول صورت گرفته است، ممکن است تا اواخر دوران بارداری متوجه افزایش فشارخون نشوید.

افزایش شدید فشار خون در بارداری
اگر فشارخون شخص باردار بصورت شدید افزایش پیدا کرد (160 روی 110 یابیشتر) بایستی تحت دارو درمانی قرار گیرد تا فشارخون پایین آید و بایستی تا زمان زایمان زن باردار در بیمارستان بستری گردد.

اگرفرد در هفته 34 بارداری یاپس از آن قرار داشته باشید، پزشک زایمان را القا میکند ویادر صورت ضرورت جنین سزارین را پیشنهاد خواهد داد. در صورتیکه شخص پیش از هفته 34 بارداری دچار فشارخون شدید گشته ، برای تسریع در تکمیل ریه های نوزاد داروی مخصوصی تجویز میگردد و پس ازآن زایمان صورت میگیرد .

در حالتیکه وضعیت فرد، وخیم گزارش میشود زایمان صورت میپذیرد و نوزاد نارس بدنیاخواهد آمد و در دستگاه مورد حمایت و بررسی قرار خواهد گرفت.

نکته مهم : چنانچه شخص با عوارضی مثل سردرد، تاری دید، تورم انتشار یافته در ناحیه دست و پا و صورت ، افزایش ناگهانی وزن و درد در ناحیه راست شکم مواجه گردید احتمال بروز پره اکلامپسی قرار دارد و فوراً بایستی به پزشک معالج یاماما مراجعه نمایند.

خطر افزایش فشار خون در بارداری
بسته به اینکه شخص در چه مرحله ای ازبارداری قرار گرفته و میزان بالا رفتن فشار خون چقدر است . معمولا بیشتر خانمهای بارداری که دچار بالا رفتن فشار خون هستند بصورت خفیف به این مساله دچار میشوند و تقریبا تا اواخر بارداری دچار مشکل جدی نمیشوند.

-احتمال بروز پره اکلامپسی در مادر باردار: 25% افرادی که دچار فشارخون بالا در بارداری میشوند در طول زایمان یاپس ازآن دچار، پره اکلامپسی میگردند.اگر چنانچه شخصی پیش از هفته سی ام بارداری دچار فشارخون گردد احتمال بروز پره اکلامپسی برای او بیشتر خواهد شد
-کاهش رشد جنین درون رحم مادر
-زایمان زودرس در مورادی که مادر مبتلا به فشارخون بالای بارداری میباشد بیشتر دیده میشود .
-پاره شدن و جدا شدن زودتر ازموعد جفت ازرحم مادر.
-مرده زایی


فشارخون بالا بعد از زایمان:
پس اززایمان، فشارخون شخص کاملا مورد بررسی و کنترل قرار خواهد گرفت و پزشک فرد زایمان کرده را ازنظر فشارخون و یاپره اکلامپسی مورد بررسی قرار خواهد داد.

چنانچه شخص علائم پره اکلامپسی را مشاهده نمود بایستی، چه در منزل و یادر بیمارستان، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهد .معمولا یک هفته پس اززایمان فشارخون خانم زایمان کرده به حد طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد.

اما ممکن است ، در بعضی ازافراد، فشارخون همچنان بالا باقی بماند. که این امر نشانه اینست که احتمالا پیش ازبارداری شخص،مبتلا به پرفشاری خون بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ