جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر


... نوشته جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

یزد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای روی زمین، برخاسته از کویر – و یکی از عجیب‌ترین شهرهای ایران که از لحظه‌ای که قدم بر خاک آن می‌گذارید، شما را با خود به افسانه‌های شهرهای قدیمی می‌برد. یزد که از هر سو محصور در کویر است، شاید مانند دیگر شهرهای مرکزی کشورمان ساختمان‌ها و بناهای عظیمی نداشته باشد که دیدن آن‌ها به نظر بسیار ارزشمند برسند، ولی در عوض، کل بافت شهری و نحوه‌ی زندگی در این شهر، هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند. در این نوشتار با مهمترین جاهای دیدنی یزد و بهترین تفریحاتی که جاذبه های گردشگری یزد این شهر پنهان در کویر است آشنا می شویم.

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یزد، شهری بی‌همتا، با گذرگاه‌های باریک، خرابه‌های باستانی، مناظر زیبای پشت‌بام‌ها و شکوفایی روزافزون رستوران‌های درجه‌ی یک (همگی در یک کویر خشک) به تنهایی شایسته‌ی قرار گرفتن در برنامه‌ی سفر هر ایرانی است. البته، برای بازدید و قضاوت تمام زیبایی‌های این شهر خفته دست‌کم به دو روز گشت و گذار نیاز است – بعد از این دو روز، مانند هر مسافر دیگری، احساس می‌کنید زمان بیش‌تری برای کشف زیبایی‌های پنهان این شهر نیاز دارید.

تا پایان این مقاله با سایت بازده همراه باشید تا از بهترین کارهایی که باید در یزد انجام دهید، آگاه شوید؛ وقتی به شهر یزد پا می‌گذارید، دل‌تان نمی‌خواهد بدون انجام این کارها، شهر را ترک کنید.

بهترین تفریحات و جاهای دیدنی یزد

۱. موزه‌ی آب یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

بهترین موزه‌ی ایران برای آگاهی از تاریخ جالب و حیرت انگیز قنات‌های ایران (کانال‌های آب زیرزمینی) که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند و از جاهای دیدنی یزد است موزه آب یزد نام دارد.

یزد دارای تعدادی از قدیمی‌ترین قنات‌هایی است که به خوبی از آن‌ها محافظت شده است، زیرا این قنات‌ها که آب تازه و خنک را از زیر زمین و از کوهستان‌های اطراف در خود جاری می‌کنند، برای بقای این شهر کویری در زمان‌های گذشته حیاتی بوده‌اند. کمی وقت بگذارید و در تاریخ و فرایند ساخت این شاهکارهای مهندسی که همگی در یک عمارت حیرت انگیز بازسازی شده قرار دارند، کاوش کنید؛ در این موزه آزادانه می‌توانید از بالا یا زیر زمین درباره‌ی این قنات‌ها به کندوکاو بپردازید.

موزه‌ی آب مکانی است که هر آدمی، حتی با ذره‌ای کنجکاوی گذرا، باید از آن دیدن کند تا به این حقیقت پی ببرد که چگونه این شهر شگفت‌انگیز – یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان – توانسته‌ است در چنین شرایط سختی به زندگی خود ادامه دهد.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی تهران: ۲۴ جاذبه گردشگری تهران که نباید از دست بدهید

۲. برج خاموشان یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

این برج‌های دوقلو که در گذشته به عنوان بخشی از مراسم زرتشتیان کاربرد داشتند، برای بیش از ۵۰ سال متروک باقی مانده بودند. در حاشیه‌ی شهر، در بیابانی بادخیز، احساس خواهید کرد که درست وسط یک فیلم علمی تخیلی قرار گرفته‌اید و در حین کندوکاو ساختمان‌هایی مخروبه، از تپه‌هایی خشک بالا می‌روید تا از فراز این کوه‌های دور افتاده، به چشم‌اندازی خیره کننده از شهر کهن برسید. نظیر برج سکوت یزد در هیچ مکان تاریخی در سراسر ایران وجود ندارد؛ از شهر قدیم یزد تا برج سکوت با تاکسی حدود ۱۵ دقیقه راه است. هم‌چنین، می‌توانید از آتشکده یا معبد آتش زرتشتیان نیز دیدن کنید تا اطلاعات بیش‌تری در خصوص این مذهب به دست بیاورید.

۳. موزه آیینه و روشنایی

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد موزه آیینه و روشنایی است. عمارت این مجموعه در سال ۱۳۲۰ جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد و سپس در سال ۱۳۷۷ تبدیل به موزه گردید. موزه آیینه و روشنایی یزد، تنها موزه تخصصی در رابطه با موضوع نور در ایران است. در این موزه می‌توانید انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز و اشیای برقی را ببینید. اشیای موزه از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز هستند. ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است که در زمان پهلوی اول ساخته شده است. عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر واقع شده‌است.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی تبریز: ۱۸ جاذبه دیدنی تبریز پایتخت گردشگری اسلامی

۴ . مسجد جامع یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

مناره‌های مسجد جامع بر شهر کهن سایه افکنده‌اند – این بنای حیرت انگیز دارای دو مناره است و تماشای کاشی کاری‌های خیره کننده‌اش بسیار ارزشمند است؛ این مسجد در حدود سال ۱۳۴۰ تحت مرمت قرار گرفت.

هم‌چنین، در هر جای این مسجد الگوها و خطاطی‌های زیبایی با طرح‌های رنگارنگ وجود دارد که اگر خوش شانس باشید، متصدی آن‌جا می‌تواند زیباترین طرح‌ها را به شما نشان دهد – روی دیوارهای مسجد نماد چلیپا یا گردونه‌ی خورشید و الگوهایی از نام‌های مقدس به چشم می‌خورد که دائما کنار یکدیگر تکرار شده‌اند.

در این مسجد نیز یکی دیگر از بهترین نمونه‌های قنات در ایران وجود دارد که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است؛ در ساخت این قنات، پلکان کوچکی طراحی شده است که به سمت پایین و فضای اصلی قنات می‌رود – البته این قنات مکررا تعطیل می‌شود، زیرا متاسفانه این روزها آب این قنات آلوده است.

۵. کاروانسرای زین‌الدین

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد کاروانسرای زین الدین یا رباط زین‌الدین تنها کاروانسرای مدور ایرانی است. این بنا در گذشته جای استقرار تفنگچیان و نگهبانان بوده و هم‌اکنون با حفظ معماری پیشینش، هتل گردشگران در یزد شده‌است. کاروانسرای زین‌الدین ۴۰۰ سال قدمت دارد و به دستور شاه عباس ساخته شده بود. کاروانسرا در دو طبقه ساخته شده و مصالح ساخت آن آجرهای خشتی است. این بنا در ۶۰ کیلومتری جاده یزد به کرمان واقع شده‌است و در فاصله ۵۰۰ متری از جاده قرار دارد.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی اصفهان: ۲۵ جاذبه گردشگری اصفهان نصف جهان

۶. زورخانه صاحب ‌الزمان یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

زورخانه صاحب الزمان یزد مکانی کاملا منحصر به فرد در ایران و از جاهای دیدنی یزد است؛ این زورخانه آب انباری تاریخی بوده که اکنون تغییر کاربری داده است و ورزشکاران در آن با ضرب و نوای استاد مرشد، به تمرین ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی می‌پردازند.

هر قدر که بخواهید می‌توانید در زورخانه بمانید؛ تمرین‌های زورخانه‌ای هر روز از ساعت ۵ بعد از ظهر آغاز می‌شوند. در گوشه‌ای از این زورخانه بنشینید و به ضرب و نوای استاد مرشد گوش فرا دهید و هم‌زمان، به مشاهده‌ی مردان، کودکان، و سالخوردگان بپردازید که در مقابل‌تان در حال انجام تمرین‌های ورزشی اسرارآمیز باستانی ایرانی هستند. ورود و تماشای حرکات ورزشی در این زورخانه برای زنان نیز آزاد است.

۷. آتشکده ورهرام

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

جذابترین مورد در فهرست جاهای دیدنی یزد این آتشکده مرموز است. آتشکده ورهرام یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد و نیایشگاه زرتشتیان ساکن در این شهر است. آتشی که ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده است. آتش در ظرفی بزرگ و باشکوه از جنس برنز و در محفظه ای شیشه ای محافظت می شود و در اتاقی بزرگ قرار دارد که گرداگرد اتاق های دیگری برای نیایش و عبادت ساخته شده است. آتش ورهرام یا آتش بهرام مسئولی دارد که باید از آن نگهداری کند و آن را روشن نگاه دارد. این مسئول با نام هیربد شناخته می شود و باید نقاب مخصوصی به نام پدام که از تماس نفس او با آتش پاک جلوگیری می کند را بر صورت بزند.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی کیش: ۲۵ مهمترین تفریحات و جاذبه گردشگری کیش

۸. آب انبار شش بادگیر

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

ممکن است شما تا به حال آب انبارهای زیادی را دیده باشید اما این آب انبار حیرت انگیز که یکی از جاهای دیدنی یزد است جاذبه های فراوانی دارد. این آب‌انبار در محله‌ای به همین نام در شهرستان یزد قرار دارد. این بنا دارای دو ورودی (یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن)، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب است. این آب‌انبار دارای شش بادگیر است، سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده بود و سه بادگیر دیگر بعدها به آن الحاق شده‌است. با کمی دقت در شکل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن مشهود است.

شش بادگیر آب‌انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل ۸ وجهی می‌باشند. برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می‌شود. در این شهر بیش از ۷۵ آب‌انبار وجود دارد ۱۸۰سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده‌است.

۹. یخچال خشتی میبد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یخچال خشتی میبد، از بهترین نمود‌های وجود یخچال‌ها در گذشته دور و بدون تکنولوژی است. جایی که از شدتِ تابش گرما، زمین کاملاً تفتیده و داغ و روشن می‌شود، حوضچه‌ای وجود دارد که تأمی‌کننده‌ی مهمِ این کالای قیمتی در زمانه‌ای دور بوده است. این یخچال، از نوعِ یخچال‌های گنبددار است و از این حیث، از نظرِ ابعاد در نوع خود یگانه است. این یخچال عجیب و تاریخی در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال یزد، قرار گرفته که بنایی برای ساخت و تولید یخ بوده است. داخل یخچال‌ها معمولا سه بخش اصلی با نام‌های دیوار سایه‌انداز، حوضچه‌ی تولید یخ و مخزن یخ وجود داشته است. در ساخت بنای این یخچال، از خشت و گل استفاده شده است. خشت و گل بهترین عایق بوده، چرا که مانع ورود گرما و خروج سرما می‌شده است. یخچال خشتی میبد مربوط به دوره قبل از قاجار (احتمالا صفویه) و بزرگترین یخچال در نوع خود است.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی شیراز: ۲۷ جاذبه گردشگری شیراز که حتما باید ببینید

۱۰. مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

از دیگر جاهای دیدنی یزد این مدرسه است. زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائیه در حقیقت مدرسه‌ای است با حدود ۱۰ قرن قدمت که در محله فهادان شهر یزد در مجاورت بقعه دوازده امام واقع گردیده‌است. مدرسه ضیائیه بیش از هفتصد سال پیش محلی برای تدریس بوده و میزبان مجالسی نظیر بحث و بررسی بزرگان و علما را بر عهده داشته است. گفته می شود نام زندان اسکندر در نتیجه ی آمدن گروهی از تبعیدیان اسکندر مقدونی به یزد به وجود آمد و البته عوامل دیگری همچون ویژگی های اقلیمی، دور افتادگی یزد از مراکز بزرگ و پر رفت و آمد در گذشته بر شهرت بیشتر این نام افزوده اند. این بنای تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۱. بقعه دوازده امام

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری یزد و زیباترین جاهای دیدنی یزد این بقعه کهن است. دوازده امام گنبد منفردی است از سال ۴۲۹ هجری نزدیک به حسینیه بزرگ محله فهادان و قدیمی ترین بنای موجود در یزد که از حیث سبک بنا و نقش و نگار و کتیبه کوفی رنگی واجد اهمیت خاص و موضوع سخن متخصصان تاریخ معماری اسلامی است. این بنا، بر اساس اسناد تاریخی و شناسنامه ای، قدیمی ترین بنای یزد می باشد و از حیث سبک بنا و نقش و نگار و کتیبه کوفی رنگی، اهمیت خاصی در معماری اسلامی دارد.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۳ همزمان با مسجد جامع یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۲. بازار خان یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

چه تصویری از این بهتر می‌تواند سفر به یزد را به شکل برجسته‌تری در ذهن‌تان ثبت کند ، کوچه‌های بی‌پایان و گذرگاه‌های سرپوشیده و طاق‌دار؛ مغازه‌هایی پر از طلاهای پر زرق و برق، قالیچه‌هایی مجلل، ادویه، و تاریخ … نهایت زیبایی.

فارغ از این‌که تاکنون چند شهر ایران را دیده‌اید، همیشه باید به بازارهای محلی هر شهر سر بزنید؛ بازار یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخش‌هایی از بازار یزد به شدت خاکی، بخش‌هایی دیگر شلوغ، و بخش‌های خاصی از این بازار نیز کاملا مدرن هستند – بعد از غروب آفتاب، در این کوچه‌های پر پیچ و خم به گشت و گذار بپردازید. در این ساعات، بیش‌تر مردم بعد از یک روز داغ و سوزان برای لذت بردن از نسیم خنک و شاداب کننده‌ی شب از خانه بیرون می‌آیند، با یکدیگر به گفتگو می‌پردازند، و مایحتاج‌شان را از فروشگاه‌های بازار خریداری می‌کنند.

۱۳. آسیاب آبی اشکذر

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد این آسیاب آبی است. آسیاب آبی اشکذر مربوط به دوران قاجاریه است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آسیاب آبی دستگاهی بوده که برای آرد کردن گندم و غلات دیگر از آن استفاده می‌کردند که با سرعت و فشار آب کار می‌کرده است. آسیاب آبی اشکذر از بزرگ‌ترین آسیاب‌های ایران است. این آسیاب در دوره صفویه ساخته شده است و در گذشته، سنگ‌های آن با آب قنات همت‌آباد با قدرت زیادی کار می‌کرده است.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی صربستان: ۱۵ بهترین جاذبه های گردشگری صربستان

۱۴. بوستان ناجی یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

بوستان ناجی از زمره باغ های یزد در دوره قاجار است که پس از اهدا به شهرداری به صورت بوستان بازسازی شده است. این بوستان در مسیر قنات نجف آباد قرار گرفته است. عمارتی در میان این بوستان به چشم می خورد که دارای یک تالار با بادگیر، ۲ اتاق و قسمت های مختلف دیگر است. این عمارت و باغ با کاربری مسکونی و از املاک شخصی به نام ناجی بوده که در دوره های مختلف الحاقاتی به آن صورت گرفته است. کوشک و باغ ناجی یزد نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. با ثبت این باغ تعداد باغ های ثبت شده استان یزد به ۳۱ عدد رسید.

۱۵. خانه لاری ها

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد خانه لاری های معروف است. خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه‌های کویری می‌باشد. این خانه در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده‌است. خانه ی لاری ها با وجود اتاق آینه با آیینه کاری هایی با قدمت حدود پنجاه یا شصت سال، اعیانی بودن خود را به نمایش می گذارد. این خانه در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۶. مجموعه‌ی امیر چخماق

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

مسجد امیر چخماق که نماد شهر یزد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌ها در نوع خود در ایران شناخته می‌شود، بهشت عکاسان است. بعد از ظهرها با گرمای ملایم یا هنگام شب با نورپردازی کامل و زیبا بهترین زمان برای بازدید از این اثر تاریخی است.

داخل ساختمان یک بازار کوچک قرار دارد که می‌توانید به آن سر بزنید، ولی بیش‌تر افراد محلی ترجیح می‌دهند بعد از ظهرها اطراف فواره‌ها بنشینند و با یکدیگر گفتگو کنند و از تماشای نمای سه‌ طبقه‌ی مسجد امیر چخماق لذت ببرند.

۱۷. باغ دولت آباد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

مورد دیگر از فهرست زیباترین جاهای دیدنی یزد این باغ رویایی در دل کویر است. باغ دولت‌آباد چهار منار از باغ‌های قدیمی شهر یزد است و بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است. این باغ جزء یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی است که ۲۶۰ سال قدمت دارد و در فضایی زیبایی و رویایی تصور شما را از شهر خشک و کویری یزد به بهشتی جاودانه تغییر می دهد.

۱۸. خانه تهرانی ها

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

تجارت و اقتصاد پر رونق یزد با سایر شهرهای ایران از قدیم الایام رواج داشته و همین موضوع باعث بنیان این بنای زیبا شده است. خانه تهرانی های یزد در محله فهادان، جنب میدانچه فهادان قرار گرفته است. گفته می شود که خانه تهرانیهای یزد را حدود ۲۵۰ سال پیش آقا شیخ مهدی عرب که از تجار فرش در یزد بوده بنیان گذاشته است. خانواده او بعدها لقب تهرانی گرفتند و از آن زمان، این خانه به خانه تهرانی ها شهرت یافت.

زیبایی این خانه به اندازه ای است که تا مدت ها به عنوان کنسولگری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گرفته است. ساختمان این هتل دارای حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب زیبا و فعال، هشتی و پشت بامی بزرگ و مشرف به بافت تاریخی یزد است. این خانه امروزه به عنوان اولین هتل موزه ایران در یزد جزء جاذبه های شهر یزد به شمار می رود.

۱۹. کافه رستوران‌هایی بر پشت بام‌های یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی از بهترین راه‌ها برای مشاهده‌ی چشم‌اندازهای زیبای شهر یزد، رفتن به یکی از چندین و چند کافه‌ رستوران‌هایی است که روی پشت بام‌های مشهور یزد راه‌اندازی شده‌اند.

این کافه رستوران‌ها که در تابستان‌ها خنک، و در زمستان‌ها با پوشش‌های پلاستیکی گرم نگه داشته می‌شوند، بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید چند ساعتی با لذت بردن از مشاهده‌ی چشم‌اندازهای فراواقعی شهر، یک فنجان قهوه و چند غذای سنتی یزدی نوش جان کنید. تا آن جا که می‌توانید بیش‌تر این کافه رستوران‌های شهر یزد را امتحان کنید، زیرا هر یک از مکان‌ها چشم‌انداز و سبک مختلفی دارد؛ برخی از آن‌ها هنگام غروب بسیار زیبا هستند، برخی دیگر میلک‌ شیک‌های فوق‌العاده‌ای دارند، یا حتی برخی از آن‌ها چشم‌اندازی وسیع از کل این شهر کهن را به مشتریان نشان می‌دهند.

علاوه بر این‌ها، تعداد زیادی از این کافه رستوران‌ها در سطح شهر وجود دارند، که اگر زمان کافی در اختیار داشته باشید، می‌توانید به بسیاری از آن‌ها سر بزنید تا در نهایت، بهترین نمای شهر را پیدا کنید.

۲۰. حمام خان یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد حمام خان معروف به گرمخانه نور حمامی است که بنا شده توسط محمد تقی خان بافقی حاکم یزد به سال ۱۲۱۲(ه. ق) در میدان خان و در کنار مجموعه خان یزد واقع می‌باشد. این بنا در دوران قاجار ساخته شده و چون بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده می‌کردند به «حمام خان» معروف شده است.این حمام در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیربنای ۹۰۰ متر مریع بنا گردیده که شامل بخشهای مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه می‌باشد. این حمام در گذشته علاوه بر استفاده به عنوان محلی برای استحمام، جایی برای گذراندن اوقات فراغت، گفتگو، رفع خستگی، جمع شدن دوستان و حل و فصل مسائل زندگی بوده است. اما امروزه از این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌گردد.

۲۱. هتل‌های سنتی یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

برخی از هتل‌های یزد ترکیبی فوق‌العاده از هتل‌های مدرن و اقامتگاه‌های سنتی هستند که به تازگی بازسازی شده‌اند؛ چند مورد از این هتل‌ها در بهترین نقطه‌ی شهر، در فاصله‌ای نزدیک به مسجد جامع شهر یزد واقع هستند.

بیش‌تر این هتل‌ها از امکانات خوبی بهره‌مند هستند – امکاناتی که شاید به نظر برسند در هتل‌های سنتی قابل ارائه نباشند، از قبیل حمام‌های اختصاصی، دیوارهای ضد صدا و غیره. استفاده از این هتل‌ها بهترین راه برای تجربه‌ی مهمان‌نوازی سنتی مردم این شهر قدیمی، و هم‌زمان استفاده از امکانات باکیفیت و خواب راحت به شمار می‌رود.

این هتل‌ها دارای قیمت‌هایی مناسب، تخت‌خواب‌های مدرن، صبحانه‌ی رایگان، سیستم تهویه، سرمایش و گرمایش، و هم‌چنین کافه رستوران‌های زیبای‌ روی پشت بام با بهترین چشم‌اندازها از شهر یزد هستند. هتل‌های سنتی این شهر محل اقامت مناسبی هستند که بعد از گشت و گذار زیر آفتاب سوزان این شهر، بهترین جا برای استراحت و خنک شدن به شمار می‌روند.

۲۲. خانه ملک التجار

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

خانه ملک‌التجار یکی از ابنیه ساخته شده قدیمی و معروف دوره قاجاریه با حدود ۱۲۰ سال قدمت در شهر یزد بوده و در یکی از محله‌های قدیمی شهر یزد به نام فهادان و در بازار پنجه علی واقع گردیده است. مؤسس این بنا ملک التجار یزد حاج علی عسگر شیرازی بوده‌است که وی لقب ملک التجار را از سوی پادشاه وقت، ناصرالدین شاه به دلیل عملکرد مثبت وی در حوزه تجارت دریافت کرده بود و نوادگان وی تا ۴ نسل بعد در این امارت زندگی می کردند. این خانه از اتاق های متعددی تشکیل شده که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. بر دیوار و سقفِ اکثر اتاق ها نقاشی هایی تماشایی به چشم می خورد که اثر هنرمندان شیرازی هستند و طی روایتی، کشیدن آنها ۱۰ سال به طول انجامیده است.

جاهای دیدنی یزد ۲۳: مجموعه وقت الساعت

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

مجموعه وقت الساعت یزد در بافت تاریخی خیابان مسجد جامع شهر جهانی یزد واقع شده که شامل حسینیه، میدان وقت و ساعت، نخل مربوط به دوره قاجار، بقعه سید رکن الدین ، ساباط خشتی و آب انبار قدیمی می شود و هر ساله در این میدان، مراسم جشن و عزاداری برگزار می گردد همچنین یکی از جاذبه های گردشگری یزد می باشد.

در این میدان یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان قرار دارد و اولین ساعت شهری ایران به شمار می رود. ساخت این برج ساعت به زمان قاجار باز می گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده اند. ساخت این برج ساعت توسط ابوبکر یکی از ساعت سازهای ماهر یزدی انجام شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه های ارزشمند ایران مطرح است.

سبک معماری مجموعه میدان ساعت، بسیار ارزشمند و از آثار تاریخی و برجسته شهر جهانی یزد به شمار می رود که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۵۶ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

۲۴. تور کویر یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

از آن‌جا که یزد یک شهر کویری است، پس جای تعجب نیست که امواج شن‌های روان فقط به اندازه‌ی ۳۰ دقیقه رانندگی از این شهر فاصله داشته باشند.

بهترین زمان برای رفتن به کویر هنگام غروب آفتاب است. ماهرترین راننده‌هایی که دارای خودروهای دو دیفرانسیل هستند، کاری می‌کنند که کویر، این موجود حیرت انگیز، را با تمام وجود سیاحت کنید و یکی از بهترین سواری‌های عمرتان را نیز تجربه کنید. به علاوه، اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید شتر سواری و آتش بازی در زیر آسمان پر ستاره‌ی کویر را نیز به تجربه‌های‌تان بیفزایید. با این‌که کویر یزد به حیرت انگیزی کلوت کرمان نیست، هم‌چنان به عنوان چشم‌اندازی باورنکردنی و نقطه‌ی عطف سفرتان به یزد به خاطرتان خواهد ماند.

۲۵. بازدید از بافت تاریخی شهر یزد

جاهای دیدنی یزد: 25 جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

آدم‌های آشنا به این کوچه پس کوچه‌ها هرگز در آن‌ها گم نخواهند شد، ولی به احتمال زیاد مسافران بعد کمی پیاده‌روی و رفتن به چند مسیر اشتباه، در این هزارتوی پیچیده‌ی خشتی گم خواهند شد.

بافت قدیمی شهر یزد، به عنوان یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌های روی زمین، ترکیبی از عمارت‌های بزرگ مسکونی و خانه‌هایی است که با دیوارهای بلند و کوچه‌های پیچ در پیچ محاصره شده‌اند، و هزارتویی را خلق می‌کنند که وقتی از داخل‌اش عبور می‌کنید، بدون راهنمایی آدم‌های محلی به سادگی نمی‌توانید از آن خلاص شوید. داخل شهر به گشت و گذار بپردازید و تا آن‌جا که می‌توانید تمام خیابان‌ها را سیاحت کنید، و همه‌ی حیاط‌های پنهان، درهای چوبی زیبا، مکان‌های فوق‌العاده برای عکاسی، ستون‌های نورانی، و تمام آن چیزهایی که شهر یزد را به میراث ویژه‌ی جهانی در یونسکو تبدیل کرده‌اند، کشف کنید.

ترجمه و تالیف: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی و پریسا جعفری

منبع:inspiredbymaps

جاهای دیدنی یزد: ۲۵ جذاب ترین تفریحات و دیدنی های یزد شهر پنهان کویر

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا