اخطاریه شماره 5 مورخ 98/1/9


اخطاریه شماره 5 مورخ 98/1/9
اخطاریه شماره 5 مورخ 98/1/9

پیرو اطلاعیه شماره 4 مورخ 8 فروردین، گذر سامانه بارشی از یکشنبه 11 فرودین تا سه شنبه 13 فروردین در نیمه غربی، مرکز و شمال کشور، موجب بارش باران در برخی ساعات بارش شدید و رگبار و رعدوبرق خواهد شد. خروجی مدلهای عددی بیانگر تشدید بارش از یکشنبه شب تا بعد از ظهر دوشنبه در حوضه آبریز رودخانه های کرخه و دز و دوشنبه در حوضه آبریز رودهای دز و کارون است. با توجه به مدت زمان باقیمانده تا فعالیت سامانه فوق، عدم قطعیت در حجم بارش تجمعی در حوضه آبریز کرخه قابل ملاحظه است، ولی بطور کلی مجموع مقدار بارش در میانگین حوضه رودخانه های بزرگ جنوب غرب کشور شامل کرخه، دز و کارون بیش از 70 میلیمتر برآورد می شود. انتظار داریم به سبب بارش باران و ذوب برف، حجم روانآب و سیلاب در رودخانه های منطقه از دوشنبه تا سه شنبه به بیشینه مقدار خود برسد. با این مقدمه، وضع هوای کشور به شرح زیر پیش بینی میشود:

یکشنبه 98/01/11:
جنوب و غرب آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بتدریج از اواخر وقت شمال بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و غرب فارس، بارش باران از بعد از ظهر توام با رگبار و رعد وبرق و سیلابی شدن مسیلها و اواخر وقت با طغیان رودخانه ها.
در زنجان، جنوب و غرب همدان و جنوب آذربایجان شرقی بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها،
دوشنبه 98/01/12:
رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس.
در استانهای مرکزی، جنوب و شرق آذربایجان شرقی، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه های البرز در استانهای تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می شود.
شایان ذکر است که بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای کوهستانی و گردنه های برفگیر دامنه های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده وجود دارد . شایان ذکر است آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی میشود. همچنین طی بعد از ظهر شنبه تا اوایل یکشنبه به سبب وزش باد شدید در خوزستان احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مرکزی و نیمه غربی استان پیش بینی میشود.
بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می شود:
برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا در مسیر سفر انجام شود و تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری شود.
از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای مستعد سیلاب جدا خودداری و از فعالیتهای کوهنوردی به سبب احتمال سیل و برخورد آذرخش اجتناب شود.
طی یکشنبه تا دوشنبه محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.
اقدامات لازم از سوی مدیریت منابع آب ، مدیریت بحران و سازمانهای امدادی بعمل آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر