در این بخش میخواهیم در مورد استامبولی پلو Estamboli Polow بدون گوشت ویژه گیاهخواران صبت کنیم.

لوبیا سبز چیست؟

لوبیا سبز از اعضای خانواده لوبیا معمولی Phaseolus vulgaris هستند و بخش مهمی از رژیم های غذایی در سراسر جهان هستند. تغییرات اندکی در شکل در مناطق مختلف کشت وجود دارد و لوبیا سبز ممکن است با نام های مختلف، از جمله لوبیا فرانسوی نامیده شود. حدود 150 نوع لوبیا سبز در سراسر جهان وجود دارد که در همه اشکال و رنگ ها، حتی بنفش وجود دارد! با وجود ظاهر متغیر لوبیا، محتوای تغذیه ای و مزایای سلامتی آنها مشابه است.

استامبولی برای گیاهخواران بدون گوشت

لوبیا سبز یک سبزی چند منظوره است که می تواند در بسیاری از اقلیم های مختلف رشد کند، که باعث شده آنها را به عنوان یک غذای شناخته شده و جهانی بشناسند.

گرچه در بسیاری از غذاهای آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد، اما به طور گسترده ای در آسیا و آفریقا نیز کشت می شود. آنها در مجموعه گسترده ای از غذاهای فرهنگی ظاهر می شوند و برای افراد در سراسر جهان به نفع سلامتی هستند.

استامبولی پلو برای گیاهخواران (استانبولی پلو بدون گوشت)

استامبولی پلو Estamboli Polowیک غذای عالی و خوشمزه است که به عنوان یک غذای گیاهی همراه ترشی های خوشمزه سرو می شود و همه از آن لذت می برند.

زمان آماده سازی :30 دقیقه زمان پخت: 1 ساعت و40 دقیقه مجموع زمان: 2 ساعت و 10 دقیقه تعداد نفرات: 6 نفر

مواد اولیه:

مخلوط لوبیا سبز(استانبولی) ۳ قاشق غذاخوری روغن ۲ پیاز زرد بزرگ، پوست کنده و نازک برش خورده ۲ حبه سیر، پوست کنده و خرد شده ۵۰۰ گرم لوبیا سبز تازه، تمیز و برش خورده به قطعات کوچک نگینی ½ قاشق چایخوری نمک ½ قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه 1 قاشق چایخوری زردچوبه ½ قاشق چایخوری فلفل قرمز ½ قاشق چایخوری دارچین ½ قاشق چایخوری هل ½ قاشق سوپخوری زیره ۱ قاشق چایخوری لیمو عمانی (پودر لیمو خشک شده ایرانی) * ۲ قاشق غذا خوری آب لیمو ۶ عدد گوجه فرنگی تازه، پوست کنده و ریز خرد شده

برنج

۳پیمانه پیمانه برنج باسماتی دانه بلند ۸ پیمانه آب و ۲ قاشق غذا خوری نمک برای خیساندن برنج ۱۵پیمانه آب به اضافه ۲ قاشق غذاخوری نمک طعام (برای پر کردن آب برنج) 4/3 پیمانه روغن، یا کره ذوب شده 1/2 قاشق چایخوری زعفران حل شده در 2 قاشق غذا خوری آب گرم یا گلاب گرم ½ پیمانه شیر برای ته دیگ طلایی برنج ½ پیمانه آب برای ته دیگ طلایی برنج 1 قاشق چایخوری لیمو عمانی (پودر لیموی خشک شده ایرانی) *

دستور پخت استامبولی پلو

1-برای خیساندن برنج: 3 پیمانه برنج را در آب ولرم 5 بار شستشو دهید و هر بار به آرامی آب را با دست خود بچرخانید و آن را بشویید تا آب روشن شود. لازم است که برنج را در 8 پیمانه آب و 2 قاشق غذاخوری نمک به مدت 2-3 ساعت خیس کنید. نمک برنج را برای مدت زمان طولانی پختن آماده می کند.

2-برای پختن مخلوط لوبیا سبز: 3 قاشق غذاخوری روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید و پیاز و سیر را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که​​ پیازو سیر قهوه ای شوند. لوبیا سبز و تمام ادویه هایی که در لیست ترکیب مخلوط لوبیا سبز ذکر شده است را به آن اضافه کنید. چند دقیقه قبل از اضافه کردن گوجه فرنگی تفت دهید. درب ظرف را ببندید و 40 دقیقه روی حرارت کم حرارت دهید.

3- 8پیمانه آب و 2 قاشق غذا خوری نمک را در یک ظرف بزرگ روی حرارت بالا بجوشانید. برنج خیسانده را آبکشی کنید و برنج را به آب جوش اضافه کنید. برای مدت 8 دقیقه با حرارت بالا بجوشانید، به آرامی چند بار تکان دهید. چند دانه بردارید. اگر احساس کردید برنج نرم است و کاملا قد کشیده است، آن را آبکشی کنید و با 3 پیمانه آب سرد بشورید.

4- برای ایجاد یک ته دیگ طلایی: در یک کاسه 1/2 پیمانه روغن، 1/2 پیمانه شیر، 1 قاشق غذاخوری آب زعفران و 2 کفگیر و نیم برنج را با هم مخلوط کنید. برنج را به طور مساوی بر روی ته قابلمه نچسب بریزید.

5-2 کفگیر کاملا پر از برنج را در قابلمه بریزید، سپس با استفاده از یک ملاقه برای اضافه کردن یک لایه از مخلوط لوبیا سبز استفاده کنید. (آب اضافی مخلوط را برای مرحله بعد نگه دارید.) لیمو عمانی را بین لایه ها بپاشید. لایه ها را متناوب تکرار کنید تا به شکل یک هرم در بیاید. در قابلمه را ببندید و بگذارید تا 10 دقیقه بر روی حرارت متوسط ​​بپزد.

6- 4/1 پیمانه روغن باقی مانده، 1 قاشق غذاخوری آب زعفران، آب باقی مانده از مخلوط لوبیا سبز را بر روی برنج بریزید. درب را بگذارید و آن را با یک دم کنی تمیز بپوشانید تا مانع از خروج بخار شود. بگذارید تا 0 5دقیقه روی حرارت ملایم بپزد. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید 5 دقیقه خنک شود.

پیشنهاد برای سرو غذا:

1-حدود 2 قاشق غذاخوری از برنج زعفرانی شده را از روی غذا بردارید و آن را برای تزیین کردن نگه دارید.

2-برنج را به آرامی در ظرف سرو غذا بریزید, هرباریک کفگیر تا ته دیگه آن خراب نشود.

3- ته دیگ را با یک قاشق چوبی از ته قابلمه جدا کنید در ظرف جداگانه ای بریزید و سرو کنید. م یتواندی این غذا را همراه با ترشی میل کنید.

فواید تغذیه ای لوبیا سبز:

مزایای لوبیا سبز شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ و همچنین کنترل دیابت می باشد. آنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به حذف رادیکال های مضر آزاد می شوند.

این لوبیاها با مواد مغذی همچنین برای سلامتی چشمان شما و استخوان ها مفید است، در حالی که فرآیندهای گوارش شما را تنظیم می کند. همچنین نشان داده شده است که خطر سقط را برای زنان باردار کاهش می دهد. این انتخاب, غذایی کم کالری و عالی برای کسب ویتامین ها و مواد معدنی بدون اضافه وزن ناخواسته است.

جهت آشنایی با دستور پخت خورشت قیمه Khoresht Gheymeh Recipe میتوانید به سایت www.epersianfood.com مراجعه کنید.

مرجع :

https://en.mehrnews.com/news/140378/Most-delicious-Persian-food-an-introduction-for-foreign-tourists