وزیر سابق اطلاعات اهداف دشمنان در پیشبرد جریان نفوذ در کشور را با ذکر مصادیق تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات و جانشین دفتر عقیدتی ، سیاسی فرماندهی معظم کل قوا میهمان خبرگزاری موج بود و ضمن بازدید از این خبرگزاری، در گفتگویی تفصیلی به پرسش های خبرنگار ما پاسخ داد.

پس از انتشار بخش نخست مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، هم اکنون بخش دوم این مصاحبه را با هم می خوانیم:

در حوزه موفقیت های نیروهای اطلاعاتی کشورمان برای مقابله با جریان نفوذ آیا می توانید مثال را مطرح کنید؟

زمانی که در وزارت اطلاعات حضور داشتم، گزارش هایی از یک دستگاه برای ما می آمد. احساس کردم که مسوول دفتر مدیر این دستگاه یک گیر اطلاعاتی دارد و به همکاران گفتم که من به این فرد مشکوک هستم. یک سال و نیم کار اطلاعاتی روی این فرد انجام شد و حتی همکارانم در وزارت اطلاعات گفتند که چیزی پیدا نکردیم.

بعد از یک سال و نیم و با بررسی های بیشتر، بالاخره مسوول دفتر این دستگاه یک اشتباه مرتکب شد و سرنخ هایی به دست ما رسید. پس از کار اطلاعاتی بیشتر بالاخره این فرد اعتراف کرد. در اعترافات این فرد آمده است که چند سال قبل دستگاه اطلاعاتی انگلیس سراغ من آمده و گفته که فقط یک بار به تو مراجعه می کنیم و برای اینکه هویتت افشا نشود، دیگر به تو مراجعه نخواهیم کرد. تنها یک درخواست هم از تو داریم و دیگر کاری با تو نداریم. البته سرویس اطلاعاتی انگلیس برای راضی کردن فرد مورد نظر هم از روش تطمیع و هم تهدید استفاده کرده بود.

به این فرد گفته بودند که مدیر این دستگاه فرد شجاع و با درایتی است. تو هر زمانی که خواست یک فرد شجاع و با درایت را منصوب کند، با اعتمادی که به تو دارد نظرش را عوض کن.

دستگاه اطلاعاتی انگلیس یک بار با این فرد تماس برقرار کرده بود و دیگر تماس نگرفته بود. یعنی فقط یک تماس گرفته بودند تا ارتباط لو نرود. طبیعی است که کشف این پرونده یک کار سنگین اطلاعاتی لازم داشت و بیش از یک سال و نیم وقت گذاشتیم تا این ارتباط کشف شد.

آیا در نفوذ موردی، برای اینکه شخص مورد نظر تحت تاثیر قرار گیرد، کار فکری هم انجام می دهند؟

بله. قطعا این مسیر را طی می کنند. برای مثال می توان به پرونده سروش اشاره کرد. سروش یک فرد دانشگاهی است و در سال های ابتدایی انقلاب عملکردش مشخص است. سروش امروز کجاست و چه می کند؟ یک مورد هم از حوزه مثالی را مطرح کنم. محسن کدیور یک فرد حوزوی و انقلابی بود. این فرد امروز کجاست؟ امروز محسن کدیور در غرب با پول غربی ها علیه انقلاب توطئه می کند.

چگونه جریان نفوذ باعث اشتباه محاسباتی مردم و مسوولان کشور می شود؟

ماجرای اعزام دانشجوی دکتری به خارج کشور در دولت اصلاحات چه بود

اینها مواردی است که افشا شده، آیا امروز می توانیم بگوییم که در فضای حوزه و دانشگاه نفوذی های دیگری نداریم که نتوانستیم آنها را شناسایی کنیم؟ دشمن هزینه می کند که آدم هایش لو نروند.

این نفوذ تا چه اندازی ما را تهدید می کند؟

دشمن در نفوذ موردی تلاش می کند تا جریان فکری را هم تحت تاثیر قرار دهد. یک مثال لازم است برای پاسخ به این پرسش مطرح می کنم. در دوره اصلاحات عدد قابل توجهی دانشجو برای طی کردن دوره دکتری به خارج از کشور اعزام شدند. اینها که رفتند و برگشتند چه خط و مشی را دنبال می کنند؟ اینها برگشتند و سمت مدیریت گرفتند. ما نباید تصور کنیم که دشمن فقط به دنبال جاسوس پروری است. بلکه جریانی را می خواهد تحت تسلط خود قرار دهد. ممکن است که طرف در حوزه علمیه قم هم درس خوانده باشد، اما تسلیم جریان غرب باشد. اینها اثرات جریان نفوذ است.

در بخش نخست مصاحبه از دو مدل نفوذ سخن گفتید. نفوذ موردی و نفوذ جریانی. می شود نفوذ جریانی را بیشتر توضیح دهید؟

در بحث نفوذ جریانی، دشمن می خواهد در کشور هدف جریان سازی کند. برای این کار نیاز به اطلاعات دارد. بعضی اوقات هم از یک روش هایی استفاده می کنند و اقداماتی انجام می دهند که باورپذیر نیست.

به عنوان مثال حدود یک سال قبل یکی از دستگاه های اطلاعاتی فردی را دستگیر کردند که راه افتاده بود در کشور و می رفت به دفاتر استانداران و ائمه جمعه و بهزیستی و کمیته امداد و ... و می گفت که ما می خواهیم افراد و خانواده های مستضعف را کمک کنیم و یک انسجامی در میان آنها به وجود بیاوریم.

حتی به امام جماعت مساجد مراجعه کرده بود و می گفت اگر اطلاعاتی از خانواده های کم درآمد و فقیر دارید بدهید تا به آنها کمک کنیم.

اقدام این فرد و تشکیلات او در ظاهر یک اقدام خداپسندانه بود. اما وقتی به او مشکوک شدند، دیدند که از کمیته امداد و بهزیستی و پیش نماز مساجد اطلاعات خواسته است. شاید در ظاهر اطلاعات و شماره تماس خانواده های کم بضاعت در یک محله چندان موضوع محرمانه ای نباشد. اما وقتی توجه کنیم، در می یابیم که آنها برای توطئه بزرگ تری دنبال این اطلاعات بودند و می خواستند در مواقع لازم، این افراد را به خیابان ها کشانده و به عنوان معترض از آنها استفاده کنند.

این پرونده کجا اهمیت بیشتری پیدا می کند؟ زمانی که بدانیم دشمن به صراحت اعتراف کرد در فتنه 88 به این دلیل موفق نبودیم که نتوانستیم پا برهنه ها را به خیابان بکشانیم. جالب این بود که این آدم به جاهای مختلف هم وصل بود و سفارشات متعددی هم از چهره های مختلف داشت.

در نفوذ جریانی یکی از اقدامات قابل توجه دشمن بر هم زدن محاسبات است. یعنی دشمن کاری می کند که مدیران دچار اشتباه محاسباتی شوند. این نکته بسیار مهمی است. یکی از برنامه ریزی های دشمن در نفوذ جریانی این است که مدیران ، تصمیم گیران، تصمیم سازان و مردم در لحظه های حساس دچار اشتباهات محاسباتی شود.

یکی از کارهایی که دشمن برای ایجاد اشتباه محاسباتی انجام می دهد، تهدید است

برای مثال می توان به انتخابات ریاست جمهوری اخیر اشاره کرد. دشمن کاری کرد که مردم در لحظه تصمیم گیری، تصور کنند اگر به یک طرف رای دهند نتیجه رای آنها به جنگ منتهی می شود و اگر به طرف مقابل رای دهند، نتیجه صلح خواهد بود.

مثال دیگر مربوط به سیاست خارجی است. در زمانی که ظریف و دیگر مسوولان دولت ایران می خواستند برای مذاکرات برجام عازم محل مذاکره شوند، اوباما همان شب یا مصاحبه دارد و یا سخنرانی. در مصاحبه ها و یا سخنرانی های خود به طور آشکار می گوید که گزینه نظامی روی میز است. یعنی به صراحت تهدید می کرد. این تهدید برای این است که ما را دچار اشتباه محاسباتی کنند.

چگونه جریان نفوذ باعث اشتباه محاسباتی مردم و مسوولان کشور می شود؟

ماجرای اظهارات ظریف در مورد توان دفاعی ایران

به دلیل اهمیت موضوع، لازم است که مثال دیگری را بیان کنم. یک جا آقای ظریف در همان دوره مذاکرات اشتباهی انجام داد و در یکی از سخنرانی های خود در دانشگاه تهران گفت که اگر آمریکا تصمیم بگیرد توان نظامی ما را از کار بیاندازد، با یک دکمه می تواند این کار را انجام دهد. این یک اشتباه بزرگ بود. من از شنیدن این حرف خیلی ناراحت شدم. چرا که بالاخره از توان نظامی و دفاعی کشور اطلاع داشته و دارم. به همین دلیل نزد چند نفر از دوستان رفتم و گفتم یک کاری کنید.

دوستان یک کار قشنگی انجام دادند و آقای ظریف را بردند و دو بخش کوچک از توانمندی نظامی و دفاعی ما را به وی نشان دادند. همانجا آقای ظریف به اشتباه خود پی برد. این نکته بسیار قابل توجه است و ما باید در این حوزه کارهای آگاهی بخشی را با جدیت انجام دهیم و رسانه ها نقش بسیار پررنگی در این حوزه دارند.

آیت الله رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه انتخاب و منصوب شدند، آیا انتظارات از آیت الله رییسی برآورده می شود؟

به عنوان یک برادر کوچک که خادم انقلاب و نظام هستم، باید بگویم که انتظار این است که با این انتصاب شاهد یک تحول و دگرگونی بزرگ در دستگاه قضایی باشیم و انشااله این اتفاق صورت می گیرد.

شنیده ها حاکی است که شما هم به قوه قضاییه می روید؟ آیا این موضوع صحت دارد؟

من خبر ندارم.

پایان قسمت دوم مصاحبه با حجت الاسلام والسلمین حیدر مصلحی. این مصاحبه ادامه دارد.